در‌شورای‌سلامت استان:

اخطار کتبی استاندار خوزستان به مدیران غایب در جلسه شورای سلامت/سرنوشت سگهای ولگرد در یک کارگروه ویژه‌ مشخص می‌شود

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای سلامت استان که امروز چهارشنبه ۲۶ مهرماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در ابتدا ضمن تبریک به مناسبت انتصاب ایرج نظری به سمت ریاست جدید دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز، از تلاشها و زحمات اسماعیل ایدنی ریاست پیشین دانشگاه در شورای سلامت و امنیت غذایی استان تشکر و قدردانی کرد.

«تذکر کتبی به مدیران غائب در شورای سلامت داده می‌شود »

وی در ادامه ضمن انتقاد شدید از عدم حضور مدیران برخی دستگاهها در جلسه شورای سلامت استان گفت: برخی دستگاهها وقتی که مشاهده کردند که چند جلسه اخیر شورای سلامت استان به ریاست معاونت سیاسی برگزار شد، به زعم خود متصور شدند که این جلسه نیز به همان منوال بدون حضور استاندار برگزار می‌شود در صورتی که داشتن چنین فکری از ریشه خطاست زیرا چه معاون سیاسی باشد و یا چه شخص استاندار، تمامی دستگاهها موظف هستند که در این شورا شرکت کنند.

شریعتی ادامه داد: شورای سلامت بعد از شوراهای تأمین، برنامه‌ریزی و آموزش و پرورش به عنوان یکی از شوراهای مهم و اساسی استان است که به سلامت و بهداشت مردم مربوط می‌شود و بر این‌ اساس غیبت غیر موجه در این شورا به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

استاندار خوزستان گفت: لذا به مدیرانی که بدون هماهنگی در این جلسه غیبت کرده‌اند یک اخطار کتبی به امضای من داده می‌شود و رونوشتی از این تذکر کتبی هم به وزیر مربوطه در تهران ارسال می‌شود.

«شهرداری اهواز هرس کنوکارپوس را جدی نگرفته است»

وی متولی فضای سبز شهرهای استان را شهرداری‌ها دانست و یادآوری کرد: طی سالهای گذشته در اقدامی کمتر کارشناسی شده حجم زیادی درخت کنوکارپوس در استان کاشته شد که این درختان اگر چه غیر مضر و تا حدودی هم مفید می‌باشند ولی در مقطع پاییز و اولین بارندگی‌ها به علت گرده افشانی که در آنها حادث می‌شود امکان بروز حساسیت‌های تنفسی را در بین شهروندان می‌شوند لذا از سال گذشته هرس این گیاه به منظور جلوگیری از گرده‌افشانی آن در دستورکار قرار گرفت که در ادامه بنا شد که تمامی دستگاههای اجرایی استان هم در این خصوص با شهرداری‌ها همکاری کنند.

رئیس شورای سلامت استان اظهار کرد: با تاکید دوباره‌ای که امسال در زمینه هرس گیاه کنوکارپوس در شورای سلامت شد بار دیگر هرس این گیاه در دستورکار شورای سلامت استان قرار گرفت که در این رابطه براساس آخرین گزارش شهرداری تاکنون ۴۰ هزار اصله درخت هرس شده است در صورتی که در مدت مشابه سال گذشته حدوداً ۱۵۰ هزار اصله درخت مورد هرس قرار گرفته بود؛ به واقع باید اذعان کرد که تحرک سال گذشته شهرداری نسبت به امسال خیلی بهتر بوده و امسال آنطور که باید و شاید کار هرس توسط شهرداری جدی گرفته نشده است.

شریعتی در ادامه ضمن تشکر از تیم جدید شهرداری اهواز که تغییرات و دگرگونی‌های قابل لمسی را از لحاظ پاکیزگی در چهره شهر باعث شده‌اند خاطر نشان کرد: لازم است که شهرداری در حوزه‌های تخصصی و مقطعی چون هرس کنوکارپوس ورود بسیار جدی‌تر داشته باشند زیرا اقداماتی که پارسال در این زمینه صورت پذیرفت باعث کاهش قابل ملاحظه‌ای در تعداد مراجعه به مراکز درمانی به علت حساسیت‌های تنفسی شد.

«ویزیت بیماران تنفسی رایگان شود »

استاندار خوزستان ضمن اشاره به نزدیکی فصل بارندگی در استان و امکان بروز مجدد حساسیت های تنفسی حاصل از کنوکارپوس دستور داد: تمامی شرکت‌ها و دستگاههای اجرایی استان که دارای قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند در زمینه هرس گیاه کنوکارپوس با شهرداری همکاری داشته باشند موظفند که در این زمینه ورود کرده و مانع از تکرار دوباره حساسیت‌های تنفسی سالهای گذشته شوند.

وی بیان کرد: بنابراین لازم است که در این خصوص کمیته‌ای با محوریت دفتر استاندار و با حضور تمامی قسمت‌های ذی‌ربط به منظور ارائه همکاری‌های هر چه بیشتر با شهرداری تشکیل شود تا انشاالله هر چه سریعتر هرس کنوکارپوس به انجام رسد زیرا از آنجایی که اولین بارندگی امسال تقریبا با پیاده روی اربعین مصادف می‌شود بی‌شک این کار دارای اهمیت ویژه‌ای است چون اگر این گیاهان هرس نشوند و خدای نکرده مشکلی برای زائرین اربعین در طول مسیر ایجاد شود طبعات غیر قابل جبرانی را در پی دارد لذا باید از تمامی فرمانداران طول مسیر اربعین خواسته شود که به طور جدی در این رابطه وارد شوند.

شریعتی در ادامه بر ویزیت رایگان بیمارانی که در این رابطه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند تاکید کرد و افزود: حضور تمامی اعضای شورای سلامت در کارگاههای آموزشی مقابله با این بیماری‌های تنفسی الزامی است و همچنین علاوه بر بسته‌های آموزشی که در این رابطه تهیه شده باید از طریق صدا و سیمای استان هم مرتباً در این رابطه آموزش‌های اساسی به مردم داده شود.

«۳۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه‌های آب شهرهای اختصاص پیدا کرده است»

استاندار خوزستان با بیان اینکه اعتبارات قابل ملاحظه‌ای را به منظور اصلاح شبکه‌های آب اختصاص می‌دهیم اظهار کرد: طبق مصوبه ۱۵ فرودین دولت مبلغ یکهزار میلیارد تومان برای ساماندهی شبکه آب و فاضلاب استان در نظر گرفته شده است که این میزان در طول سه سال به استان اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر ۳۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه‌های آب اختصاص پیدا کرده است که میزان آن شهر به شهر مشخص شده است و فرمانداران در این خصوص باید پیگیری‌های لازم در حوزه‌های ماموریتی خود به عمل آورند و همچنین آبفای استان و اهواز نیز باید هر چه سریعتر مناقصات را به منظور ساماندهی شبکه‌های فرسوده آب برگزار کنند و در انجام کار هم باید اولویت بر قسمت‌هایی از شبکه باشد که مشکلاتش بیشتر از سایر نقاط است

«سرنوشت سگهای ولگرد در یک کارگروه ویژه‌ مشخص می‌شود»

شریعتی در مورد مسئله اتلاف سگهای ولگرد حرف دو طرف مناقشه(شهرداری و انجمن‌های حمایت از حیوانات) را به حق دانست و اذعان کرد: اینکه حقوق حیوانات باید رعایت شود کاملا حرف درستی می‌باشد زیرا ما در مقابل این حقوق دارای مسئولیت‌های شرعی، اخلاقی و قانونی هستیم و اینکه حقوق انسانها هم نباید فدای حقوق حیوانات شود این مطلب هم درست است زیرا در هر شرایطی حقوق انسانها دارای اهمیت بیشتری است و لازم است در اولویت قرار گیرد.

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: بنابراین در زمینه اتلاف و جمع آوری سگهای ولگرد لازم است که در شش ماهه دوم سال جدی‌تر وارد شویم که لازم است به منظور دست‌یابی به روشی مناسب برای انجام این کار، یک کار گروه ویژه‌ای را در استان تشکیل دهیم تا در خصوص اتلاف یا نگهداری سگها براساس منابع، مشکلات و امکانات تصمیم‌گیری شود و تا آنجا که امکان دارد این تصمیم هم باید براساس قوانین و مقررات و رعایت حقوق هر دو طرف و در کل با کمترین هزینه توأم باشد.

وی در خصوص وضعیت پیک دوم بیماری وبای التور در استان بیان داشت: متأسفانه علی‌رغم تمام گوشزدها و تاکیداتی که در خصوص پیک دوم التور در استان داشته‌ام اما به نظر می‌آید که در این رابطه هیچ اقدامی مثبتی در سطح استان صورت نگرفته است.

شریعتی ادامه داد: بنابراین بار دیگر تاکید می‌کنم که اولا شهرها و روستاهایی که میزان آلودگی التور در آن شهرها بالاست هر چه سریعتر مشخص و به فرمانداران آنها تذکرات لازم داده شود تا خیلی ویژه‌تر در این خصوص اقدام کنند و در شهرهایی هم که آلودگی کمتر است باید از آنها خواسته شود که به سمت بهتر شدن و محو بیماری حرکت کنند.

استاندار خوزستان در پایان گفت: واقعا برای استان خوزستان خیلی زشت است که هنوز مورد بیماری التور در آن گزارش شود. بنابراین انتظار است که در این خصوص حوزه بهداشت و درمان، امور اجتماعی، کمیته بحران استان و دفتر استانداری این مسئله را به صورت جدی پیگیری کنند و گزارشات پیگیری‌ها هم به صورت آنلاین مرتب به من ارائه شود تا این وضعیت هر چه سریعتر در کل استان سامان پیدا کند.

گفتی است بیماری التور یک شکل بسیار خطرناکی از بیماری وبا است که در ایران شبه وبا نیز نامیده می‌شود و این بیماری که واگیر‌دار و عفونی است و بدون هیچ نوع علامتی از درد است و تنها علائم ظاهری آن به شکل اسهال می‌باشد که روز به روز هم بر تعداد دفعات آن افزوده می‌شود این بیماری اگر به موقع پیشگیری و درمان نشود می‌تواند کشنده هم باشد.