در جلسه ستاد اربعین استان:

گلایه‌های مدیرکل حج و زیارت خوزستان/بحث صدور ویزای اربعین توسط کشور عراق به هیچ عنوان کنترل شده نیست

حویزاوی- به صراحت می‌گویم بحث صدور ویزای اربعین توسط کشور عراق به هیچ عنوان کنترل شده نیست زیرا دولت عراق اعلام داشته که سه میلیون ویزا را آماده کرده و برای جمهوری اسلامی فرستاده است در صورتی که تنها ۲۰۰ هزار ویزا بدست ما می‌رسد و از سامانه سماح صادر می‌شود و مابقی را خود عوامل عراقی بدون پیوست بیمه و با هر قیمتی که بخواهند صادر می‌کنند.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد اربعین خوزستان ناصر حویزاوی گفت: بدون مقدمه باید عرض کنم که به هیج عنوان از روند صدور ویزای اربعین توسط کنسولگری عراق در اهواز رضایت نداریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه کنسولگری عراق هیچگونه همکاری را با حج‌ و زیارت استان انجام نمی‌دهد بطوریکه تاکنون فقط ۸۹ ویزا را برای ما برای صادر کرده است.

حویزاوی عنوان کرد: تا الان متقاضیان ویزا از کل کشور در سامانه سماح بالای ۲۲۰ هزار و در خوزستان ۱۸ هزار نفر است و تعداد ویزاهایی هم که تاکنون در استان خوزستان صادر شده است حدود چهار هزار ویزا می‌باشد.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان با بیان اینکه ۹۰ درصد ویزاهای که توسط عراق صادر می‌شوند بدون پیوست بیمه هستند خاطر نشان کرد: از آنجایی که در بحث بیمه سال گذشته مشکلاتی به وجود آمد لازم است که حتما تدبیری برای این موضوع اندیشیده شود تا خدای‌نکرده در صورت وقوع اتفاقاتی چون فوت، مجروحیت، شهادت و غیره از لحاظ بیمه‌ای مشکلی وجود نداشته باشد.

وی اظهار داشت: به صراحت می‌گویم بحث صدور ویزای اربعین توسط کشور عراق به هیچ عنوان کنترل شده نیست زیرا دولت عراق اعلام داشته که سه میلیون ویزا را آماده کرده و برای جمهوری اسلامی فرستاده است در صورتی که تنها ۲۰۰ هزار ویزا بدست ما می‌رسد و از سامانه سماح صادر می‌شود و مابقی را خود عوامل عراقی بدون پیوست بیمه و با هر قیمتی که بخواهند صادر می‌کنند.

حویزاوی با بیان اینکه به هیچ عنوان امکان برخورد با این اقدامات کنسولگری عراق در کشور وجود ندارد تصریح کرد: سفارت عراق الان نزدیک ۲۰ روز است که ما را سرکار گذاشته و تنها ۸۹ ویزا برا حج و زیارت صادر کرده و مرتب به بهانه‌های واهی از این کار طفره می‌رود و مرتب می‌گوید که هنوز دستوری از عراق برای صدور ویزا به آنها نرسیده است در صورتی که همزمان با این جوابهایی که به ما می‌دهند ویزاها را از راههای دیگر و با هر قیمتی که بخواهند صادر می‌کنند لذا خواهشمندیم که تدبیری اندیشیده شود که اگر خدای نکرده اتفاقی برا زائری مانند پارسال به وقوع پیوست ما دیگر جوابگو نباشیم.

مدیرکل حج وزیارت خوزستان در پایان ضمن اشاره به اینکه اداره متبوعش از طریق بیمه ایران متولی امر بیمه زائرین می‌شود اظهار کرد: از آنجایی که از حق بیمه ۲۵ هزار تومانی هر زائر حدود ۶۲۰۰ تومان به حساب هلال احمر واریز می‌شود که هلال احمر هم در عوض خدمات پزشکی به زائرین ارائه کند، یقیناً اگر زائری با ویزای بدون بیمه به کشور عراق وارد شود در صورت وقوع حادثه‌ای هیچ نوع خدمات پزشکی هم از طریق هلال‌احمر به وی داده نمی‌شود.