در ستاد اربعین استان:

معاون استاندار خوزستان: مردمی بودن اربعین باید حفظ شود/نهادینه شدن بحث تدارکات دولتی در اربعین خطرناک است

دهقان ضمن بیان این مطلب که ما باید مردمی بودن اربعین را حفظ کنیم تذکر داد: نهادینه شدن این بحث که دولت وظیفه تدارکات زائرین را از لحاظ ارتزاق باید برعهده داشته باشد سنگ بنای بد و خیلی خطرناکی است و تمامی مسئولین کشوری هم بر این مسئله اتفاق نظر دارند.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد اربعین استان قدرت‌الله دهقان معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان ضمن اشاره به نزدیکی ایام اربعین گفت: لازم است که از این تاریخ به بعد جهت هماهنگی‌ها و همدلی‌های بیشتر در مسیر خدمت‌رسانی بهتر و مفید‌تر به زائرین اباعبدالله‌الحسین(ع) تعداد جلسات اربعین روز به روز بیشتر برگزار شود تا اگر اشکال و ایراداتی هنور باقی مانده تا قبل از رسیدن به ایام اربعین بکلی برطرف شوند.

وی در ادامه ضمن خیر مقدم به سردار عباسزاده فرمانده نیروی انتظامی خوزستان که به عنوان عضوء جدید، مسئولیت کمیته انتظامی و امنیتی ستاد اربعین را بر عهده‌ گرفته است اظهار کرد: خوشبختانه در زمینه اربعین تمامی دست‌ اندرکاران ذی‌ربط استان با تجربیات گرانبهایی که در این چند سال کسب کرده‌اند به خوبی توانسته‌اند به نقاط ضعف و قوت خود در این خصوص دست پیدا کرده و امسال با کوله‌باری از این تجربیات گرانبها در حالی به پیشواز اربعین می‌روند که در سالهای گذشته استان خوزستان توانسته از مقامات عالیه کشور، تشویق‌ها و تقدیرهای فراوان را در این مورد دریافت کند.

دهقان یادآوری کرد: بحمدالله اگر چه در بحث اربعین هیچ نگرانی خاصی تاکنون وجود ندارد ولی بیشترین دغدغه‌ آن نقطه‌ای است که نتوانیم ما به زائرین خوب خدمتگذاری کنیم زیرا اگر نتوانیم آن خدمت شایسته و بایسته را به زائرین امام‌حسین(ع) انجام دهیم، آنجاست که باید گفت ما توفیق کاملی را نداشته‌ایم.

معاون استاندار خوزستان گفت: پس بنابراین امیدواریم که با وجود این تجربه و تازه‌نفسی و همدلی که در تک‌تک اعضای ستاد وجود دارد هم اربعینی باشکوهتر از سالهای گذشته داشته باشیم و هم شاهد حضور پررنگ و اربعینی مردم کشور در این کنگره عظیم اربعین باشیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه اینروزها مشاهده می‌شود که توقعاتی در حال ساخته شدن است که بر خلاف روح حاکم بر بحث اربعین است و آن اینکه عده‌ای اقدام به راه‌اندازی دسته‌ و گروههای چند هزاری نفری به اسم راهپیمایی اربعین می‌کنند که اگر چه در نوع خود، کاری بسیار پسندیده و ارزشمند است ولی اشکال کار در آنجاست که فارغ از تمامی بحث‌های معنوی و ارزشی این اقدامات، نوعی توقعات پشتیبانی دولتی هم توسط این عزیزان هم مطرح می‌شود.

دهقان تصریح کرد: قرار نیست که از مردمی بودن و مردمی ماندن این حرکت اربعین چیزی کاسته شد و باید اقدامات و فعالیت‌های ما به این نتیجه ختم شود که روزی برپایی کل مراسم اربعین به خود مردم واگذار شود.

معاون استاندار خوزستان ادامه داد: ما برای تمامی زیر ساخت‌های اربعین طرح جامع تهیه کرده‌ایم یعنی بجز تغییرات جزیی احتمالی که شاید در مورد مکانهایی بوقوع بپیوندد در کل تمامی زیرساخت‌ها بصورتی دائمی ساخته و ثابت در منطقه باقی می‌مانند و امیدواریم که این کار برطرف کننده نگرانی‌هایی باشد که همیشه در بحث زیرساخت‌ها وجود داشت.

وی افزود: البته لازم است که پس از برطرف شدن نگرانی‌ها در بحث‌های خدماتی و زیرساختی، فضا به سمتی حرکت کند که دیگر مردم به صورت خودش تمامی کارهای مربوط به بحث اربعین را انجام دهند، زیرا ما بعنوان دولت، تمامی زیر ساخت‌ها را مهیاء و آماده کرده تا مردم دیگر وقتی می‌خواهند راهپیمایی خودجوش اربعینی خود را آغاز کنند از این خدمات و زیر ساخت‌ها بهره‌مند شوند.

دهقان ضمن بیان این مطلب که ما باید مردمی بودن اربعین را حفظ کنیم تذکر داد: نهادینه شدن این بحث که دولت وظیفه تدارکات زائرین را از لحاظ ارتزاق باید برعهده داشته باشد سنگ بنای بد و خیلی خطرناکی است و تمامی مسئولین کشوری هم بر این مسئله اتفاق نظر دارند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار خوزستان در پایان تصریح کرد: وظیفه دولت و حاکمیت تنها کمک به ساماندهی و ساخت زیر ساخت‌ها است و صدرصد هم تا تکمیل کردن تمامی آنها در منطقه باقی می‌ماند ولی این نیست که دیگر بخواهد تمامی تدارکات بحث اربعین را از ریز تا درشت برعهده بگیرد.