در شورای آموزش و پرورش خوزستان:

۶۰ مدرسه عشایری به زیر مجموعه ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی خوزستان انتقال یافت

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که بعداز ظهر امروز ۱۸ مهرماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد: حرج چلداوی معاون پژوهش و نیروی انسانی آموزش و پرورش خوزستان گفت: پیرو جلسه قبلی که بحث واگذاری مدارس عشایری به مناطق آموزش و پرورش استان بود جا دارد که در ابتدا عنوان شود که خوزستان با داشتن تعداد ۹۸۱ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز، سومین استان پر جمعیت کشور از این لحاظ است که تراکم دانش‌آموزی آن در مدارس عادی ۲۴ و در مدارس عشایری ۹/۱۱ می‌باشد.

وی تصریح کرد: این جلسه که در ادامه جلسه قبلی است در مورد ضرورت بازنگری در بحث واگذاری تعدادی از مدارس عشایر به مناطق است.

چلداوی همانطور که استحضار دارید در جلسه قبلی که با حضور تمامی اعضای کارگروه آموزش و پرورش برگزار شد همگی به ضرورت بازنگری در این بحث اتفاق نظر داشته که براساس آن برخی از این مدارس را که دیگر جنبه عشایری ندارند به مناطق واگذار کنیم.

معاون آموزش و پرورش خوزستان در مورد علل واگذاری مدارس عشایری به مناطق آموزش و پرورش استان گفت: یکی از این موارد بحث نظارت است زیرا این مدارس بدلیل پراکندگی بسیار زیادی که دارند یک اداره آن هم در مرکز استان با تعداد اندک پرسنل نمی‌تواند آنطور که باید و شاید نظارت را بخوبی بر روی آنها داشته باشد.

وی افزود: بنابراین اگر ما مدارسی را که دانش‌آموز عشایری ندارند و برای دانش‌آموز چنین مدارسی بحث ییلاق و قشلاق به طور کامل منتفی شده است را به مناطق آموزش و پرورش منتقل کنیم بی‌شک مسئولیت و کار اداره عشایری آنجا را نیز سبک‌تر کرده بطوریکه بهتر می‌توانند به دانش‌آموزان عشایری خدمت‌رسانی کنند.

چلداوی عامل دوم ضرورت واگذاری مدارس عشایری را خود معلمان این مدارس ذکر کرد و توضیح داد: تعداد زیادی از معلمان مدارس عشایری نیز خود متقاضی انتقال به مناطق آموزش و پرورش هستند زیرا معلمان این مدارس مجبورند که برای کوچکترین کار اداری از محل انجام وظیفه که عمدتاً مناطق دوردستی هستند پس از طی مسافتی طولانی به اداره مربوطه در مرکز استان مراجعه بکنند.

معاون آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: البته بحث‌های مربوط به نقل و انتقال خود معلمان نیز مطرح است زیرا خیلی از این معلمان در مواردی که خواهان انتقال به محل سکونت خود هستند، این امکان هم وجود دارد که بدلیل نبود عشایر در آن منطقه خودبخود انتقالی آنها منتفی شود.

وی ضمن اشاره به اساسنامه مربوط به مدارس عشایری خاطر‌ نشان کرد: در این اساسنامه هم به ما تاکید می‌شود که اینکار حتما صورت بگیرد زیرا برطبق تعریفی که در آن آورده شده، مدرسه عشایری مدرسه‌ای است که باید بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان آن عشایری باشند.

وی ادامه داد: همچنین در اساسنامه عنوان می‌شود که مدرسه عشایری باید علاوه بر سیار بودن، دانش‌آموزانش نیز در طول سال تحصیلی به همراه ایل کوچ ‌کنند و اما مدارس نیمه سیار در اساسنامه هم مدارسی هستند که تنها والدین دانش‌آموز کوچ می‌کنند ولی دانش‌آموزان آن کوچ نمی‌کنند و تنها در پایان تحصیل همانند والدین خود کوچ می‌کند.

چلداوی اظهار کرد: برطبق اساسنامه روستاهای فاقد کد روستایی و دهیار، دارای مدارس ثابتی هستند که عشایر در این مدارس هم تحصیل می‌کنند.

معاون آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: تعداد ۱۴۴ مدرسه‌ای را که در جلسه قبل به منظور انتقال به مناطق ارائه داده بودیم همگی دارای کد روستایی و دهیار بودند و ساکنین این روستاها کوچ رو نبوده و از لحاظ بحث اساسنامه هم به هیچ عنوان شامل سه مورد عنوان شده در بحث مدارس عشایری قرار نمیگرفتند.

وی یادآوری کرد: پس از جلسه قبلی شورای آموزش و پرورش و طی جلساتی که با حضور مسئولین مربوطه گرفته شد سرانجام این ۱۴۴ مدرسه به ۶۰ مدرسه که صدرصد روستایی هستند و جنبه عشایری ندارند تقلیل پیدا کردند.

چلداوی در پایان تصریح کرد: بنابراین کلیه مجموعه آموزش و پرورش استان در این خصوص به این تفاهم رسیدیم که این ۶۰ مدرسه را از عشایر گرفته و به مناطق آموزش و پرورش واگذار کنیم. البته یکسری مدارس دیگری هم هستند که جنبه عشایری دارند و لازم است که این مدارس از مناطق آموزش و پرورش استان اخذ و به عشایر عودت شوند.

لازم به ذکر است در نهایت بحث انتقال ۶۰ مدرسه عشایری به ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی خوزستان در شورای آموزش و پرورش استان به رأی گذاشته شد که با رأی مثبت تمامی اعضاء و بدون رأی مخالف به تصویب اعضای شورای آموزش و پرورش خوزستان قرار گرفت.