در جلسه پیگیری مصوبات دولت:

مدیر عامل آب و فاضلاب اهواز: وجود ۳۰۱ نقطه تلاقی بین فاضلاب و آب در اهواز/ تاسیسات آب و فاضلاب اهواز در خور یک کلانشهر نیست

فردوس‌کریمی- در یک بررسی که قبلا در خصوص وضعیت آب اهواز انجام شد به حدود ۳۰۱ نقطهٔ تلاقی، بین فاضلاب و آب آگاهی پیدا کردیم که بیشترین عامل آلودگی آب اهواز از همین مناطق است

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه بررسی ماهانه مصوبات هیأت ‌دولت در مورد خوزستان فردوس کریمی مدیر عامل آب و فاضلاب اهواز گفت: همانطور که استحضار دارید مقدار اعتباری که برای بحث ساماندهی فاضلاب اهواز پیش‌یینی شده است بالغ بر ۸۶۰ میلیارد تومان می‌باشد که این اعتبار برای یک دوره سه ساله در نظر گرفته شده است.

 

وی ضمن بیان اینکه این اعتبارات را در بخش فاضلاب و آب جدا کرده‌ایم اظهار کرد: امسال قرار براین بود که ۱۰ درصد این اعتبار از سوی دولت تخصیص داده شود که ما نیز براین اساس چندین سند را به منظور ساماندهی وضعیت فاضلاب اهواز آماده کرده‌ایم در این راستا سه مورد از این اسناد مخصوص اصلاح شبکه فاضلاب مناطق اسلام‌آباد، سپیدار و باهنر است و پیمانکار آنها نیز مشخص شده است.

کریمی افزود: همچنین پنج سند دیگر آن نیز مربوط به اصلاح کلکتورها به روش میکروتونلینگ بود ولی به خاطر اینکه بتوانیم از پراکندگی کار جلوگیری کرده و پیمانکاران را نیز بهتر در حیطه عمل و ابتکار محک بزنیم آن را به دو سند ۲۲۰ میلیارد تومانی در سواحل چپ و راست کارون تبدیل کرده‌ایم که سرجمع ۴۴۰ میلیارد تومان میکروتونل بود اما در ادامه بدلایلی از جمله اینکه موافقت‌نامه هنوز مبادله نشده، مقداری در انجام آن احتیاط بعمل آوردیم و فعلا نیز در حال ارزیابی پیمانکارها برای انجام اینکار هستیم.

این مقام مسئول یادآوری کرد: البته این اعتبارات ۸۶۰ میلیارد تومانی برآوردیست که برابر با مطالعات سال ۱۳۸۲ صورت گرفته درصورتیکه باید توجه شود که اکنون سال ۱۳۹۶ است و برآورد هزینه فاضلاب باید مطابق با طرح جامع موجود لحاظ گردد که اکنون این مهم را ما بالغ بر یکهزار و ۶۴۰ میلیارد تومان محاسبه کرده‌ایم.

مدیر عامل آب و فاضلاب اهواز در خصوص عملکرد شرکت متبوعش در خصوص اصلاح و ساماندهی آب گفت: امسال ۱۰ درصد از ۳۰۰ میلیارد تومان سهم اعتبار سالانه را “سند” تهیه کرده‌ایم که در اینخصوص ۵۳ پروژه اصلاح و بازسازی برای آب در نظر گرفته‌ایم که در حقیقت شامل ۳۱۴ میلیارد تومان است.

وی عنوان کرد: متاسفانه حدود ۶۱ درصد شبکه آب و نیز ۴۷ درصد خطوط اصلی آب اهواز دارای قدمت بالای ۲۵ سال است و این مسئله واقعاً فاجعه‌ است بطوریکه فقط در یک بررسی که قبلا در این خصوص انجام شد به حدود ۳۰۱ نقطه تلاقی فاضلاب و آب در اهواز آگاهی پیدا کردیم که بیشترین عامل آلودگی آب اهواز از همین مناطق است.

کریمی در این خصوص خواستار رسیدگی ویژه و خارج از نوبت به مشکلات کلانشهر اهواز شد و افزود: به هیچ عنوان امکان اعمال فشار بیش از چهار اتمسفر به شبکه آب اهواز وجود ندارد زیرا شبکه بعلت فرسودگی دچار نشتی و شکستگی و همچنین افت فشار در انتهای آن می‌شود که در آنصورت برای جبران افت فشار حاصله امکان استفاده شهروندان از پمپهای خانگی بیشتر می‌شود که این اقدام نیز باعث می‌شود رسوبات موجود در شبکه فرسوده، آب مردم را دچار کدورت و تیرگی بیشتری بنماید.

وی اظهار داشت: همانطور که استحضار دارید در مناطق کمتر توسعه یافته اطراف اهواز چندین پروژه ساماندهی آب و فاضلاب در حال انجام است که اکثراً پروژه‌های بسیار فعال و در حال کار می‌باشند ولی متأسفانه اعتبارات مورد نیاز آنها به سختی و از طریق اعتبارات جاری و استانی یا با همکاری استاندار خوزستان از طریق نفت تأمین می‌شود.

کریمی ابراز کرد: متأسفانه بنده در وضعیتی وارد حوزه خدمت رسانی آب و فاضلاب به شهروندان گرامی اهواز شدم که امکانات موجود به هیچ عنوان مناسب ارائه خدمات درخور به شهروندان نیست و همانطور که مشاهده می‌گردد، در سالهای گذشته فرصت‌های بسیاری از دست رفته که ماحصل آن برجا ماندن کوهی از مشکلات فراوان می‌باشد که اکنون نوک قله یخی آن از آب بیرون زده است. ولی در حال حاضر با تلاش شبانه‌روزی و کارشناسی و همچنین ارائه برنامه‌های صحیح برای بازسازی و توسعه تأسیسات آب و فاضلاب در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حرکت می‌کنیم تا زیر ساخت‌های مناسبی را برای کلانشهر اهواز احداث و بالطبع شهر را براساس نورم شهرهای توسعه یافته ارتقاء دهیم.

مدیر عامل آب و فاضلاب اهواز در پایان گفت: بنابراین انتظار داریم که سهم اعتباری اهواز در این خصوص متناسب با انتظارات مردم باشد چون این اعتبار پیش‌بینی شده نه تنها برای اهواز کافی نیست بلکه بسیار هم کم می‌باشد.