ترس از دیگ نذری

خورنا/ سال گذشته لزوم توجه به ظرفیتهای فرهنگی شهرستان و ایجاد بستری مناسب از جانب مسئولان و دست اندرکاران امر، جهت به تصویر کشیدن ذخایر ارزشمندی همچون ایثار و ایستادگی ستودنی اندیمشک و مردمانش در خلق حماسه چهارم آذر و ششم مهرماه و حک نمودن برگی زرین در تاریخ دفاع مقدس، به دغدغه ای زیبا و غرور آفرین مبدل گشت و فعالان عرصه فرهنگی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولین اجرایی شهرستان با همراهی مردم به مثابه سپاهی هماهنگ، در مسیر زدودن غبار بجا مانده از دشمنی که سالهای متمادی سعی در مخدوش نمودن رخساره ولایی و انقلابی اندیمشک داشت، حرکت نمایند.

تقدیم نمودن یکهزار شهید در طول جنگ تحمیلی و هشت شهید مدافع حرم به اسلام و انقلاب و ایران، مثبت میزان دلداگی مردمان اندیمشک به اهل بیت(ع) و انقلاب احیا کننده رسالت انبیا و امامان می باشد و دیگر، سرتاسر ایران اسلامی و حتی نبل و الزهرا و حلب و دیرالزور نام اندیمشک را مترادف عشق به حرم آل الله معنا می کنند.

محرم یکی از فرصتهای بی بدیل نمایش ارادت مردمی است که در راه پاسداشت ارزشها و درس های عاشورا، جوانان خود را راهی کارزار نبرد با دشمن تکفیری نموده تا ندای هل من ناصر ینصرنی، سرور احرار عالم را اجابت و خط سرخ شهادت را از کرخه و اندیمشک و جسر نادریش، تا نبل و الزهرا ترسیم نمایند.

بی گمان این مردم شایسته رساندن پیام دلداگی خود به اهل بیت(ع) از قاب تصویر صداو سیما، به سراسر جهان می باشند و شاید بهانه و تحفه ای در این رهگذر، مناسب تر از به تصویر کشیدن آیین ها و سنن عزاداری و نذری دادن این ارادتمندان به حرم و حریم حسین بن علی(ع)، نباشد و چه تصویر ماندگاری خواهد بود آنجایی که در مراسم یوم العباس اندیمشک، تمامی اقشار مختلف مردمی با هر گرایش و سلیقه فکری و سیاسی و قومیتی در کنار یکدیگر به عزاداری مشغول و سنت حسنه نذری دادن در ایام محرم را به شیوه ای هماهنگ و گسترده، انجام دادند.

طبخ و تهیه ده هزار غذای نذری که برای نخستین بار در اندیمشک صورت می گرفت، در روز تاسوعا و در حاشیه مراسم یوم العباس دو بازتاب و کنش متفاوت را بدنبال داشت؛

نخست دیدگاه اذهان بیدار و بدنه جامعه که به خوبی دریافته اند، محرم بعنوان مرکز ثقل وحدت شیعیان، تنها مکان و زمانی است که رهبر و مقتدا یکی است و رییس و مرئوس، دارا و ندار در زیر یک بیرق و رایت ندای لبیک یا حسین سر می دهند و این نمایشگاه عظمت عاشورا مطمئنا با حضور یکپارچه مردم در مکانی واحد و در صفوفی متحد با برپایی ایستگاه صلواتی و نذری دادن و عزاداری، جلوه ای خاص از وحدت حسینی را به معرض دیدگان جهانیان خواهد گذارد.

سربند “یا قمر بنی هاشم” و “یا ابوالفضل العباس” از خط مقدم پاسداری از کیان اسلام و انقلاب و ایران تا سنگر دفاع از حریم اهل بیت(ع) در سوریه و عراق، بر پیشانی فرزندان اندیمشک خودنمایی می کند و بی گمان اینجا اندیمشک، شهر محبان و عاشقان علمدار کربلاست و برپایی آیین سوگواری و نذری دادن به نیت سفره داری باب الحوائج، پشتیبانی معنوی از جبهه پاسداشت میراث عاشورا و ادامه راه شهداست.

کنش دیگر، دیدگاه منفعت طلبان دور افتاده از قدرت بود که بعنوان نگاهی آشنا برای شهروندان اندیمشکی محسوب می گردد. افرادی که برای نزدیک شدن به اهداف شخصی و گروهی خود بدنبال مایوس نمودن اذهان خلاق و ایجاد رکود و سکون و ایستایی در تمامی عرصه ها به ویژه امور فرهنگی شهرستان می باشند تا از این منظر، بذر نفاق و تفرقه را تقویت و عوام جامعه را با خود همراه و مسیر مرتفع نمودن مطامع شخصی را هموار و هموارتر سازند.

توجه به نکات و پرسشهای ذیل، تنویر افکار عمومی و روشنی مسیر طی شده را در پی خواهد داشت؛

– مراسم و مناسبتهای تاریخی و مذهبی در اندیمشک با عناوین یوم العباس و سفره داری باب الحوائج و حماسه ششم مهر برگزار نگردد، پس جایگزین چه باشد؟!!! پاسخ آشکار است؛ هیچ

– پیشنهادات شما دوستان همیشه مخالف غرض ورز، برای برجسته نمودن ظرفیتهای فرهنگی شهرستان اندیمشک همانند حماسه چهارم آذر و غنای فرهنگی محرم چیست؟!!! پاسخ روشن است؛ هیچ

– اندیمشک مفتخر است که نماینده، فرماندار، مسئولان و مردمش نوکری امام حسین(ع) را افتخار خود قلمداد می کنند و در هیئت عزاداری و پای دیگ نذری حضوری فعال و متحد دارند و باید این انسجام حسینی در بوق و کرنا شود.

– بسیاری از فرزندان اندیمشک در شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر دنیا ساکن می باشند و مرتبا اخبار دیار و زادگاه خود را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال می نمایند پس به تصویر کشیدن شور حسینی مردم و خادمان مردم هدیه ای است ناقابل به عزیزان اندیمشکی ساکن در سایر نقاط کشور و دنیا.

– مرتبط نمودن تمامی اقدامات سازنده و مثبت در شهرستان با مسائل سیاسی، پرده از ترسی برمی دارد که سالهاست وجود افراد منفعت طلب را تسخیر کرده، ترس از رفتن به کنج فراموشی.

– تهیه و توزیع ده هزار غذای نذری، متمول و نیازمند، مسئول و فرد عادی را در یک نقطه تجمیع و معنای واقعی حماسه کربلا را نشان خواهد داد؛ که حسین(ع) متعلق به فرد، گروه و طبقه خاصی نیست و جریان سازی در جهت تزریق ناامیدی به جامعه، ادامه مسیر باطل گذشته است.

– تقریبا اکثریت شهرهای ایران چنین نذری هایی و حتی با گستردگی بیشتر بعنوان سنتی پسندیده دارند و دوستان بجای مخالفت می توانند از سالهای آتی با همراهی، تعداد را از ده هزار به بیست هزار افزایش دهند.

روایت ابن عباس از هبوط جبرئیل امین بر نبی اکرم(ص)؛

ای محمد، خدای علی اعلی به تو سلام می رساند و تو را به درود و اکرام مخصوص می گرداند و به تو می فرماید:

به عزت و جلالم سوگند، برای فاطمه شیعیان پاک و پاک شدا ای خلق می کنم، این شیعیان اموالشان را در راه عزای حسین انفاق می کنند.

آگاه باشید هر کس در راه عزای حسین علیه السلام به مقدار درهمی انفاق نماید، ملائکه در آنچه انفاق نموده است تا روز قیامت با او داد و ستد می کنند.

در پایان می توان نتیجه گرفت انجام گرفتن چنین اقداماتی رضایت خداوند و عموم مردم را در پی خواهد داشت و بدنه جامعه با درک صحیح خود واکنش مثبت نشان خواهد داد و در مقابل افراد کوته بین، کنشی منفی خواهند داشت.

منبع: اندیمشک پرس