در شورای اداری استان؛

امام جمعه موقت اهواز: وجود اختلاس در یک جامعه عاشورایی باعث شرمندگی است/تاخیر در اشتغال یک جوان از گناهان بزرگ است

امام جمعه موقت اهواز: وقتی که خبر اختلاسی را می‌شنوم شرمنده می‌شوم چون به واقع اگر جامعه‌ای عاشورایی باشد در آن به هیچ وجه نباید چنین انحرافاتی وجود داشته باشد زیرا پیام مهم عاشورا حریت و آزادگی و عدم وابستگی‌ها است.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای اداری استان حجت‌الاسلام سیدابوالحسن حسن‌زاده ضمن تسلیت به مناسبت ایام محرم تاکید کرد: عزاداری در تمام ایام محرم و صفر براساس برنامه‌ای است که ما داریم و گرنه در روایات تنها به عزاداری در ۱۰ روز ابتدای محرم تاکید شده است.

وی عنوان کرد: قیام حضرت سیدالشهداء(ع) و مجموعه کربلا یک منبع تمام نشدنی برای همه انسانها و بخصوص مسلمانان و شیعیان جهان است. بطوریکه از بزرگترین عرفا و دانشمندان ما تمرکز خود را بر روی این حادثه عظیم گذاشته و الهامات خود را در این خصوص به عنوان الگویی موفق در پیش‌روی خود قرار داده‌اند.

حسن زاده تصریح کرد: وجود این همه روایات در خصوص حضرت امام حسین(ع) صرفاً بیان یک واقعه تاریخی نیست زیرا تاریخ وقایع بسیاری را به صُوَر مختلف در خود دیده است و قطعاً هم نمی‌تواند فلسفه این صدها روایات تنها یادی از گذشته به نیت ریزش اشکی و تاثری و نیز برپایی مجلس عزایی و سپس اتمام و به فراموشی سپردن آن تا سال بعد باشد.

امام جمعه موقت اهواز گفت: آنچه که در روایات، احادیث و زیارتنامه‌ها در این خصوص بر آن تاکیدات فراوانی شده، داشتن یک بصیرت، به منظور شناخت فلسفه واقعی قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) است که براین اساس در زیارتنامه می‌خوانیم« یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً» یعنی ای کاش با شما بودم و به آن سعادت بزرگ رسیده و آن را درک میکردم.

وی افزود: با توجه به اینکه در آن زمان علیرغم وجود چند صدهزار شیعه و چند میلیون مسلمان تنها ۷۲ تن با امام حسین(ع) باقی‌ مانده بودند لازم است که با خود بیاندیشیم که آیا در دهم محرم سال ۶۱ هجری اگر در آنجا حضور داشتیم آیا در رکاب امام(ع) بودیم و یا خدای نکرده در مقابل ایشان و یا امکان داشت به طبع بسیاری از مردم آن دوران بی‌تفاوت نسبت به این مسئله را پیشه می‌کردیم.

حسن‌زاده یادآوری کرد: در زیارتنامه آل یاسین داریم « وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّهٌ» یعنی این یاری من در هر زمانی برای شما آماده است. پس لذا وجود همه تاکیدات در این روایات و زیارتنامه‌ها به دلیل اینست که ما هم به مانند ۷۲ تن یار امام، دارای روحیه والای همراهی با امام(ع) در هر زمان و مکان و شرایطی باشیم.

امام جمعه موقت اهواز حریت و آزادگی و رهایی از تمامی تعلقات دنیا را لازمه اخلاقی شیعیان دانست و افزود: اگر فردی مانند گاندی، کربلا را برای بیرون آمدن از زیر سلطه استعمار انگلیس می‌خواهد، قطعاً برای شیعیان این واقعه باید دارای پیامی بسیار عمیق‌تر در خصوص عدم تعلق خاطر به دنیا و آنچه که مربوط به دنیاست باشد.

وی ضمن بیان اینکه در جامعه عاشورایی باید ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی موج بزند اظهار کرد: در جلسات مختلف عرض کرده‌ام که بنده به عنوان یک طلبه مرتبط با انقلاب و نظام، واقعا وقتی که خبر یک اختلاس را می‌شنوم شرمنده می‌شوم چون به واقع اگر جامعه‌ای عاشورایی باشد در آن به هیچ وجه نباید چنین انحرافاتی وجود داشته باشد زیرا پیام مهم عاشورا حریت و آزادگی و عدم وابستگی‌ها است.

حسن‌زاده ضمن اشاره به ضرورت تدوین تاریخ شفاهی روزهای ابتدایی دفاع مقدس خاطر نشان کرد: لازم است به دلیری‌های مردم خوزستان در طول دوران دفاع مقدس بالاخص ابتدای جنگ پرداخته شود زیرا که در آن دوران عزیزانی بودند که ماشین جنگی صدام را با دست خالی و کمترین امکانات متوقف کردند.

امام جمعه موقت اهواز تاکید کرد: بنابراین لازم است همانطور که در مورد دهه اول محرم این همه تاکیدات و روایات است در مورد روزهای نخست دوران دفاع مقدس و به رشادتها و فداکاری‌های آن دوران نیز پرداخته شود تا این جانفشانی‌ها در اثر گذر زمان به فراموشی سپرده نشوند.

وی ضمن اشاره به اینکه در هفته امر به معروف و نهی از منکر هم قرار داریم گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه عمومی و جزء ضرورت‌های دینی و از واجبات است.

حسن زاده تصریح کرد: کسی که میخواهد امر به معروف و نهی از منکر بکند یک شرط اساسی آن این است که هم معروف و هم منکر را بشناسد و به اولویت‌ها در امر به معروف و نهی از منکر در فضای جامعه آگاه باشد.

امام جمعه موقت اهواز اظهار کرد: همیشه در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، اولین منکری که به ذهن ما می‌آید مسئله بدحجایی است اما در حال حاضر از مهمترین منکراتی که به واقع در جامعه با آن سر و کار داریم مسئله بیکاری است.

وی افزود: از دیگر منکراتی هم که در حال حاضر در جامعه وجود دارد می‌توان به وجود ناهنجاری‌های اجتماعی، اعتیاد و بالا بودن آمار طلاق نیز اشاره کرد که به واقع مهمترین معروف هم این است که ما بخواهیم که این منکرات را از جامعه خودمان ریشه‌کن کنیم.

حسن‌زاده یادآوری کرد: اگر به خاطر مسائل سیاسی یا جناحی و نیز به خاطر کم‌کاری‌های مسئولی اشتغال جوانی به تاخیر بیفتد واقعا اینکار گناه بزرگ و منکری است که ما خود مرتکب شده‌ایم.

امام جمعه موقت اهواز خاطر نشان کرد: مهمترین معروفی که امروز باید با همکاری و تعامل با همدیگر در جامعه محقق کنیم بحث کارآمدی نظام دینی است زیرا هم‌اکنون تمامی دشمنان قسم خورده این مملکت و انقلاب بدنبال نشان دادن ناکارآمدی نظام دینی هستند پس بنابراین لازم است که در این خصوص تلاش فراوانی را به خرج دهیم.

وی در پایان گفت: انشاالله با الهام از کربلا و عاشورا و دوران دفاع مقدس و عهدی که با شهداء بسته‌ایم روز به روز بتوانیم در راه خدمت‌گذاری به این مردم نجیب و زحمتکش استان خوزستان تلاش و کوشش داشته باشیم و این عزت و سربلندی را هم که در این خصوص بدست می‌آوریم، در راه اثبات کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام دینی موفق قرار دهیم.