گزارش بازدید نماینده اهواز از کوی فرهنگیان؛ نوستالژی قدیم و استفاده از سیلندر گاز/ گلایه از گرانی قبض برق

اهواز ـ همایون یوسفی نماینده مردم اهواز از منطقه کوی فرهنگیان "1 و 2" این شهر بازدید و مردم مشکلات مختلف از جمله گرانی قبوض برق، نبود انشعاب گاز، آسفالت و فاضلاب نامناسب را بیان کردند

خورنا- همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون شامگاه یکشنبه به همراه تعدادی از مسئولان آبفا و برق این شهر از منطقه کوی فرهنگیان یک و دو بازدید و اهالی منطقه هم از نزدیک مشکلات خود را بیان کردند.

ورودی منطقه کوی فرهنگیان خود گواهی بر خدمات رسانی ضعیف به منطقه بود؛ سنگ فرشی برای ورود به یکی از خیابان های اصلی منطقه پر از چاله، زباله های پخش شده روی زمین و در نهایت بساط های بسیار دستفروشان همه بر این ضعف خدمات رسانی ها صحه گذاشته و باعث زشت شدن چهره منطقه می شد.

یکی از عجیب ترین صحنه های منطقه یک جوی روباز درست وسط فضای سبز ورودی منطقه بود؛ بوی تعفن از این جوی روباز محیط را پر کرده و شهروندان در اعتراض به نشان دادن وضعیت بد خود چوب شاخه درختان را آورده و عمق این جوی روباز مملو از فاضلاب را نشان می دادند.

برخی از اهالی کوی فرهنگیان نیز از نداشتن انشعاب گاز رنج می برند؛ این گلایه ها برای نداشتن گاز آن هم در پایتخت انرژی کشور نه تنها ناراحت کننده است بلکه حداقل ۲۰ سال قبل اهواز برای هر فردی یادآوری می شود، خاطرات، نوستالژی و یادآوری زمانی که مردم با سیلندرهای گاز به دنبال ماشین تعویض سیلندر می دویدند.

«نگهداری احشام/ ضعف امکانات ورزشی»

امین سعیدی یکی از اهالی منطقه کوی فرهنگیان یک می گوید: سد معبر و احشامی که خلاف قوانین و مقررات در منطقه مسکونی نگهداری می شوند دو مورد از مشکلات است.

وی ادامه می دهد: امکانات ورزشی در این منطقه ضعیف است و جوانان منطقه با پتانسیل بالا از ضعف خدمات ورزشی و رفاهی رنج می برند.

این شهروند با گلایه می گوید: بحث سنددار کردن زمین ها هم برای ما خیلی اهمیت دارد و با این حال شهرداری حتی به صاحبان برخی از اراضی دارای سند نیز اجازه ساخت و ساز نمی دهد.

سعیدی انتقاد می کند: فاضلاب و آسفالت نامناسب، ناپایداری و افت فشار آب، تعداد اتوبوس های عمومی کم، ضعف روشنایی خیابان ها، نبود حتی یک بانک در منطقه، کافی نبودن نیروهای خدمات شهرداری، آبگرفتی معابر، ساخت و سازهای غیرمجاز، گرانی بیش از حد پول برق در مرداد و شهریور، نبود نیروی انتظامی در منطقه و نمای بد تنها ایستگاه اتوبوس موجود در منطقه از اساسی ترین مشکلات منطقه است.

«پاسکاری مردم بین آبفا و شهرداری»

احمد منصوری یکی دیگر از شهروندان ساکن کوی فرهنگیان می گوید: آسفالت و فاضلاب نامناسب، کمبود فضای سبز و نبود روشنایی از جمله مشکلات این منطقه هستند که در عین حال در بیشتر مناطق اهواز به صورت یکسان وجود دارد. در کوی فرهنگیان وضعیت آسفالت منطقه از خیابان اصلی تا فرعی ترین خیابان ها مشکل دارد.

وی با تقاضای تعریف یک پروژه محرومیت زدایی به منظور حل مشکلات منطقه طی چند ماه و برای همیشه ادامه می دهد: فضای سبز و مبلمان شهری به معنای واقعی نداریم؛ در گرمای هوای اهواز باید کودکان خود را شب ها به پارک ببریم ولی پارک منطقه ما به دلیل عدم روشنایی اصلا شب ها قابل استفاده نیست و در عین حال هیچ اسباب بازی هم ندارد.

این ساکن کوی فرهنگیان می گوید: فاضلاب و آبگرفتی معابر از دیگر مشکلات منطقه است و اهالی هنگام بارندگی امکان تردد در خیابان ها را ندارند و وقتی به مسئولان شکایت می برند بین شهرداری و آبفا پاسکاری می شوند.

«نبود کلانتری در منطقه/ آتش زباله های عفونی»

منصوری انتقاد می کند: امنیت دیگر مسئله منطقه هست و متأسفانه اصلا کلانتری نداریم؛ البته قبلا کانتینر داشتیم ولی همان را هم برداشتند.
وی اضافه می کند: وسط میدان بزرگ منطقه یک چراغ بیشتر نیست و مسئله روشنایی باید حل شود چون تأثیر بسزایی در تأمین امنیت دارد؛ فرهنگیان کنار منطقه آسیب خیز قرار گرفته و این مسئله باعث بروز مشکلات بسیاری برای مردم شده است.

این شهروند با بیان اینکه زمین های خالی موجود در منطقه باعث مشکلات بسیاری شده و اصلا هم متولی ندارند، ادامه می دهد: از شهرداری گلایه بسیاری داریم؛ مردمی که ۴۵ دقیقه منتظر اتوبوس بمانند دیگر احداث روگذر چهارشیر برای آنها اهمیت ندارد و به نظرم این پروژه دارای ایراد است و ای کاش به جای آن در محلات پارک می ساختند.

کمبود فضای آموزشی/ نبود مدرسه دخترانه

منصوری در پایان با نام بردن نخاله های بسیار و آتش زدن زباله های عفونی به عنوان دیگر مشکلات منطقه می گوید: امکانات فرهنگی، آموزشی و تفریحی در این منطقه خیلی ضعیف است و ورزش محله ما تنها در دو زمین خاکی خلاصه شده است.

یکی دیگر از شهروندان هم می گوید: هر دکه بساطی (دستفروشان بسیار مستقر در منطقه) ۲۰ چراغ روشن کرده ولی مردم منطقه از بی برقی رنج می برند؛ شهردار منطقه سه این محله را به فنا داده است.

وی با انتقاد از نبود مدرسه برای دانش آموزان مقطع دبیرستان ادامه می دهد: کمبود مدرسه یکی از مهمترین مشکلات منطقه است و منطقه کوی فرهنگیان یک تنها یک مدرسه ابتدایی پسرانه دارد و دختران ابتدایی باید برای تحصیل به کوی فرهنگیان دو بروند. مدرسه ابتدایی پسرانه خیلی بزرگ است و فضا برای ساخت مدرسه دخترانه هم دارد.

«از سیلندر گاز استفاده می کنیم»

ماه بس هاشمی فرد یکی دیگر از اهالی منطقه می گوید: در این منطقه گاز، آسفالت، پارک، آب و برق نداریم. برای تأمین نیاز گازی منازل خود از سیلندرهای گاز استفاده می کنیم.

این شهروند گلایه می کند: از دو سال قبل به شرکت برق مراجعه و خواستار اختصاص انشعاب آن هم با هزینه بودیم ولی هیچ پیگیری خاصی نشد.

وی در پایان می گوید: این همه مشکلات در منطقه وجود دارد ولی مسئولان اصلا برای حل هیچ کدام از آنها اقدام نمی کنند.

یکی دیگر از زنان منطقه که از نام بردن اسم خود خودداری می کند هم با گلایه از ضعف روشنایی در منطقه می گوید: فاضلاب در منطقه بالا می زند و این مسئله برای کودکان و اهالی مشکلات بسیاری از جمله بیماری و نبود بهداشت ایجاد کرده است.

وی می افزاید: زباله ها به صورت مستمر جمع‌آوری نمی شوند و مردم با سرریز فاضلاب هنگام تردد باید از فاضلاب های غیربهداشتی با میکروب های بسیار عبور کنند.

این ساکن کوی فرهنگیان در پایان با انتقاد از ضعف ایاب و ذهاب عمومی در منطقه می گوید: اتوبوس به تناسب جمعیت منطقه وجود ندارد و خیلی دیر به دیر شاهد آمدن اتوبوس عمومی در ایستگاه هستیم.

یکی دیگر از اهالی منطقه با گلایه از مشکلات بهداشتی می گوید: در فصل بارندگی مسیر تردد مردم به دلیل آبگرفتگی بسیار مسدود می شود؛ همچنین بالازدن فاضلاب مشکلات بهداشتی بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

هانی رویزی با انتقاد از خدمات رسانی های نامناسب ادامه می دهد: آسفالت منطقه بسیار نامناسب و روشنایی منطقه هم اصلا خوب نیست.

عدم حضور شهرداری اوج بی مسئولیتی است

همایون یوسفی پس از بازدید میدانی از منطقه با حضور در مسجد امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: اهم مشکلات مردم در مسجد و همچنین بازدید میدانی ذکر شده که در اکثر نقاط اهواز مشترک است و امیدوارم بتوان در مراحل اولیه تعدادی از آنها را حل کرد.

وی افزود: یکی از مشکلات اهواز آب و فاضلاب است که با پیگیری های مسئولان استانی، هیئت دولت برای کل استان اعتبارات خوبی درنظر گرفته و طرح هایی در این خصوص ارائه شده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشکلات روشنایی منطقه از طریق شرکت توزیع برق اهواز قابل پیگیری است و قطعا رسیدگی های لازم انجام می شود.

یوسفی عنوان کرد: مهمترین مشکلات اهالی این منطقه در حوزه خدمات شهری و شهرداری است که جمع آوری احشام، دکه های دستفروشان، ساخت و سازهای غیرمجاز و نبود پارک از مهمترین آنهاست.

«نابسامانی در تمام مناطق شهرداری/ پیگیری از مجاری قانونی»

وی در ادامه با انتقاد از اینکه متأسفانه این نابسامانی ها در تمامی مناطق شهرداری اهواز وجود دارد و شاید اینجا شدیدتر باشد، تأکید کرد: اوج بی مسئولیتی های آنها عدم حضور در این بازدید است و قطعا اگر جوابگویی لازم را نداشته باشند از طریق مجاری اداری و قانونی پیگیری می کنیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در واکنش به وجود مشکلات بهداشتی در منطقه گفت: سه مرکز بهداشتی در این منطقه در حال ساخت است و احتمالا تا پایان سال به بهره برداری برسند.

یوسفی در پایان یادآور شد: شاید همه مسائل به یکباره حل شدنی نباشند ولی پیگیری های لازم را با صورتجلسه کردن مشکلات انجام می دهیم.

نماینده شرکت توزیع نیروی برق اهواز نیز در این دیدار اظهار کرد: در خصوص خدمات رسانی خوب برق دو کار اصلی توسعه شبکه و نصب پایه لازم است که برای انجام این امور نیاز به صدور مجوز از منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی و همچنین بنیاد مسکن است و در صورت اجازه ما امکان توسعه شبکه برای منطقه را داریم.

وی در پایان گفت: روشنایی معابر با شهرداری است و برای میادین هم در صورت امکان چراغ های روشنایی ۷۰ را به ۱۵۰ ولت ارتقا می دهیم.

«اعتراض به مبالغ بالای قبوض برق یکی از شهروند»
حاضر در واکنش به نماینده شرکت توزیع نیروی برق اهواز می گوید: از سال ۵۶ یعنی بیش از ۴۰ سال در این منطقه زندگی می کنم؛ دفتر کار من در همین منطقه فقط یک کولر دارد که برای یک ماه بهای برق آن بیش از ۳۰۰ هزارتومان در قبض برق صادر شده و این اصلا صحیح نیست.

«توضیحات مدیرعامل آبفا»

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز اظهار کرد: برای آب و فاضلاب شهر اهواز برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده و یک برنامه سه ساله برای حل مشکلات این حوزه داریم.

فردوس کریمی افزود: با سه منبع اساسی از جمله سد مخزنی کرخه که در آینده به سد دز از طریق طرح آبرسانی غدیر تبدیل می شود، اهواز را آبرسانی می کنیم؛ طرح حیات شوشتر و رودخانه کارون نیز منابع دیگر هستند که کیفیت رودخانه را خیلی قبول نداریم و سعی شده تا کمتر از آن استفاده کنیم.

وی بیان کرد: برای ماموریت کوتاه مدت خود امسال در جنوب اهواز از تصفیه خانه گروه ملی فولاد آب برداشت کردیم. همچنین ظرفیت آب حیات شوشتر را نسبت به سال های قبل حدود هزار مترمکعب بر ساعت اضافه و شرایط مطلوب‌تری فراهم شد.

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز ادامه داد: برای پایداری آبرسانی به غرب اهواز نیز مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی که توسط بانک جهانی ساخته و بلااستفاده بود را دوباره راه اندازی و وارد مدار می کنیم.

کریمی خبر داد:۶۱ درصد شبکه آب اهواز دارای قدمتی بالای ۲۵ سال است و این شبکه فرسوده و قدیمی اساسا باید بازسازی شود. همچنین ۴۰ درصد خطوط انتقال هم بالای ۲۵ درصد فرسودگی دارند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان هم از مصوبه هیئت دولت به آبفا اهواز اختصاص داده شد، گفت: در حال حاضر ۵۰ هزار انشعاب آب غیرمجاز در اهواز وجود دارد که مشکلاتی را برای افراد دارای انشعاب مجاز ایجاد می کنند.

«ورود فاضلاب از ۲۲ نقطه به کارون»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در پایان خبر داد: از ۲۲ نقطه فاضلاب وارد کارون می شود که برای ساماندهی پنج نقطه آن که ۴۰ درصد فاضلاب وارد شده به کارون را مهار می کند، برنامه داریم.

خبرنگار: کوثر کریمی