معاون اقتصادی استاندار خوزستان: میزان اشتغال ایجاده شده در بخش کشاورزی استان راضی کننده نیست

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای کشاورزی استان سیدعلی بحرینی مقدم معاونت اقتصادی استاندار خوزستان گفت: خوشبختانه امسال در بحث گندم با همکاری و تلاشی که در بین دستگاههای مختلف اجرایی استان صورت پذیرفت هم بحث خرید گندم و هم بحث انتقال گندم ‌های خریداری شده در حداقل زمان ممکنه محقق شد.

وی یادآوری کرد: همانطور که استحضار دارید سال‌گذشته در بحث انتقال گندمهای خریداری شده و مبالغ پرداخت به کشاورزان تاخیرات و حواشی زیادی برای استان ایجاد شد که بی شک این مسائل اتلاف بسیاری را نیز در محصول گندم تولیدی بوجود آورد.

بحرینی ادامه داد: ولی خوشبختانه امسال با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت مسائل و مشکلات که سال گذشته با آن مواجه بودیم مرتفع شد بطوریکه ظرف مدت ۳۵ روز در حدود یک میلون و ۳۵۵ هزار و تن گندم برداشت، خریداری و حمل شد و بالغ بر هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز به کشاورزان پرداخت شد.

معاونت اقتصادی استاندار خوزستان اظهار کرد: امیدواریم که در سال آینده با سند توسعه سیلوهای استان که هم‌اکنون مورد تنظیم واقع شده و در حال پیگیری و عملیاتی شدن است شاهد آن باشیم که از آن به بعد حداقل جابه‌جایی گندم را در سطح استان شاهد باشیم. زیرا بر طبق این سند قرار است ظرف مدت پنج‌سال در تمامی نقاطی که قبلا در استان کارشناسی شده سیلو‌ها و محل‌های مناسبی در جهت ذخیره‌سازی گندم داشته باشیم.

وی ابراز کرد: سال زراعی گذشته به علت کاهش شدید میزان بارندگی شرایطی سخت و تنش‌آلودی را در عرصه کشاورزی استان مشاهده‌گر بودیم. اما خوشبختانه با همکاری و تعاملات خوبی که بین دستگاههای ذی‌ربط خصوصاً سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی استان اتفاق افتاد، لااقل در زمینه برداشت توانستیم به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنیم.

بحرینی در ادامه تاکید کرد: البته انتظار داریم که فی مابین جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق در بحث‌های دیگری چون‌ اصلاح الگوی کشت نیز همکاری‌ها و تعاملاتی وجود داشته باشد زیرا در خصوص اصلاح الگوی کشت برنامه‌ریزی و مطالعات خوبی در زمینه کاشت کلزا و چغندرقند صورت گرفته است که در این راستا نیاز است ضمن دوری از هر گونه چالش و اختلافی، همکاری‌های مثمر‌ثمری بین دو دستگاه مذکور در مورد زمان رها‌سازی آب از سدها و میزان آب مصرفی مورد نیاز برای این نوع کشت وجود داشته باشد.

معاونت اقتصادی استاندار خوزستان بیان کرد: همیشه در شورای اشتغال این بحث مطرح می‌باشد که میزان اشتغال ایجاده شده در بخش کشاورزی استان نه تنها راضی کننده نیست بلکه با ظرفیتها‌ و داشته‌های موجود در این بخش هم متناسب نیست.

وی افزود: زیرا در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان دارای قابلیت‌های مناسب برای کشاورزی است و همچنین ۳۰ درصد از آبهای سطحی کشور در قالب پنج رودخانه بزرگ در استان خوزستان جریان دارند، ولی بر طبق آخرین آمار و ارقام ارائه شده، تنها ۲۰ درصد از ظرفیت اشتغال استان در بخش کشاورزی است که این مسئله به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست.

بحرینی در پایان تصریح کرد: بنابراین با توجه به این مسئله و برای جلوگیری از بحث مهاجرت روستائیان به شهرها و بروز مشکلات ناشی از این جابه‌جایی‌های جمعیتی که در بیشتر موارد منجر به بروز حاشیه‌نشینی و تشکیل سکونتگاههای غیر مجاز در اطراف شهرهای بزرگ می‌شود، لازم است که مسئولین با همت و تلاش دوچندان و نیز استفاده از سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اساسی و کاربردی، ظرفیت‌های کشاورزی استان را در امر اشتغال توسعه دهند.