معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان؛

الگوهای کِشت استان تشنه لبیک سازمان آب و برق خوزستان

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای کشاورزی استان محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سطح زیر کشت انواع محصولات کشاورزی استان خوزستان در سال زارعی ۹۵-۹۶ بالغ بر ۸۵۰ هزار هکتار بود که در بحث گندم، تولید نهایی استان چیزی در حدود یک میلیون و ۸۱۰ هزار تن است و با وجود این میزان تولید همچنان در رتبه اول کشور قرار داریم.

وی بهره‌وری آب را یکی از دغدغه‌های مشترک جهاد کشاورزی و وزارت نیرو دانست و افزود: در خوزستان ارتقاء بهروری آب از سال ۹۱ تا ۹۵ کاملا انطباق دارد بر بهره‌وری که در سطح ملی اتفاق افتاده است.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: در سطح ملی آخرین رتبه‌ بهره‌وری آب در زمینه تولید گندم چیزی در حدود ۷۶۰ گرم گندم در یک متر مکعب آب است و در خوزستان هم این رکورد برابر با تولید گندمی به میزان ۸۵۰ گرم به ازای هر متر مکعب آب مصرفی است که این حرکت با توجه به نوع نگاه آب محوری که به محصولات استان داریم، حرکت بسیار خوبی است.

وی در مورد وضعیت سال گذشته استان خوزستان از لحاظ میزان تولیدات کشاورزی در حوزه‌های آبریز اظهار داشت: در حوزه‌ آبریز کارون ۶/۴ درصد و در کرخه هم ۶/۲ درصد افزایش میزان تولید داشته‌ایم ولی در حوزه‌های مارون حدود ۱۹ درصد و زهره و خیرآباد نیز هر کدام ۲۲ درصد کاهش میزان تولید محصولات کشاورزی در سال گذشته اتفاق افتاده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: از آنجایی که اعداد عمده ما در زمینه تولید محصولات کشاورزی در حوزه‌های آبریز، مربوط به حوزه‌های کارون، دز و کرخه است ما در مجموع فقط در حدود “منفی سه” درجه نسبت به سال گذشته افت محصول داشتیم که این در واقع کمک بسیار شایانی به پایداری تولید محصولات کشاورزی استان کرده است.

وی عنوان داشت: در مورد دانه روغنی کلزا طی سه تا چهار سال گذشته شاهد ارتقای عملکردی بسیار خوبی بوده‌ایم و از هشت هزار و ۳۰۰ تن به ۲۲ هزار تن ارتقاء پیدا کرده‌ایم البته اگر چه انتظار ما در این زمینه ۳۰ هزار تن بوده است بنابراین از مسئولین آب و برق خوزستان تقاضا داریم که در خصوص تأمین آب این محصول که دارای تمامی خصوصیات یک الگوی کشت مناسب است با ما همکاری کامل داشته باشند.

قاسمی‌نژاد افزود: ما در تابستان، الگوی کشت مناسب را در سویا، آفتابگردان و ارتقاء حبوبات دیده‌ایم و در کشت پاییزه هم بهترین الگوی کشت را در چغندر قند و کلزا مشاهده کردیم بنابراین توجه به کشت چنین محصولاتی در استان، هم تولید استان را پایدار کرده و هم از حاصلخیزی خاک محافظت به عمل می‌آورد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان خاطر نشان کرد: لذا از آنجایی که میزان آب مورد نیاز کلزا و چغندر قند نسبت به گندم بسیارمتفاوت و ناچیز است لذا تقاضا داریم که مسئولین سازمان آب و برق خوزستان نسبت به تخصیص آب به این الگوهای کشت کم مصرف در استان لبیک بگویند زیرا این لبیک سازمان آب و برق، لبیک به ثبات کشاورزی استان و لبیک به پایداری تولیدات کشاورزی استان خوزستان است.

وی در خطاب به مسئولین سازمان آب و برق خوزستان یادآوری کرد: سال گذشته اگر سازمان آب و برق در بهبهان اجازه کشت هزار هکتار کُلزا را به جهاد کشاورزی می‌داد، هم‌اکنون برداشت کننده ۳۰ هزار هکتار کلزا در این منطقه بودیم.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: از آنجایی که کلزا و چغندر قند دو محصولی هستند که پس از کشت، برای رسیدن به محصول نهایی به آب چندانی نیاز ندارند بنابراین در زمره الگوی‌های کِشت استان دسته‌بندی می‌شوند لذا با توجه به این مهم از مسئولین سازمان آب و برق تقاضا داریم که همکاری بفرمایند تا آب مورد نیاز کشت این محصولات هر چه زودتر تأمین شود. البته در خرداد ماه امسال طی جلسه در حضور مسئولین استانداری و سازمان آب و برق این مهم را عنوان کردیم که در آن روز از طرف سازمان آب و برق با این طرح موافقت شد ولی متاسفانه بعد از اینکه با سازمان در خصوص تامین آب برای کشت کلزا و چغندر قند در حوزه مارون مکاتبه کردیم پاسخ منفی شنیدیم.

این مقام مسئول در مورد آخرین وضعیت محصول چغندر قند در استان خوزستان از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید آن اظهار داشت: در ظرف سه تا چهار سالی که از احیاء چغندر قند با هدف اصلاح الگوی کشت در استان خوزستان می‌گذرد توانسته‌ایم میزان تولید این محصول را از ۱۱۵ هزار تن به ۷۵۴ هزار تن ارتقاء دهیم و همچنین توانستیم سطح زیر کشت این محصول را نیز از دو‌ هزار هکتار، به حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار برسانیم.

وی خاطر نشان کرد: امسال برنامه داریم که سطح زیر کشت چغندر قند را در استان، از ۱۰ هزار هکتار به ۲۰ هزار هکتار و تولید آن را از ۷۵۰ هزار تن به ۱/۵ میلیون تن ارتقاء بدهیم و اگر این اتفاق صورت بپذیرد تنها یک گام دیگر باقی ‌می‌ماند تا خودکفایی کامل کشور از واردات شکر و این گام باقی‌مانده هم با راه‌اندازی دو کارخانه شکر دیگر در استان خوزستان برداشته می‌شود و در آن موقع کشور به طور یقیین به خودکفایی کامل در زمینه شکر دست می‌یابد.

قاسمی نژاد در پایان در مورد میزان تحقق برنامه‌‌های در نظر گرفته شده برای کشت تابستانه گفت: در مورد ذرت فقط ۵۳ درصد برنامه‌ای که برای کشت تابستانه داشتیم محقق شد و در مورد حبوبات ۶۸ درصد، سبزی و صیفی‌جات ۶۱ درصد، سورگوم ۴۶ درصد، سویا ۱۳ درصد و در مورد کنجد هم ۴۷ درصد برنامه‌های کشت تابستانه‌ای که در نظر بود، تحقق یافت که در کل میانگین کشت تابستانه امسال یعنی سطح اجراء با برنامه‌ای که در نظر داشتیم در حدود ۶۶ درصد شد که این درصد یعنی کشت تابستانه، پائین‌تر از برنامه‌ای که مدنظر بود انجام شده است.