در شورای کشاورزی استان:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: نیمی از شکر کشور در استان تولید می‌شود

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای کشاورزی استان که امروز شنبه یکم مهرماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال زراعی گذشته علیرغم همه مشکلات جوی و شرایط اقلیمی نامناسبی که وجود داشت خوشبختانه با همکاری‌های درون و برون سازمانی دستگاههای اجرایی در بخش کشاورزی، توانستیم توفیقات خوبی را بدست آوریم.

وی ادامه داد: این توفیقات بدست آمده، بیشتر در زمینه تولید محصولات کشاورزی استراتژیک ملی محور یعنی محصولاتی که علاوه بر استراتژیک بودن آنها دارای جنبه ملی هم هستند و همچنین جزء پروژه‌های اساسی استان در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز می‌باشند.

چنگلوایی بیان کرد: در سال زراعی ۹۵- ۹۶ توانسته‌ایم ۱۵ درصد از گندم تضمینی کشور را در استان خریداری بکنیم که خوشبختانه در این خصوص نیز تاکنون توانسته‌ایم بیش از ۹۷ درصد بهای گندم خریداری شده را به کشاورزان پرداخت کنیم در صورتی که در استانهای دیگر تنها ۵۰ درصد از پول گندم خریداری شده کشاورران پرداخت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان در سال زراعی گذشته توانسته یازده درصد از دانه روغنی کلزا کشور را تولید کند که در این خصوص موفق شده است که حائز مقام دومی کشوری شود و همچنین تولید ۳۸ درصد ذرت کشور نیز از دیگر موفقیت‌های استان خوزستان در زمینه کشاورزی بوده است.

وی با اعلام اینکه ۹۷ درصد چغندر قند پاییزه کشور در استان خوزستان کشت شده عنوان کرد: ما بیش از ۱۰۰ هزار تن تولید شکر از چغندر در خوزستان داشته‌ایم که این رقم تولیدی در حالی است که ما در سال ۹۲ هیچ کشتی را در این خصوص نداشته‌ایم و کلاً شروع کشت ما در زمینه محصول چغندر قند از سال ۹۲ بوده است.

چنگلوایی گفت: بطور کلی براساس میزان کشت چغندر قند و نیشکر در استان می‌توان گفت که در حدود ۵۰ درصد شکر تولیدی کشور و یا ۴۰ درصد شکر مورد نیاز کشور در خوزستان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد: خوشبختانه با پیگیری‌های مداومی که صورت گرفت امسال توانستیم به منظور آبیاری تحت فشار هفت‌ هزار و ‌۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان در حدود ۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض دریافت کنیم که این موفقیت در کل تاریخ اجرای آبیاری‌های تحت فشار استان بیسابقه بوده است زیرا تاکنون ظرف ۲۴ سال گذشته متوسط اجرای آبیاری تحت فشار در استان خوزستان یکهزار ۳۵۰ هکتار بوده است.

وی در پایان گفت: این موارد ذکر شده تنها بخشی از توفیقات سال گذشته استان خوزستان بوده است که تمامی این موفقیت‌ها مرهون هماهنگی و کمک مجموع دستگاههایی است که یا عضوی از شورای کشاورزی‌اند و یا بنوعی مرتبط با بخش کشاورزی هستند که از زحمات و تلاشی که داشته‌اند کمال تشکر و قدردانی را داریم.