گلایه‌های استاندار خوزستان از بی‌اهمیتی دستگاهها به مسئله اشتغال/غیبت غیر موجه در شورای اشتغال از جلسه آینده به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای اشتغال استان غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: مهمترین مسئله کشور در سالجاری و حتی سالهای آتی، مسئله بیکاری جوانان و کمک به امر اشتغال است که این مهم جدی‌ترین مسئله‌ای است که هم‌اکنون کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

وی بحث اشتغال در کشور را یک مشکل فراگیر و همگانی دانست و یادآوری کرد: در فرمایشات اول سال مقام معظم رهبری اشتغال به عنوان شعار سال و اهتمام به حل آن به عنوان مهمترین دغدغه کشور اعلام شد و در ادامه هم دولت محترم تمامی همت و تلاش خود را به خرج داد که بحث اشتغال جوانان را به یک سرانجامی برساند و در مسیری قرار دهد که ظرف سالهای آینده به تدریج مسئله اشتغال در روال اصلی خود به پیش برود که در نهایت به یک نقطه‌ نظر مناسبی که همان رساندن میزان بیکاری به زیر ۱۰ درصد و تک رقمی شدن برسد.

شریعتی ادامه داد: اما آنچه که از شواهد بر‌می‌آید گویا در بعضی از دستگاهها چنین تلاش و همتی برای کمک به ساماندهی امر اشتغال وجود ندارد یعنی این معضل بیکاری جوانان هیچ شوکی به آنها وارد نکرده و درد جوانان را درد خود احساس نمی‌کنند.

استاندار خوزستان ضمن اشاره به پیامدهای عدم توجه به دغدغه اشتغال جوانان هشدار داد: قطعاً نارضایتی‌ها و مشکلات حاصل از این بی‌توجهی‌ها می‌تواند باعث وقوع یک سری مشکلات جدی‌تری در سطح استان و حتی کشور شود.

وی در خطاب به مسئولین اجرایی استان یادآوری کرد: اگر شما امروز بر مسند یک مسئولیتی تکیه زده‌اید همه و همه به پشتوانه این مردمی است که هم‌اکنون دغدغه اول و آخر آنها مسئله اشتغال است.

شریعتی حل مسئله اشتغال استان را در گِرو بسیج همگانی مسئولین دانست و انتقاد کرد: متاسفانه به صراحت و واضحی دیده نمی‌شود که همه مسئولین امر، دستگاههای مختلف، بانکها و صندوق‌ها، درد بیکاری جوانان استان را بعنوان دغدغه اول خود بدانند و در جهت رفع و ساماندهی آن تلاش مثمر ثمری انجام دهند.

استاندار خوزستان در ادامه به اعضای شورای اشتغال استان گفت: از مهرماه آینده حضور تمامی مدیران دستگاههای اجرایی در جلسات شورای اشتغال استان الزامی‌است و غیبت غیر موجه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و نیز در صورت نیاز به معاونین و کارشناسان دستگاه‌ها، باید این افراد حتماً در معیت رئیس خود در این جلسه شرکت بکنند.

وی بیان داشت: لازم است که در شورای اشتغال استان ایده‌ها و نظرات به سمت کارکردی و عملیاتی به پیش برود و همچنین باید به سمتی حرکت کند که میزان اشتغال استان را افزایش دهد و صد البته گزارش‌ها هم باید در این زمینه کامل و مبسوط در کار گروه ارائه شود.

شریعتی خبر داد: در راستایی اشتغال‌زایی در استان برنامه‌ای را به صورت منطقه‌ای در آینده اجرایی خواهیم کرد که بزودی صورت جلسه این برنامه را نیز با فرمانداران شهرستانها در میان خواهیم گذاشت.

استاندار خوزستان تصریح کرد: باید با تشکیل یک کارگروهی، گزارش صندوق‌ها و بانک‌های استان را در سال ۹۵ دریافت کنیم تا از میزان تسهیلات پرداختی و میزان شغل ایجاد شده و تاثیرات‌آنها بر اشتغال استان کسب اطلاع کنیم و همچنین از برنامه این صندوق‌ها و بانکها نیز در سال ۹۶ مطلع شویم.

وی ادامه داد: پس بنابراین لازم است که بانکها و صندوق‌های استان گزار‌شهای سال گذشته و برنامه امسال خود را آماده کرده و همچنین عنوان کنند که در پایان سال می‌خواهند به چه میزانی از اشتغال دست پیدا کنند. البته میزان تحقق برنامه‌های خود را نیز باید در انتهای سال هم به این کارگروه گزارش کنند.

شریعتی اظهار کرد: لازم است که حتما مسئولین استان اهتمام جدی‌تری را در این امر داشته باشند زیرا میزان اشتغال و درصد بیکاری خوزستان در سطحی است که به هیچ عنوان زیبنده استان خوزستان نیست.

استاندار خوزستان خبر داد: به منظور امضای تفاهم نامه رونق صنایع کوچک و متوسط از وزیر کار دعوت کرده‌ایم که در آینده به خوزستان سفری داشته باشند.

وی در پایان گفت: امیدواریم که در آینده شورای اشتغال بیش از پیش توسط مدیران دستگاههای استانی جدی گرفته شود و اعضای شورا هم در این زمینه با حضوری فعال در جلسات و عملیاتی کردن طرح‌ها و برنامه‌های خود، رو به روز و ماه به ماه گزارش‌های مثبت و مفیدی از موفقیت‌های دستگاه متبوع خود در زمینه کمک به اشتغال استان ارائه ‌‌دهند.