معاونت اقتصادی استاندار خوزستان:

تحول در تولید و اشتغال خوزستان تنها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امکان‌ پذیر است

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد تسهیل استان سیدعلی بحرینی معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: در حدود سه ماه پیش جلسه‌ای را با حضور بانکها در دفتر معاونت اقتصادی تشکیل دادیم که در این جلسه ‌قرار براین شد که با توجه به تجربیات سال‌های گذشته و با در نظر گرفتن میزان تسهیلاتی که برای سالجاری ایجاد شده و همچنین پیش‌بینی‌هایی که در این خصوص کرده بودیم هماهنگی‌های لازم را اتخاذ کنیم.

وی افزود: همچنین در این جلسه پرونده‌هایی را که بنا به دلایلی سال گذشته تسهیلاتی دریافت نکرده بودند را مجدداً مورد بررسی قرار دادیم و علاوه بر آن تصمیم هم گرفته شد که در جلسات کارشناسی، نماینده بانکها نیز در بحث تکمیل مدارک متقاضیان تسهیلات حتما حضور داشته باشند.

بحرینی یادآوری کرد: با توجه به اهمیت موضوع و شرایطی که در سطح استان وجود دارد، لازم است که تمامی دستگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها نهایت سعی و تلاش خود را در سمت و سوی رونق اقتصادی و اشتغال در سطح استان قرار دهند.

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان تاکید کرد: وقتی در رنکینگ پرداخت تسهیلات رونق تولید، بانکهای خوزستان در رتبه آخر قرار می‌گیرند این حتماً علت و دلیلی دارد که باید شناسایی شود.

وی ادامه داد: همانطور که استحضار دارید سامانه ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات رونق طوری طراحی شده است که اگر مدارک متقاضی کامل نباشد، وی به هیچ عنوان نمی‌تواند ثبت‌نام نهایی را انجام دهد. ولی چگونه می‌شود یک متقاضی که توانسته در سامانه ثبت‌نام کند و حتی پرونده‌اش هم در جلسه کارشناسی تائید و به بانک برای گرفتن تسهیلات ارجاح شده، ناگهان بانک به اعلام کند که مدارک شما ناکافی است!

بحرینی گفت: لذا از بانکهای عامل انتظار داریم که در روند ارائه تسهیلات به متقاضیان دریافت تسهیلات از سخت‌گیری های بی‌مورد خودداری کرده و این کار را با سرعت بیشتری به سرانجام برسانند.

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان اظهار کرد: تنها راه ایجاد تحول در وضعیت اشتغال و تولید استان جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و مسلماً با سرمایه گذاری بخش دولتی به هیچ عنوان چنین تحولی در خوزستان محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است که به منظور ایجاد یک تحول اساسی در اشتغال استان از طریق بخش خصوصی در دو محور کارهای اساسی و زیر بنایی را انجام دهیم که محور اول تسهیل در صدور مجوزها و دومی در روند بعد از صدور مجوز یعنی در مراحل افتتاح و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری در کار است.

بحرینی خاطر نشان کرد: علیرغم این باور که برای ساماندای وضعیت اشتغال استان راهی جزء سرمایه‌گذاری نیست ولی متاسفانه در بحث صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری مشکلات فراوانی در خوزستان است و هنوز سرمایه‌گذار در خیلی از دستگاهها برای گرفتن استعلامهای مختلف باید ماهها دوندگی داشته باشد. بنابراین لازم است که این روند اصلاح پیدا کند تا سرمایه‌گذار براحتی بتواند سرمایه‌گذاری خود را در استان انجام دهد.

این مقام مسئول ضمن بیان این مطلب که باید حمایت لازم را از سرمایه‌گذاران استان داشته باشیم ادامه داد: بارها تاکید شده است که بر طبق دستور استاندار خوزستان قطع ارائه خدمات به کارخانه‌جات، صنایع و دیگر بخش‌های تولیدی و اشتغالزا باید با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه صورت بگیرد ولی متاسفانه چنین مشکلی هنوز در سطح استان وجود دارد و به صِرف ابلاغ نامه‌ای به یک دستگاه، آب، برق، گاز و دیگر خدمات اساسی مورد نیاز یک واحد تولیدی، اشتغالزا و یا خدمات‌رسان قطع می‌شود.

وی اذعان کرد: اگر به این درک و باور نرسیم که می‌بایست در استان تنها یک وحدت فرماندهی در خصوص حمایت از صنعت و اشتغال باشد در آن صورت فضای امن سرمایه‌گذاری در استان خدشه‌دار می‌شود.

بحرینی بیان داشت: بنابراین استدعا داریم که دستگاهها این تعامل را داشته باشند و بدانند که با این نوع رفتار‌ با صنایع و کارخانه‌جات، امکان توسعه و افزایش ظرفیت تولید در استان را نخواهیم داشت.

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان در پایان گفت: لازم است به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر در بین دستگاهها کلیه موضوعات و مشکلات آنها در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح تا برای آن راه‌حلی پیدا شود و با اینکار جلوگیری کنیم از اقداماتی که باعث ایجاد یک فضای ناامنی و ناهماهنگی در میان دستگاهها مختلف می‌شود.