رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان:

کسب رتبه آخری بانکهای خوزستان در پرداخت تسهیلات رونق تولید واقعاً تأسف‌برانگیز است

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه رفع موانع تسهیل تولید استان سید نورالله حسن‌زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: خوشبختانه با معافقت معاونت امور اقتصادی استانداری از این پس جلسات ستاد تسهیل و رفع و موانع تولید استان به صورت جدا از کارگروه اقتصاد مقاومتی و هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود، بنابراین جلسه امروز که برگزار می‌شود اولین نشست این ستاد در سال ۹۶ است.

وی یادآوری کرد: در بحث ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین اقتصاد مقاومتی، تمامی ارکان نظام من‌جمله رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور محترم تاکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی به همراه تشکیل یک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دارند.

حسن‌زاده ادامه داد: بالاخره چه مقام معظم رهبری، چه رئیس‌جمهور و چه معاون اول ریاست‌جمهوری اشراف بر این موضوع دارند که هر سازمان یا وزارتخانه‌‌ای، قوانین و مقرراتی خاص خود را دارد و اگر قرار بر عمل خارج از ضوابط بود، دیگر ضرورتی به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نبود، فرماندهی یعنی فرمانده باید دستور داده و دیگران هم اجراء بکنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خاطرنشان کرد: همانطور که استحضار دارید شرایط و مشکلات فعلی اقتصاد کشور، باعث ضرورت ایجاد اقتصاد مقاومتی شده است ولی متاسفانه علیرغم تمامی این ضروریات، عملکرد ضعیف استان در این زمینه باعث شده که در فکر این باشیم که پیشنهاد تعطیلی جلسات را به استاندار خوزستان تقدیم کنیم زیرا برگزاری جلسات مذکور بدلیل عدم اهمیت دستگاهها به این امر مهم وقت تلف کنی است.

وی با بیان اینکه خوزستان استان بزرگ و پهناوری است که هفت‌برابر برخی از استانها است عنوان کرد: باید در زمینه انجام پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نوعی همکاری و حمایت‌های همه جانبه در تمامی استان موجود باشد ولی وقتی گفته می‌شود ۲۳ استعلام برای اجرای یک پروژه در خوزستان باید گرفته شود فقط باید بدین خاطر تاسف خورد.

این مقام مسئول بیان داشت: وقتی از عنوان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استفاده می‌شود، نباید فرمانده بودن آن فقط به اسم باشد بلکه این عنوان باید بتواند در برخی از جاها در راستای این هدف بزرگ، قوانین مقرر عادی را خم و یا حتی از آنها هم عبور کند. ولی متأسفانه با شرایط و این وضعیت مطمئنا هیچ اتفاقی مثبتی برای خوزستان از این لحاظ نمی‌افتد.

حسن‌زاده یادآور شد: مسلما‍ مقایسه مسائل و مشکلات استان بزرگی چون خوزستان با پنج‌ میلیون نفر جمعیت با استانی ۵۰۰ هزار نفری، یک قیاس مع‌الفارق و اشتباه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: چندین‌بار خدمت استاندار خوزستان و معاونت اقتصادی استانداری عرض کردم که سازمان صنعت، معدن و تجارت ابزارهایی را در اختیار دارد که در بحث اقتصاد مقاومتی، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید می‌تواند از آنها استفاده کند. لذا از استانداری تقاضامندم که به منظور ساماندهی دغدغه‌های ذکر شده، اجازه استفاده از این ظرفیت‌های قانونی را به سازمان متبوعم واگذار کند.

حسن زاده با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون در حدود ۱۸۰ درخواست در ستاد تسهیل مطرح شده اظهار کرد: از جمله درخواست‌های که در سالجاری داشته‌ایم می‌توان به ۱۵۳ طرح تامین مالی و همچنین طرح بازسازی و نوسازی اشاره کرد که این طرح‌ها امسال در این قانون گذاشته شده است.

وی در زمینه رتبه‌بندی بانکهای کشور از لحاظ میزان پرداختی‌ به طرح‌های رونق تولید تصریح کرد: بانکهای استان قزوین با پرداخت ۳۵ میلیارد و ۱۶۳ میلیون تومان رتبه اول کشور و بانکهای کرمانشاه با ۲۲ میلیارد و ۹۴۲ رتبه دوم و بانکهای استان مرکزی هم با پرداخت ۱۸ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان در رتبه سوم کشوری قرار دارند.

حسن زاده گفت: بر طبق این جدول بانکهای خوزستان در جایگاه هیجدهمی یعنی در رتبه آخری براساس میزان پرداخت تسهیلات به طرح‌های رونق تولید قرار دارند که کسب این رتبه واقعا تأسف برانگیز است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: کسب این جایگاه بعد از برگزاری ۳۵ جلسه و طی شش ماه بسیار ناامید کننده است و به نظرم هزینه‌ای که در این خصوص صرف می‌شود، خیلی بیشتر از نفع آن است بنابراین به نظر می‌آید که ادامه دادن این کار هیچ دستاورد مثبتی بدنبال نخواهد داشت.

وی در پایان بیان داشت: با توجه به وضع مذکور پیشنهاد داریم که متقاضی تسهیلات، ابتدا درخواست خود را به کمیته فنی ارجاح داده، سپس این درخواست در کارگروه ستاد مطرح و بعد در بانک عامل استان و سپس در سطح کشوری و نهایتاً امر هم در صندوق توسعه ملی بررسی می‌شود.