باغ عمارت صمیمی رامهرمز رو به نابودی

فرشیدفرجی-خورنارئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز: باغ عمارت صمیمی رامهرمز در حال نابودی است

 منصور معتمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خورنا در رامهرمز اظهار کرد: باغ عمارت صمیمی قبل از عمارت صمیمی وجود داشت و قدمت این باغ به حدود ۲۰۰ سال پیش از دوران قاجاریه می‌رسد و در سال ۱۳۸۰ به شماره ۹۹۵۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی ادامه داد:  باغ صمیمی  مشابهی در استان وجود ندارد و تنها باغ سنتی ثبت شده  خوزستان است که درختان مختلفی همچون پرتقال، نارنج، لیمو شیرین، لیمو ترش، انار، توت (فرنگی و وحشی)، کاج، زیتون، انجیر، بید، ون، کنار، نخل خرما  و انواع مختلف گل‌ها در آن وجود دارد.

 مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز تصریح کرد: در حال حاضر این باغ سنتی اوضاع خوبی ندارد و در حال نابودی است، درختان دچار آفت زده شده و در حال خشک شدن هستند. آبیاری بسختی انجام می‌شود و حیوانات و جانوران زیادی در آن در حال پرسه زدن هستند و مشکلات بسیار دیگری که بهیچ عنوان زیبنده رامهرمز و تنها باغ ثبت شده خوزستان نیست.

 وی افزود: با وجود همه مشکلات موجود حدود ۳ سالی می‌شود که باغ بدون باغبان رها شده است البته این موضوع را با فرماندار، نماینده شهرستان و میراث فرهنگی استان در میان گذاشتیم و قول‌هایی برای جذب باغبان دادند ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی برای نجات این باغ نشده است.

 معتمدی در ادامه از عدم همکاری شهرداری رامهرمز در آبیاری این باغ گفت: چند سال پیش روش آبیاری این باغ را تغییر دادند و از سنتی به قطره‌ای تبدیل کردند ولی متاسفانه جواب نداد، زیرا بهترین روش برای آبیاری این باغ روش غرق آبی است و حداقل به سه باغبان هم نیاز دارد.

وی تاکید کرد: این عمارت هرساله در نوروز میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است، که امیدواریم مسؤولان میراث فرهنگی شهرستان و استان تدبیری بیاندیشند و هر چه زودتر این مشکلات را حل کنند تا بتوانیم در نوروز آینده به خوبی پذیرای گردشگران باشیم.

 مسئول انجمن تاشار رامهرمز در پایان گفت: این باغ  یکی از نشانه‌های زنده تاریخ کهن شهر ماست که متاسفانه در حال از بین رفتن است و وظیفه ما ایجاب می‌کند همانطور که گذشتگان به دست ما رساندند، ما هم این باغ را به آیندگان برسانیم که در این مورد وظیفه مسئولین سنگین تر است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *