مسئول واحد عتبات و عالیات خوزستان: سامانه سماح متعلق به سازمان حج و زیارت نیست/خدمات بیمه‌ای زائرین اربعین افزایش یافته است

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد اربعین استان محمد ‌امین یاقوت مسئول واحد عتبات عالیات سازمان حج و زیارت خوزستان و عضوء کمیته اعزام ستاد اربعین استان خوزستان گفت: تمامی دفاتر زیارتی استان به همراه شرکت مرکزی پس از مراسم حج اکنون فعال شده‌‌ و سعی دارند که با بررسی عملکرد سنوات قبل، نواقص و مشکلات موجود در ادوار گذشته را رصد کرده تا انشاالله در سال جدید با ساماندهی بهتر در خدمت زائرین اربعین حسینی باشند.

وی تعاملات با کنسولگری عراق را در حال توسعه خواند و افزود: با هماهنگی نمایندگی وزارت امور خارجه و براساس دستور ستاد اربعین استان کلیه کمبودات و نیازهای کنسولگری‌های موقت کشورهای مختلف و بویژه عراق را براساس استاندارهای روز فراهم کرده‌ایم بطوریکه اکنون بطور کامل آمادگی لازم برای استقرار کنسولگری‌های موقت در آبادان و خرمشهر مهیاء شده است.

یاقوت ضمن اشاره به وجود ۶۰ دفتر زیارتی در استان خوزستان عنوان داشت: در سال گذشته مشکلی که در مورد کمبود دفاتر زیارتی وجود داشت با بهره‌گیری از گستردگی دفاتر پستی در استان تا حدود زیادی جبران کردیم و امسال نیز تفاهم‌نامه‌ای را با اداره پست تنظیم کرده‌ایم که انشاالله طی هفته‌های آینده این کار که تمام مسائل فنی و بستر‌های مورد نیازش فراهم شده، اجرایی می‌شود و در نقاطی هم که پست به دلیل نبود دفتر، فعالیت محدودی دارد دفترهای پیشخوان دولت را نیز در این امر وارد کردیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: طی نشست‌هایی با مسئولین منطقه آزاد اروند ۳۴ دفتر مختص این منطقه به ما معرفی شد، که البته از این تعداد شش دفتر آن در گردونه زیارتی عتبات نیز قرار می‌گیرد بنابراین تعداد دفاتر اختصاصی این منطقه ۲۸ دفتر است.

وی عنوان کرد: شناسایی آزاد برها که در سالهای گذشته بوجود آورنده مشکلاتی فراوانی برای زائرین و دستگاههای اجرایی بودند از جمله کارهایی بزرگی است که انجام داده‌ایم و همچنین آزادبرهای دارای دفاتر مشخص و مکان ثابت را نیز به دستگاه قضایی و اداره اماکن معرفی کردیم.

یاقوت بیان کرد: از جمله اقدامات در پیش‌رو می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه با پست و پیشخوان منطقه آزاد اشاره کرد که تنها مختص به صدور ویزای اربعین حسینی است و برای سایر ایام تاکنون هیچ تفاهمنامه‌ای مورد تنظیم واقع نشده است.

رئیس عتبات عالیات خوزستان با بیان اینکه سال گذشته صدور ویزای اربعین ۲۴ ساعته بود اظهار کرد: پارسال در یک بازه زمانی محدود بیش از یک میلیون ویزا صادر را کردیم؛ سامانه سماح متعلق به سازمان حج و زیارت نیست بلکه سازمان تنها آن را مدیریت می‌کند.

وی تصریح کرد: سامانه سماح مورد تائید رئیس ستاد اربعین و وزیر کشور است و براساس ابلاغیه صورت گرفته و علاوه بر بیمه‌نامه‌ موجود در این سامانه که مورد تائید وزارت کشور است سایر موارد دیگری چون هزینه هلال‌احمر که پارسال اخذ می‌شد و امسال قرار بر حذف آن است و نیز تفاهنامه با بیمه همگی بر طبق نظر و برنامه‌ریزی وزارت کشور انجام می‌شود.

یاقوت ادامه داد: سازمان حج و زیارت تنها دیتا سنترها و بانکهای اطلاعاتی سامانه سماح را در اختیار دارد و با توجه به تخصصی که دارد سامانه را نیز ساماندهی می‌کند.

مسئول واحد عتبات عالیات خوزستان در مورد آمار کلی دفاتر صدور ویزای اربعین گفت: علاوه بر ۶۰ دفتری که متعلق به سازمان حج و زیارت است ۱۲۳ دفتر متعلق به دفاتر خدمات پستی، ۱۱۲ دفتر متعلق به پیشخوان و منطقه آزاد هم ۲۸ دفتر زیارتی دارد که جمعاً تعداد این دفاتر در کشور ۳۲۳ دفتر زیارتی می‌رسند.

وی یادآوری کرد: سامانه سماح به منظور آرامش مردم، جلوگیری از جعل‌ ویزا، پیشگیری از کلاهبرداری، سوء استفاده، بازار سیاه، سرقت پول مردم، سرقت گذرنامه و دیگر موارد طراحی شده است‌.

یاقوت افزود: ما به صورتی با بانک سپه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بانکها هیچ پول نقدی در ایام اربعین از زائرین دریافت نکنند یعنی همه هزینه‌ها حتی دلار نیز به روز حساب می‌شود و زائر در سیستم خانگی یا هرجایی دیگری که ثبت‌نام کرده مبلغ را پرداخت می‌کند و پول زائر هم تا لحظه دریافت ویزا، محفوظ باقی می‌ماند.

این مقام مسئول در مورد بیمه زائرین اظهار کرد: امسال مقدار بیمه زائرین اربعین حسینی با نظر وزارت کشور در حدود هیجده‌ هزار و ۸۰۰ تومان است و تنها از ۲۰ کیلومتری مرز محاسبه می‌شود و به طور مثال خدانکرده اگر کسی از زوار در اهواز دچار مشکلاتی شود بر طبق تفاهم‌نامه، بیمه هیچگونه مسئولیتی در قبال وی بر عهده نمی‌گیرد.

وی در پایان جلسه در گفتگو با پایگاه خبری خورنا در تکمیل گزارش ستاد اعزام اربعین استان تصریح کرد: مبلغ بیمه زائرین در سال گذشته ۲۵ هزار تومان بوده که امسال به هیجده‌ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافته و همچنین خدمات بیمه‌ای زائرین نیز بطور گسترده‌ای هم افزایش یافته است بطوریکه دیه تصادفی منجر به فوت از ۱۸۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان و میزان جبران خسارات ناشی از تصادفات هم در جراحی‌ها تا ۳۰ میلیون و در قطع عضو هم تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.