رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان خبر داد: کاهش ۴۰ درصدی تصادفات رانندگی در استان/افزون بر ۳۰۰ گواهینامه رانندگی طی پنج ماهه نخست سالجاری توقیف شد

خورنا-احمدرضارستمی: درجلسه شورای ترافیک استان سرهنگ قاسم قدرتی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان در گزارشی تحلیلی از آمار تصادفات پنج ماهه اول استان گفت: خوشبختانه در سالجاری میزان تصادفات در سطح استان ۴۰ درصد کاهش یافته است و تا این لحظه رتبه‌ اول را با یک اختلاف بسیار زیاد نسبت به جایگاه دومی را در سطح کشور داریم.

وی خاطر نشان کرد: کسب این آمار مسرت بخش، نوید یک وضعیت خوبی را در سطح استان می‌دهد که لازم است در ادامه تعاملات را در این خصوص توسعه و ارتقاء دهیم تا جان و مال مردم را از گزند تصادفات در امان نگه داریم.

قدرتی یادآوری کرد: علیرغم کاهش ۴۰ درصدی آمار تلفات تصادفات در سطح استان خوزستان، متأسفانه در ارتباط با خرمشهر این مسئله به صورت عکس می‌باشد و در این شهرستان ۴۰ درصد افزایش تصادفات منجر به فوت را در سالجاری شاهد هستیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان ادامه داد: همچنین این شهرستان در بحث جرحی چهار درصد و در بحث خسارات ناشی از تصادفات هم شش درصد افزایش رشد داشته است که نهایتاً با توجه به این آمار باید اذعان کرد که مجموع تصادفات در سطح شهرستان خرمشهر امسال افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: به منظور ساماندهی وضعیت مذکور در شهرستان خرمشهر توصیه دارم که با اقداماتی من‌جمله نصب دوربین‌های کنترل سرعت در نقاط پر تصادف، نصب چراغ‌های فرماندهی در تقاطع‌های شهید جهان‌آرا و مطهری، نصب چراغ عبور عابر پیاده در تقاطع‌ها، احداث یک پل هوایی عابرپیاده تمام میکانیزه در تقاطع شهید مطهری و بلوار علی‌بن‌ابیطالب، که جمعاً میشود نقش موثری را در کاهش و پیشگیری تصادفات در این منطقه ایفا کرد.

قدرتی در ادامه عنوان کرد: در پنج ماهه نخست سالجاری در مجموع شش هزار و ۱۰۸ فقره تصادف در استان بوقوع پیوسته است که در میزان کشته‌شدگان این تصادفات در مقایسه با سال قبل خوشبختانه ۴۰ درصد کاهش داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان عمده‌ترین علت وقوع تصادفات رانندگی در استان را عدم رعایت حق تقدم دانست و افزود: این عامل به تعداد هزار و ۴۴۰ فقره و علت ۲۸ درصد تصادفات استان در مدت پنج ماه اول امسال بوده است.

وی در مورد دیگر عوامل بروز تصادفات در استان به ترتیب تعداد و درصد وقوع گفت: عدم توجه به جلو به تعداد هزار و ۱۹۴ فقره و به میزان ۲۳ درصد، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه به تعداد ۵۷۲ فقره و به میزان یازده درصد، انحراف و تجاوز به چپ به تعداد ۱۱۵ فقره و به میزان دو درصد، عبور از محل ممنوع به تعداد ۱۰۷ فقره و میزان دو درصد، عدم رعایت فاصله طولی به تعداد ۱۰۷ فقره و به میزان دو درصد و سایر علل هم هزار و ۶۲۴ فقره و به میزان ۳۱ درصد است.

قدرتی بیان داشت: تصادفات بیشتر در بین ساعات ۲۰ تا ۲۴ بوقوع پیوسته که تعداد این تصادفات در حدود هزار ۲۳۶ فقره و به میزان ۲۳ درصد و بیشترین نوع تصادفات جلو به عقب و به میزان ۱۵ درصد بوده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان تصریح کرد: بیشترین وسایط نقلیه مقصر در تصادفات سواری‌ها بوده که ۷۶ درصد و سپس موتور سیکلیت‌ها و در آخر عابرین پیاده که ۲۹ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه سرعت غیر مجاز عامل اصلی بروز تصادفات است عنوان کرد: برخورد پلیس با این تخلف در حدود ۲۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته که این رشد برخورد می‌تواند عامل بسیار موثری در کنترل و مهار تصادفات باشد.

قدرتی با بیان اینکه پلیس در مقابله با دیگر تخلفات موثر در تصادفات رانندگی هم رشد بسیار قابل ملاحظه‌ای داشته اظهار کرد: برخورد پلیس در بحث سبقت غیر مجاز ۴۱ درصد، عبور از چراغ قرمز هفت درصد، تجاوز به چپ از محور راست ۴۳ درصد، عبور از محل ممنوعه هفت درصد، حرکت به صورت مارپیچ هفت درصد و حرکت در خلاف جهت تعیین شده ۲۲ درصد افزایش داشته است که در مجموع می‌توان گفت که طی مدت پنج ماهه اول امسال ۱۰۶ درصد افزایش برخورد با تخلفات را داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان گفت:
امسال میزان توقیف گواهی‌نامه رانندگان پرخطر که جمع نمره منفی آنها به بالای ۳۰ رسیده در حدود ۱۶۰ جلد بیشتر از سال گذشته بوده است.یعنی ۳۲۱ جلد گواهی‌نامه از رانندگان متخلف پس از شناسایی توقیف شده که این آمار رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

وی در مورد میزان توقیف وسایط نقلیه متخلف عنوان داشت: در سالجاری۱۴ هزار و ۹۰۴ دستگاه موتور سیکلیت توقیف شده که آمار آن نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است؛ توقیف خودرو نیز ۱۴ هزار ۵۸۱ دستگاه بوده که در مقایسه با سال گذشته در حدود ۳۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سرهنگ قدرتی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در مجموع با اقدامات سلبی پلیس و مساعدت سایر دستگاهها و البته همکاری خوب مردم، اکنون شاهد کاهش تصادفات طی مدت پنج ماهه اول در سطح استان خوزستان هستیم.