رئیس جهاد کشاورزی اندیمشک:

اراضی کشاورزی اندیمشک به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز می‌شوند

رئیس جهاد کشاورزی اندیمشک گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته امسال طرح‌های ویژه‌ای در این شهرستان و به جهت گسترش خدمات بهینه سازی مصرف آب، طراحی و به اجرا می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اندیمشک، براساس بررسی‌های صورت گرفته، فقط ۱۵ درصد از اراضی کشاورزی جهان به سیستم‌های مختلف آبیاری مجهز هستند و ۸۵ درصد از اراضی کشاورزی جهان به صورت دیم و بدون استفاده از روش‌های آبیاری به تولید انواع محصولات کشاورزی می‌پردازند اما نیمی از تولیدات کشاورزی و غذای مردم جهان از همین زمین‌های آبی حاصل می‌شود که این خود نشان دهنده اهمیت و نقش آبیاری در بخش کشاورزی است.

در کشور ما نیز و به دلیل کمبود منابع آبی و هم چنین اقلیم خشک بسیاری از مناطق کشور، توجه به توسعه خدمات مرتبط به این حوزه ضروری است و با توجه به نقش مهم کشاورزی در مصرف منابع آبی کشور و تأمین امنیت غذایی و استقلال اقتصادی ایران، باید بیش از گذشته خدمات مربوط به این حوزه را گسترش و سهم کشاورزی را در مصرف آب کشور مطابق استانداردهای روز دنیا، کاهش داد.

به همین جهت و طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، باید در طول برنامه ششم توسعه، سالیانه در حدود ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور طرح‌های آبیاری نوین، اجرا شود و اجرای شبکه‌های آبیاری زهکشی در پروژه ۵۵۰ هزارهکتاری استان خوزستان، بخشی از این اقدامات است.

شهرستان اندیمشک نیز یکی از مهم‌ترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی استان خوزستان است و میانگین تولید انواع این محصولات در شهرستان اندیمشک امسال به حدود یک میلیون تن می‌رسد و همین مقوله، لزوم توجه به توسعه روش‌های آبیاری نوین در این شهرستان را بیش از گذشته مطرح می‌کند.

اجرای طرح‌های نوین آبیاری در بیش از ۶۵۸ هکتار از اراضی کشاورزی اندیمشک

سید هدایت‌الله موسوی اظهار داشت: توجه به مصرف بهینه آب در تولیدات کشاورزی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های جهاد کشاورزی اندیمشک در سال جاری است.

وی افزود: به همین جهت امسال و با پیگیری‌های صورت گرفته، طرح‌های مختلفی در این زمینه طراحی و با بهره برداری از آن‌ها، میانگین مصرف آب در بخش تولیدات کشاورزی شهرستان اندیمشک به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اندیمشک عنوان کرد: به همین جهت امسال بیش از ۱۱۲۴ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اندیمشک به جهت اجرای طرح‌های نوین آبیاری شناسایی و برای آن‌ها پرونده تشکیل شد.

وی گفت: پس از آن و از این میزان اراضی کشاورزی، اجرای طرح‌های نوین آبیاری تحت فشار در ۶۵۸ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اندیمشک مصوب و اقدامات مورد نیاز برای بهینه سازی مصرف آب در آن‌ها و در کم‌ترین زمان ممکن، آغاز شد.

پیشرفت ۵۰ تا ۸۰ درصدی طرح‌های آبیاری نوین اراضی کشاورزی اندیمشک

موسوی بیان کرد: این طرح‌ها با پیشرفتی بالغ در ۵۰ تا ۸۰ درصد در حال اجرا هستند و طبق پیگیری‌های صورت گرفته به زودی تکمیل و به صورت کامل به بهره برداری می‌رسند و نیازهای کشاورزان در این زمینه رفع می‌شود.

وی افزود: به همین جهت و در هفته دولت امسال بیش از ۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اندیمشک به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز و به بهره برداری رسید و میانگین مصرف آب در تولیدات کشاورزی این اراضی به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اندیمشک ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است و با بهره برداری از آن‌ها سیستم‌های نوین آبیاری در شهرستان اندیمشک جایگزین روش‌های سنتی شده است.

تسهیلات ۷۵ میلیارد ریالی به کشاورزان اندیمشک برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری اختصاص یافت

وی با اشاره به این که امسال ۷۵ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض به کشاورزان شهرستان اندیمشک و به جهت اجرای طرح به کار گیری روش‌های نوین آبیاری اختصاص یافته است گفت: با اجرای این طرح، کشاورزان شهرستان اندیمشک تا میزان ۷۰ میلیون ریال برای هر هکتار به کشاورزان وام بلاعوض دریافت می‌کنند.

موسوی عنوان کرد: اجرای طرح‌های مدرن کشاورزی، صرفه جویی در نیروی کار و مصرف، کاهش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی از جمله دیگر بخش‌های اجرای این طرح در شهرستان اندیمشک است که با اجرای آن علاوه بر افزایش تولیدات و سود آوری کشاورزان، هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی کاهش می‌یابد.

رئیس جهاد کشاورزی اندیمشک ادامه داد: علاوه بر این و در صورت توجه مناسب به خدمات این حوزه ضمن تحقق بهتر اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه تولیدات کشاورزی زمینه برای افزایش اشتغال در شهرستان و کشور بیش از گذشته فراهم و با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی ظرفیت و تولیدات بخش کشاورزی بیش از گذشته توسعه و رونق می‌یابد.

گفت‌وگو از محمد امین جمشیدی

انتهای پیام/