در جمع خبرنگاران:

مدیر کل امور اقتصادی استانداری خوزستان: صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در استان با مشکلات فراوانی همراه است

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه حمایت از سرمایه گذاری استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، رضا قیصی‌پور مدیر کل امور اقتصادی استانداری خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسات که برگزار می‌شود ما بعنوان مرکزی برای جذب سرمایه‌گذاری در استان عمل می‌کنیم، یعنی در این مرکز معمولا مواردی را که مربوط به سرمایه‌گذاری‌های کلان، مثلاً ۱۰ یا ۲۰ میلیاردی به بالاست، بررسی می‌شود و حتی‌الامکان موارد ریز و کوچک سرمایه‌گذاری در این جلسات آورده نمی‌شود.

وی ادامه داد: این نشست‌‌ها بیشتر برای بحث‌های مربوط به مجوزهای سرمایه‌گذاری، مشکلات تأمین آب، برق، گاز و اگر هم موردی در بحث زمین و غیره وجود داشته باشد، آن را به جلسه آورده و مطرح و در نهایت برای این حل مشکل پیگیری‌های لازم را به عمل می‌آوریم.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان در مورد فرودگاه ماهشهر اظهار داشت: در سنوات گذشته ما از اتوبان ماهشهر یکهزار و ۲۰۰ هکتار را برای اختصاص به مسئله فرودگاه در نظر گرفته بودیم ولی سرمایه‌گذار با این مقدار مخالفت کرده که ما هم به فوریت با دستور استاندار خوزستان ظرف ۱۵ روز این مقدار را به دو هزار و ۴۰۰ هکتار افزایش دادیم.

وی عنوان کرد: علاوه بر بحث احداث یک کمپ گردشگری در بهبهان که در حدود ۱۰ تا ۱۲ ماه پیگیر وضعیت اجرایی شدن آن بودیم در این جلسه هم مبحثی در مورد مشکلات مربوط به زمین محل احداث پتروشیمی مسجدسلیمان و کارخانه کیان تایر در گتوند نیز مطرح شد که تصمیم‌ گیری های خیلی خوبی امروز در این زمینه‌ها لحاظ شد.

قیصی پور خبر داد: هم‌اکنون در حال پیگیری موضوعات و موارد خاص پروژه‌هایی از جمله سه تا چهار نیروگاه ۵۰۰ و ۱۰۰۰ مگاواتی در شمال و جنوب استان و همچنین طرح‌های فولای خوزستان مثل فولاد شادگان، آتیه و کاوه اروند هستیم.

این مقام مسئول یادآوری کرد: این جلسات که بیشتر در حوزه مسائل و مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاری در استان است که با حضور استاندار خوزستان برگزار می‌شود تا بدین وسیله دستگاههای متولی و مرتبط با بحث سرمایه‌گذاری در استان موظف به پیگیری این مسئله مهم باشند.

وی بیان داشت: متاسفانه در خوزستان مشکلات فراوانی در خصوص بحث صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ اگر دستگاه اصلی در استان مجوز سرمایه‌گذاری را برای پروژه‌ای صادر کرد دیگر به هیج عنوان نیازی به مجوز از شهرستان مربوطه نیست، بنابراین لازم است که به منظور رفاه حال سرمایه گذاران در این زمینه هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد.

قیصی پور اظهار کرد: در هفته گذشته تمامی فرآیندهای سرمایه گذاری در استان را از ۷۰۰ به ۱۶۰ فرآیند کاهش و در قالب یک کتاب الکترونیکی رونمایی کردیم.

وی افزود: همزمان با تعیین فردی بعنوان معاون سرمایه‌گذاری در دستگاههای اصلی، درصدد تشکیل یک میز سرمایه گذاری هم در این دستگاهها به منظور رصد و تسهیل فرآیند سرمایه گذاری در استان نیز هستیم.

وی عنوان کرد: به دنبال الکترونیکی کردن میز سرمایه‌گذاری در دستگاههای استانی نیز هستیم تا مستقیم سرمایه‌گذار چه در داخل و چه در خارج وقتی که به بانک ورود و تقاضا سرمایه گذاری کرد، فرآیند کار بصورت سیستمی و قابل رصد باشد. شاید خوزستان اولین استانی که در زمینه شروع به کار کرده است.

قیصی‌پور گفت: تاکنون مشاورین استانی روی ۲۵۰ فرصت‌ سرمایه گذاری در خوزستان کار کرده‌اند که این فرصت‌ها در هشت بخش کشاورزی، صنعت، شهرداری، پترپشیمی، گردشگری و غیره می‌باشند.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری با بیان اینکه بیشترین مزیت سرمایه‌گذاری در خوزستان در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است، در مورد سرمایه‌گذاران لهستانی گفت: سرمایه‌گذاران لهستانی با امضاء تفاهم‌نامه‌هایی بیشتر در حوزه نیروگاههای خورشیدی راغب به سرمایه‌گذاری هستند.

وی در پایان گفت: شرکت کیان تایر قبل از انتقال به شهرستان گتوند، باید در ابتدا با اداره کل مالیاتی استان و کشور هماهنگی های لازم را به عمل آورد و سپس مجوزهای استانی خود را در این خصوص اخذ کند و از آنجایی که هر دو شرکت کیان تایر و لاستیک سازی گتوند به بنیاد مستضعفین وابسته هستند در کنار همدیگر می‌توانند به ارائه خدمات بپردازند.