مدیر‌عامل‌آبفای‌اهواز:

۵۰ هزار انشعاب غیر مجاز آب در اهواز و جود دارد

خورنا-احمدرضارستمی: در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در خوزستان فردوس کریمی مدیر عامل آب و فاضلاب اهواز در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: جنب و جوش‌هایی که امسال در نمایشگاه به ویژه در بخش صنعت دیده شد خیلی پررنگ و امیدوار کننده بود و ابتکارات و نوع‌آوری‌های نمایشگاه امسال به نسبت سال گذشته به مراتب بیشتر و بهتر بوده است؛ آرزو می‌کنم همواره این دگرگونی رو به تحول و بهبود باشد و مردم هم نتایج آن را ببینند.

وی در خصوص دستاوردهای شرکت آب فاضلاب اهواز اظهار کرد: اهواز با توجه به جمعیت و ابعاد و همچنین به عنوان یک کلانشهر و پایتخت استان خوزستان در حال حاضر شرایط مساعد و مناسبی را ندارد.

کریمی بیان کرد: وضعیت کنونی اهواز همانند بیماری است که خیلی دیر به داد آن رسیده‌اند یعنی باید در حدود ۱۰-۱۲ سال پیش با تزریق اعتبارات و مدیران قوی به فریاد این شهر می‌رسیدند و دگرگونی‌های اساسی را در آن پدید می‌آوردند.

این مدیر مسئول ادامه داد: وضعیت کنونی آب و فاضلاب اهواز نیز به همین منوال همانند همان فرد بیماری است که عارضه و بیماری در آن بسیار پیشرفت کرده و برای رسیدن به بهبودی کامل باید متحمل زحمات فراوانی شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته مسئولین دولتی با سفرهایی که به خوزستان داشتند بطور اختصاصی به منظور حل مشکلات آب و فاضلاب اهواز، برنامه‌های خوبی را ارائه و در حدود ۸۶۰ میلیارد تومان در بخش فاضلاب مصوب کردند که امیدواریم این اعتبار در ادامه محقق و به آن جامعه عمل پوشیده شود.

کریمی تصریح کرد: این اعتبار در بخش فاضلاب اهواز، برای یک دوره سه ساله پیش بینی شده تا بدین وسیله فاضلاب کل شهر اهواز به تصفیه خانه‌های شرق و غرب اهواز منتقل شود.

مدیر عامل آبفای اهواز، پیشرفت فیزیکی تصفیه‌خانه شرق اهواز را ۹۰ درصد اعلام کرد و افزود: یک برنامه برای تقسیم اهواز به ۲۵ منطقه و ساماندهی کلکتورهای جمع کننده فاضلابهای شرق و غرب اهواز داریم تا براین اساس کل فاضلاب شرق را به تصفیه‌ خانه شرق و فاضلاب غرب اهواز را به تصفیه خانه قدیمی چنیبه منتقل و انشاءالله بتوانیم مشکل اساسی فاضلاب اهواز را در قسمت‌های شرقی و غربیشهر مرتفع کنیم.

وی ییان کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل مردم اهواز فاضلاب است که حل این مشکل باعث رفع مشکلات آب این شهر نیز می‌شود.

کریمی اظهار کرد: اعتباراتی که دولت در بخش آب در نظر گرفته در حدود یکصد میلیارد تومان از سه درصد، صادرات نفت و گاز است که در صورت محقق شدن در بحث اصلاحات شبکه آب اهواز به کار گرفته می‌شود.

مدیر آبفای اهواز گفت: از جمله مهمترین برنامه‌هایی که در پیش رو داریم، می‌توان به برنامه‌های میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت اشاره کرد. برنامه‌های کوتاه مدت ما استفاده از تصفیه خانه گروه ملی است که در حال حاضر حدود ۱۰ هزار مترمکعب از ظرفیت آن را مورد استفاده قرار داده‌ و هم‌اکنون برای جنوب اهواز نیز در حال استفاده از آن می‌باشیم.

وی افزود: برنامه‌ دیگری که در پیش رو داریم مربوط به انتقال خط ۷۵۰ میلیمتری بطول پنج کیلومتر از تصفیه خانه شماره یک ملیراه به سمت مخازن بلا استفاده موجود در ارتفاعات حصیرآباد است که انشاالله با آبدار کردن این مخازن که ۱۲۰ هزار متر مکعب ظرفیت دارند بتوانیم شرق اهواز را کاملا از افت فشار آب رها کنیم.

کریمی اظهار داشت: جلوگیری از ورود فاضلاب به کارون از جمله برنامه‌های مهم دیگری است که در دست اقدام داریم زیرا شرایط کنونی بحرانی ترین شرایط از لحاظ ورود فاضلاب و آبهای آلوده به رودخانه کارون است که به منظور برون رفت از این شرایط راههای موثری را در نظر داریم. اهداف اصلی در مرحله اول نجات کارون و بهبود محیط زیست است و مطمئناً با اجرای این طرح حتی یک متر فاضلاب هم به کارون وارد نمی‌شود.

مدیر عامل آبفای اهواز بیان کرد: در برنامه‌های کوتاه مدتی که داریم، پنج نقطه‌ در اهواز را که بیش از ۴۰ درصد پساب ورودی به کارون، از آن نقاط است را شناسایی کرده‌ و تا پایان سال مهار خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: شک نکید تمام پرسنل آبفای اهواز شبانه‌ روز در حال تلاش هستند منتهی وضعیت نابسامانی که الان وجود دارد میراثی به جا مانده از سالهای گذشته است که مطمئناً در زمانی کوتاه و با یک اولویت‌بندی مناسب این وضعیت را سامان خواهیم بخشید.

کریمی عنوان کرد: در حدود ۵۰ هزار انشعاب غیر مجاز آب در اهواز وجود دارد که این انشعابات سهم خیلی بزرگی از تولید آب اهواز را به خود اختصاص داده و باعث افت فشار در شبکه های آب اهواز و همچنین ایجاد نارضایتی در بین مردم می شوند.

مدیر عامل آبفای اهواز در پایان گفت: از مردم انتظار داریم که افراد دارای انشعابات غیر مجاز را که در سهم شهروندی مشارکتی بعمل نمی‌آورند را مجاب به ترک این اقدام غیر قانونی و همکاری با اداره آب و فاضلاب کنند.