در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خوزستان:

وزیر نفت خبر داد: احداث شهرک صنعتی پتروشیمی در منطقه آغاجاری و امیدیه/سوختن گازهای آلاینده نفتی تا پایان دولت دوازدهم در خوزستان به صفر میرسد

خورنا-احمدرضارستمی: در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خوزستان بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت، رجایی و باهنر گفت: امروز ابتدا با فعالان اقتصادی خوزستان که عمدتاً در حوزه ساخت تجهیزات و سامانه‌های مورد نیاز صنعت نفت در تلاش هستند جلسه‌ای در استانداری برگزار کردیم.

وی افزود: از آنجایی که استان خوزستان دارای ظرفیت‌های عظیمی در ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت است، در این جلسه قرار بر این شد که ما در کارگاههای آموزشی که برای صنعتگران استان دایر می‌کنیم آنها را آماده کنیم تا بتوانند حداکثر مشارکت را در قراردادهای نفتی داشته باشند تا حجم عظیمی از این سرمایه‌گذاری‌ها در خوزستان و در ایران انجام شود.

زنگنه اظهار کرد: در این جلسه نیز قرار شد بدلیل برنامه‌هایی که برای نوسازی تأسیسات صنعت نفتی داریم این کار را با استفاده از ظرفیت فاینانس خارجی تامین منابع کنیم تا بوسیله شرکت‌های ایرانی انجام شود.

وزیر نفت گفت: در جلسه دوم امروز که مربوط به ستاد اقتصاد مقاومتی بود در ابتدا گزارشی از عملکرد ستاد در رابطه با برنامه‌های ملی که بخشی از حوزه عمل آنها در استان خوزستان است داده شد و سپس در مورد کارهای دیگری هم که در حال انجام است نیز گزارشاتی داده شد.

وی عنوان کرد: در این جلسه در چند زمینه قرار بر این شد که وزارت نفت پیگیری‌هایی داشته باشد از جمله در مسئله اقلام صادراتی که از مبداء خوزستان به کشورهای دیگر از جمله عراق می‌رود که طی آن تصمیم گرفته شد که وزارت نفت در تهران با وزارتخانه‌های صنعت و معدن، امور اقتصادی و بانکها جلسه‌ای به منظور یافتن راهی برای حل مشکل برگزار کند.

زنگنه خبر داد: احداث یک شهرک صنعتی پتروشیمی در منطقه عمومی آغاجاری و امیدیه مبحث دیگری بود که عنوان شد که این طرح با ارزش برای منطقه هم‌اکنون در حال پیشرفت است.

وزیر نفت تصریح کرد: در این جلسه هم در مورد همکاری‌های اجتماعی که وزارت نفت می‌تواند در خوزستان داشته باشد و همچنین در مبحث راهها، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و فنی‌و‌حرفه‌ای استان نیز بحث‌ها و تصمیماتی اتخاذ شد.

وی بیان داشت: خوزستان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد و گرایشی که دولت نسبت به توسعه آن پیدا کرده است آینده بسیار خوبی را می‌توان برای آن پیش‌بینی کرد.

زنگنه افزود: باید با همکاری و مساعدت و استفاده از منابع داخلی و خارجی بتوانیم جهشی بزرگ به سوی آینده‌ای روشن را برای خوزستان ایجاد کنیم.

وزیر نفت در مورد میدانهای مشترک نفتی گفت: در خوزستان دارای میادین مشترکی بزرگی از جمله یادآوران، آزادگان و یاران هستیم که در مجموع میدانهای نفتی غرب کارون نامیده می‌شوند و در حال حاضر به منظور توسعه آنها در حال مذاکره با شرکت‌های مختلف خارجی به منظور برگزاری مناقصه در غالب قراردادهای جدید نفتی یا IPC هستیم.

وی در مورد ساماندهی گازهای آلاینده حاصل از سوختن نفت در استان اظهار کرد: از جمله موضوعات دیگری که در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شد مسئله سوختن گازهای آلاینده نفتی در خوزستان بود که این موضوع با تاکیدات رئیس جمهور در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است و انشاالله سوزاندن این گازها که بحث آلایندگی برای محیط زیست هم به دنبال دارد تا پایان دولت دوازدهم به صفر می‌رسد.

زنگنه در پایان تصریح کرد: برای اینکه بخشی از آلودگیهای حاصل از سوختن گازهای نفتی کمتر شود، دستور میدهم که از این به بعد هیچ نفتی در گودالها ریخته و سوزانده نشود و در این کار از حتما از MOT برای جمع‌آوری گازها استفاده کنند تا انشالله این آلودگی ها ظرف چند سال آینده با NGL هایی که می‌سازیم و با روشهای دیگری که برای جمع ‌آوری گازهای نفتی وجود دارد برطرف شود.