رئیس اداره نهضت سواد آموزی خوزستان:

بهبهان و ماهشهر باسوادترین شهرستانهای خوزستان/دستگاههای اجرایی باید بیسوادان خود را به آموزش و پرورش معرفی کنند

موسی شیخی- بیشترین درصد با سوادی در استان خوزستان مربوط به شهرستانهای بهبهان با ۹۷ درصد و ماهشهر با ۹۶ درصد و کمترین درصد بیسوادی هم در شهرستانهای حمیدیه و اندیکا است .

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه کار گروه آموزش و پرورش استان موسی شیخی رئیس اداره نهضت سواد آموزی خوزستان با بیان اینکه معمولاً کار سخت را انسانهای سخت کوش انجام می‌دهند گفت: کار سوادآموزی از جمله کارهایی سخت، دشوار و پیچیده‌ای است که هم تاکتیک و هم تکنیک میخواهد.

شیخی تصریح کرد: ماموریت اداره نهضت سواد آموزی خوزستان شناسایی، جذب و آموزش بزرگسالان بیسواد و کم سواد در گروه‌های سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال است.

رئیس اداره نهضت سواد آموزی خوزستان اعلام کرد: بر طبق سرشماری سال ۹۵ از ۸۰ میلیون جمعیت کشور ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن می‌باشد؛ در استان خوزستان تعداد مردان دو میلیون ۳۸۸ هزار و ۶۷۴ نفر و تعداد زنان دو میلیون و ۳۲۱ هزار و ۸۳۵ نفر است که درصد جنسیتی جمعیت استان نیز به همانند کشور ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن می‌باشد.

وی در مورد نرخ بیسوادی در سنین بین ۱۰ تا ۴۹ سال در استان خوزستان گفت: براساس آماری که که از مرکز آمار استان گرفته شده است در این گروه سنی تعداد بیسوادان مرد ۸۲ هزار و ۳۳۱ نفر و زنان ۱۵۰ هزار و ۱۲۰ است که این آمار براساس خود اظهاری است یعنی براساس گفته‌های شخص به مامور سرشماری و یا ثبت اینترنتی شخص در سامانه می‌باشد؛ در مجموع ۲۳۲ هزار و ۴۵۱ نفر براساس خود اظهاری در خوزستان اعلام بیسوادی کرده‌اند.

شیخی عنوان کرد: بیشترین درصد با سوادی در استان خوزستان مربوط به شهرستانهای بهبهان با ۹۷ درصد و ماهشهر با ۹۶ درصد و کمترین درصد بیسوادی هم در شهرستانهای حمیدیه و اندیکا است .

رئیس اداره نهضت سواد آموزی خوزستان خبر داد: امسال براساس برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم در نظر داریم که ۶۸ هزار و ۷۰۰ نفر را تحت پوشش برنامه‌های سواد آموزی قرار دهیم که در این راستا علاوه بر معلم‌های آموزش و پرورش استان، شش هزار مربی و آموزش دهنده آزاد را هم تربیت کرده‌ایم که با یک عملیات گسترده بیسوادی را در خوزستان ریشه‌کن کنیم.

وی ادامه داد: انتظار داریم در این خصوص تمامی دستگاههای اجرایی براساس ظرفیت و قابلیتی که دارند و نیز شرح وظایفی که برای آنها تعریف کرده‌ایم همکاری‌های لازم را داشته باشند و امیدواریم که این امر مهم هم در شورای آموزش و پرورش خوزستان مصوب و به دستگاههای استان ابلاغ شود؛ تمام دستگاههای اجرایی استان وظیفه دارند بیسوادان خود را پالایش و به آموزش و پرورش معرفی کنند.

شیخی اظهار کرد: از جمله انتظارات دیگری که در امر مبارزه با بیسوادی در استان داریم یکی بحث تامین اعتبار مالی و تجهیزات مورد نیاز و دیگری ورود فرمانداران و شهرداران شهرستانها به امر مبارزه با بیسوادی و همچنین ایجاد فرهنگ سازی و افزایش میل و رغبت در بین بیسوادان برای سواد آموزی از طریق برنامه‌سازی‌های صدا و سیما است.

رئیس اداره نهضت سواد آموزی خوزستان در مورد موفقیت‌های اداره متبوعش گفت: از جمله موفقیت‌هایی که سال گذشته در مورد محتوی آموزشی داشتیم می‌توان به تولید کتاب علوم اجتماعی، ریاضی و فارسی برای زندانها، تحت پوشش آموزش قرار دادن ۲۰۲ هزار نفر طی چهار سال گذشته، کسب ارتقاء رشد آموزشی از منفی یک به ۲/۸ درصد در پنج سال گذشته، استفاده از فن‌آوری در آموزش بیسوادان با استفاده از تبلت و غیره می‌توان در این زمینه نام برد.

وی در پایان عنوان کرد: در استان خوزستان درصد باسوادی گروه سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۲/۵ درصد است که در سال ۹۰ برطبق سرشماری مرکز آمار میزان با سوادی در این رِنج سنی ۹۰ درصد بوده که اکنون توانستیم در این مدت این درصد را افزایش دهیم.