استاندار خوزستان: پروژه فرودگاه جدید بین المللی اهواز به زودی اجرایی می‌شود/توضیحات تکمیلی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای برنامه‌ ریزی استان که امروز ۲۸ مردادماه که در سالن جلسات استانداری برگزار شد غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: همانطور که استحضار دارید، فرودگاه فعلی اهواز، فرودگاهی است که ظرفیت جابه‌جایی حدود ۹۰۰ هزار نفر برای آن پیش بینی شده است.

وی افزود: ولی این فرودگاه برخلاف ظرفیت استانداری که دارد در سال گذشته حدوداً دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را جا به جا کرده است یعنی چیزی در حدود بیش از ۲.۵ برابر ظرفیتی که داشته، جابه‌جایی مسافر را انجام داده است.

شریعتی تصریح کرد: در فرودگاه اهواز کارهایی به منظور افزایش فضای ترمینال داخلی و ساخت ترمینال خارجی انجام شد تا اینکه ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این فرودگاه در حال حاضر به ۹۰۰ هزار نفر رسیده است ولی با وجود تمامی این اقدامات انجام شده، باز همچنان ظرفیت آن محدود است.

استاندار خوزستان عنوان کرد: همانطور که می‌دانید فرودگاه اهواز، از لحاظ جابه‌جایی مسافر پنجمین فرودگاه کشور است و فرودگاههای امام و مهرآباد در تهران و فرودگاههای مشهد و شیراز از این لحاظ بالاتر اهواز قرار دارند.

وی ادامه داد: البته اگر معیار استانی در این رتبه‌بندی لحاظ شود باید اذعان داشت که استان خوزستان از لحاظ جابه‌جایی مسافر باید بالاتر از استان فارس و پس از مشهد در جایگاه چهارمی قرار بگیرد.

شریعتی توضیح داد: چون تنها فرودگاه فعال استان فارس در شیراز و هیچ فرودگاه جانبی دیگری را ندارد، در صورتی که خوزستان علاوه بر فرودگاه آبادان که هشتمین فرودگاه کشور است و سال گذشته حدود ۴۷۰ هزار مسافر را جا‌ به‌ جا کرده، فرودگاههای ماهشهر و دزفول را نیز داراست.

استاندار خوزستان ضمن بیان اینکه در هیچ استانی به اندازه خوزستان فرودگاه وجود ندارد تصریح کرد: این تعداد زیاد فرودگاه در استان باعث می‌شود که از لحاظ ظرفیت جا به جایی فرودگاه اهواز پائین تر از فرودگاه شیراز قرار گیرد؛ فرودگاه اهواز دومیلیون ۳۰۰ نفر و فرودگاه شیراز دو میلیون و ۳۵۰ هزار نفر را در سال جا به جا می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که ظرف ۱۰ سال آینده، مسئله توسعه میادین نفتی غرب کارون و فعال شدن پروژه‌های نفتی این مناطق را در پیش‌رو داریم که بی‌شک بالای ۳۰-۴۰ هزار نفر را در آنجا مشغول به کار می‌کند و با توجه به قول وزیر که قراداد منطقه آزادگان پیش از ماه ژانویه بسته خواهد شد، این موارد در کنار دیگر موارد اینچنینی میطلبد که یک فرودگاه به روز و متناسب با شرایط جدید استان، برای اهواز و استان خوزستان احداث شود.

شریعتی یادآوری کرد: بحث احداث فرودگاهی جدید برای خوزستان از قبل مطرح بوده ولی هیچ وقت بصورت جدی دنبال نمیشد تا اینکه اخیراً توانستیم در چندین جلسه مفصل با وزیر راه و رئیس شرکت فرودگاههای کشور شاهد پیشرفتهای خیلی خوبی در این مساله باشیم.

وی اظهار کرد: دولت در زمینه ساخت فرودگاه بین‌المللی اهواز اعلام کرد که حاضر است این پروژه را از طریق قرار داد “BOT” به شرکت مجری طرح واگذار کند چون فعلا امکانات مالی دولت مساعد نیست(توضیح: BOTنوعی قرار داد که در آن شرکت یا شرکتهایی در قبال امتیازاتی، اقدام به اجرای پروژه‌های سنگین (به لحاظ مالی) می‌کنند و شرکت پس از اجرای پروژه، مدت محدودی از آن بهره میبرد و بعد واگذار می‌کند)

استاندار خوزستان گفت: علیرغم اینکه چندین شرکت بطور ضمنی اعلام آمادگی کرده‌اند تا کار ساخت فرودگاه بین‌المللی اهواز را از طریق قراداد BOT اجرایی کنند ولی فعلا بحث زمین مورد نیاز برای این پروژه مطرح است و الا شرکت فرودگاههای کشور علاوه بر اینکه مشاور اجرای طرح را گرفته و فراخوان جذب سرمایه‌گذاری طرح را نیز آماده کرده است.

وی با بیان اینکه بحث مستند سازی زمین فرودگاه جدید اهواز باید هر چه سریعتر انجام گیرد عنوان کرد: در جلساتی که با وزیر راه و رئیس فرودگاههای کشور داشتیم، روی مساحت یکهزار و ۲۰۰ هکتار برای زمین فرودگاه جدید اهواز بحث‌های مفیدی شد و همچنین استدلال‌هایی را نیز مطرح کردیم که این فرودگاه علاوه بر جا‌به‌جایی‌ مسافر، می‌تواند به عنوان مرکزی در حمل بار و کالا نقش اساسی داشته باشد که در جمع‌بندی نهایی قرار بر این شد که فرودگاه در مقیاس بین المللی احداث شود.

شریعتی در پایان ضمن ابراز امیدواری از اینکه فرودگاه بین‌المللی اهواز بتواند یک کار زیر ساختی برای چندین دهه آینده خوزستان شود، تاکید کرد: لازم است این فرودگاه به گونه‌ای ساخته شود که نیاز ۸۰ سال آینده استان را تامین کند نه اینکه فرودگاهی ساخته شود که بعد از ۳۰ سال مجددا با مشکلاتی در مورد آن مواجه شویم.

به گزارش پایگاه خبری خورنا در پایان این جلسه امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان نیز با حضور در جمع خبرنگاران توضیحات تکمیلی را در این خصوص ارائه کرد و اظهار داشت: از آنجایی که ما باید بحث طرح فرودگاه بین‌المللی جدید اهواز را نهایتاً تا روز دوشنبه برای انجام بقیه کارها به تهران می‌رساندیم، امروز توانستیم بررسی آن را انجام داده و طرح احداث آن را تصویب کنیم تا انشاالله در آینده نزدیک شاهد اجرای این طرح در شهر اهواز باشیم.

وی در جواب این سئوال که فرودگاه مختص اهواز است یا خوزستان گفت: کارکرد این فرودگاه شاید فراتر از خوزستان و بصورت منطقه‌ای هم باشد، چون این فرودگاه بین المللی قرار است علاوه بر جابه‌جایی مسافر، در بحث حمل بار هم فعال شود، منتهی چون در اهواز است به این دلیل به آن فرودگاه بین‌المللی اهواز می‌گوییم.

حاجتی در مورد محل در نظر گرفته شده برای احداث این فرودگاه بیان کرد: این فرودگاه در جاده اهواز به ماهشهر و در مجاورت شهرک صنعتی شماره پنج اهواز و به سمت ماهشهر ساخته می‌شود.(این شهرک صنعتی در آینده نزدیک احداث می‌شود)

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان عنوان کرد: ظرفیت جابه‌جایی مسافر این فرودگاه چیزی در حدود ۱.۵ برابر فرودگاه فعلی اهواز است. البته با این شرایط که این میزان جا‌به‌جایی در شرایط استاندار و براساس توان بالای این فرودگاه جدید صورت می‌پذیرد.

وی بیان داشت: همانطور که استحضار دارید فرودگاه فعلی اهواز علاوه بر اینکه از لحاظ فضا به هیچ وجه استاندارد نیست از لحاظ مکان نیز دارای محدودیت‌های توسعه‌ای به دلیل قرار گرفتن بر روی یک میدان نفتی هم می‌باشد. بطوریکه قرار گرفتن فرودگاه بر روی این میدان نفتی، مشکلات و محدودیت‌هایی را هم برای وزارت نفت از لحاظ استخراج و ساماندهی این میدان نفتی ایجاد کرده است.

حاجتی در پایان گفت: امروز در شورای برنامه‌ریزی استان توانستیم به عنوان مصوبه، بحث تطبیقی طرح که شامل جانمایی محل و چهار میخ زمینی که برای ساخت فرودگاه پیش بینی شده را تصویب کنیم که در ادامه این مصوبه شورای برنامه ریزی خوزستان به عنوان بخشی از مراحل تصویب طرح به شرکت فرودگاههای کشور ارسال می‌شود تا در نهایت فراخوانی جذب سرمایه گذار برای احداث فرودگاه بین‌المللی اهواز صادر شود