هشت گانه ای برای برای دو کانون ریزگرد فوق بحرانی شرق اهواز

خورنا- رحیم کعب عمیر، عضو منتخب شورای شهر اهواز و مسئول استملاک و آزاد سازی مسیرهای انتقال آب به عرصه های بحرانی ریزگردها در خوزستان طرح خود را درخصوص مبارزه با ریزگردهای شهر اهواز در دو کانون فوق بحرانی مطرح کرد.

۱٫نهر کوپال:
با احداث ایستگاه پمپاژ به روی رودخانه کارون بالاتر از ملاثانی روستای سیدحسن جاده مسجدسلیمان و انتقال آب به منشاء کوپال در منطقه هفتکل و لایروب کوپال از بالا تا هور شریفیه و برداشتن موانع براحتی میتوان هور خشک شده را مرطوب ساخته و به حالت اول برگرداند.

۲٫نهر مالح:
الف: با احداث ایستگاه پمپاژ و استفاده از ظرفیت بلا استفاده طرح شمال شرق(۲۵متر مکعب از ۳۰متر مکعب بلا استفاده است) و انتقال آن به نهر مالح و همزمان با لایروبی و یا تعریض نهر مالح می توان بخش بزرگی از منطقه را سر سبز کرد.
ب: از بالاتر از شیبان هم می توان به روی رودخانه کارون ایستگاه پمپاژ احداث و آب را به نهر مالح هدایت کرد و از آن منطقه هم می توان زه آب مالح را به هور ام احلیانه هدایت کرده و آن هور بخشی از کانون شمال شرق اهواز است احیاء و از انتقال آب شور به نهر مالح ممانعت کرده و آب با املاح کمتری به نهر مذکور انتقال یافته و باعث سرسبزی منطقه وسیعی خواهد شد.
ج: با افزایش ظرفیت کانال موسسه فردوس تا ۴متر مکعب و انتقال آن به نهر مالح باعث زیر کشت بردن بخش مهمی از شرق اهواز و کاهش گردوغبار شد.
ظرفیت نهر مالح حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۰۰متر کعب میباشد لذا میتوان از کنار جاده کمربندی اهواز (شمال اهواز) از طریق لوله گذاری و احداث ایستگاه پمپاژ بر روی کارون جنب پل کمربندی نسبت به انتقال آب مورد نیاز به نهر مالح اقدام کرده و بخش وسیعی از اراضی موجود در کانون های بحران را تحت پوشش قرار داد.

۳٫کوت امیر:
با احداث پمپاژ در کوت امیر و دفن دو لوله ۴۰تا ۵۶اینچی در سمت چپ و راست کانال می توان دو سمت کانال فوق مرطوب کرده و باعث کاهش گردوغبار شد.

۴٫نهر بحره یا مسیل بحره:
با احداث پمپاژ بر روی دهنه بحره در بالاتر از روستای کوت سیدصالح میتوان ۱۰۰-۷۰متر مکعب آب به آن تزریق کرده و بخش عمده ای از جنوب کانال کوت امیر(سمت راست) را مرطوب کرد.
میتوان با آب گیری بحره و انحراف آن به سمت راست(شمالی) کانال کویت امیر و در امتداد کانال مورد نظر نسبت به تامین آب بخش مهمی از منطقه بحرانی اقدام کرد.

۵٫پروژه ۹۰هزار هکتاری شرق اهواز:
مطالعات اولیه این پروژه که دو کانون فوق بحرانی در آن قرار دارند مطالعه شده و میتوان بصورت EPCای-پی-سی مطالعه و اجرای همزمان شبکه آبیاری تحت فشار را اجرا کرده و بدلیل مشارکت و استقبال آنها با سرعت عمل زیادی شرق اهواز و دو کانون بحرانی تحت پوشش قرار گرفته و منطقه با کشت زراعت و ایجاد پوشش گیاهی بخش قابل توجهی از بحران گردوغبار را کاهش داد.

۶٫کانون بحران شمال شرق اهواز:
با احداث پمپاژ در روستای جلیعه بالاتر از ملاثانی در مسیر شوشتر و دور زدن زمینهای کشاورزی دانشگاه رامین میتوان آب را به منطقه بحرانی فوق منتقل کرد.لازم به یادآوری است که سیلاب های جاری از ارتفاعات هفت گل هرساله باعث مرطوب شدن منطقه میشده که به دلیل کاهش بارندگی و احداث طرح های آبخیزداری در بالادست، هور مورد نظر خشک شده است.

۷٫جهت کشت نخل یا نهال اگر آب به اندازه کافی نباشد توصیه میشود از تکنولوژی واتر باکس(جعبه آب) که در کشورهای خلیج فارس استفاده میشود، استفاده شود.

۸٫ترتیبی اتخاذ شود که فاضلاب صنایع فولاد که حاوی فلزات سنگین است و فاضلاب شرق اهواز که بسیار بیماری زا است از تخلیه در نهر مالح جدا خودداری گردد.

انتهای پیام/