مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان:

رشد ۶ برابری اعتبارات امسال مشاغل خانگی/ شش دستگاه اجرایی خوزستان تعهدات اشتغال خود را اعلام نکرده‌اند

سید نور محمد پور- میزان اعتبارات امسال مشاغل خانگی با رشد شش برابری نسبت به سال گذشته به حدود ۳۲ میلیارد تومان رسیده است که این رقم ابلاغ شده از سوی وزارت کشور برای مشاغل خانگی می‌تواند شش هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی را در استان خوزستان ایجاد کند. 

خورنا-احمدرضارستمی: در پنجمین جلسه کار گروه اشتغال استان خوزستان که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، سید نور محمدپور مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهار کرد: پنجمین نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان دارای چهار دستور کار است که اولین آن بحث اعتبارات مشاغل خانگی در سال ۹۵ و ۹۶ است.

وی افزود: در بهمن ماه سال ۹۵ در حدود پنج میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت کشور به منظور حمایت از مشاغل خانگی به استان خوزستان تخصیص داده شد که در این خصوص وزارت خانه اعلام کرد که طرحهای متقاضی این اعتبار باید در قالب مشاغل پشتیبان معرفی شوند.

محمد پور ادامه داد: به دلیل عدم استقبال از این مشاغل پشتیبان در استان خوزستان مکاتباتی را با وزارتخانه انجام دادیم و در این مکاتبات درخواست کردیم که این مبلغ به صورت مشاغل مستقل معرفی شوند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان عنوان کرد: دستگاههای اجرایی استان در حدود ۶۳۱ طرح تاکنون به دبیرخانه کار گروه اشتغال استان فرستاده‌اند، که این طرح‌ها پس از تائید به بانکها معرفی شدند.

وی افزود: تقریبا چیزی در حدود ۵۸ درصد طرحها به بانکهای صادرات و ملی معرفی شده و ۴۲ درصد باقیمانده نیز بزودی ظرف دو هفته آینده به بانکها معرفی خواهند شد.

محمد پور اظهار داشت: از این پنج میلیارد تومان اعتبار ابلاغی در سال ۹۵، سهم بانک ملی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و سهم بانک صادرات دو میلیارد ۳۰۰ میلیون تومان است و تعداد کل طرح‌هایی که به بانک ملی معرفی شده ۴۳۹ طرح و تعداد پرونده هایی که به بانک صادرات معرفی شده ۱۹۲ طرح می‌باشد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در مورد اعتبارات مشاغل خانگی در سال ۹۶ گفت: میزان اعتبارات امسال با رشد شش برابری نسبت به سال گذشته به حدود ۳۲ میلیارد تومان رسیده است که این رقم ابلاغ شده از سوی وزارت کشور برای مشاغل خانگی می‌تواند شش هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی را در استان خوزستان ایجاد کند.

وی افزود: در این خصوص جلساتی را با دستگاههای اجرایی و بانکها برگزار کرده‌ایم و در این جلسات مقرر شده که دستگاهها ظرف دو ماه سریعاً نسبت به تشکیل پرونده متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی اقدام و به دبیرخانه اداره کل اعلام بکنند تا دبیرخانه هم به محض دریافت اطلاعات از دستگاههای اجرایی آنها را به بانک معرفی بکنند.

محمد پور عنوان کرد: پنج میلیارد اعتبار سال گذشته به هفت دستگاه جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد، و بهزیستی تعلق گرفته است.

وی تصریح کرد: این مبلغی که به عنوان تسهیلات قرض الحسنه با سود چهار درصد به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت می‌شود، در سال جدید نیز همچنان به همان منوال سال گذشته و با همان سود چهار درصد است و ما در زمینه افزایش آن مکاتباتی داشته‌ایم، که در صورت افزایش مبلغ متعاقباً اعلام می‌کنیم.

محمد پور ضمن اشاره به دستور کار بعدی جلسه که در مورد ارائه گزارش تدوین برنامه‌های توسعه اشتغال پایدار ویژه استان خوزستان در سال ۹۶ است گفت: براساس این دستور کار دستگاههایی که تعهد اشتغال آنها در دستور کار قرار گرفته شامل چهار دستگاه پارک علم و فناوری، مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه چمران، بنیاد نخبگان و منطقه ویژه پتروشیمی است که تعهد اشتغال خود را برای سال ۹۶ اعلام خواهند کرد.

مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اطلاعات اشتغال تمامی دستگاهها در سامانه رصد ثبت می‌شود اظهار کرد: از بین ۲۲ دستگاهی که سال گذشته در سامانه رصد بودند، دستگاههای نفت٬ پتروشیمی و نیرو حضور نداشتند که بر طبق دستور استاندار خوزستان در سال جدید، این دستگاهها نیز به سامانه رصد آورده شدند.

وی تصریح کرد: امسال چیزی در حدود ۱۷ دستگاه تا الان تعهد اشتغال خود را به ما اعلام کردند که چیزی در حدود تعهد ۱۶ هزار و ۴۵۰ شغل است.

محمد پور عنوان کرد: تعداد اشتغال ثبت شده در سامانه رصد سه هزار و ۲۴۰ شغل است که تاکنون ۲۲ درصد آن تقریبا محقق شده است؛ این رقم برای شش ماه اول سال بدلیل اینکه تسهیلات تازه ابلاغ شده طبیعی است چون در شش ماه اول سال معمولا یک چهارم تعهدات صورت میگیرد و در سه ماه بعد است که کل تعهدات انجام خواهد گرفت، به این دلیل سال گذشته، سامانه رصد رقمی بیشتر از مقدار تعهد دستگاهها را رصد و ثبت کرده است.

مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: دستگاههایی که تا الان تعهدات خود را به ما اعلام نداشته و در سامانه رصد ثبت نکرده‌اند، اداره آموزش و پرورش، شرکت برق منطقه‌ای، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، شرکتهای نفتی، اداره کل فناوری اطلاعات و منطقه آزاد اروند می‌باشند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تمامی مصوبات این جلسه را به این دستگاهها ابلاغ خواهیم کرد تا ظرف یکهفته تعهد خود را به ما اعلام بکنند، در غیر اینصورت، جلسات بعدی از آنها دعوت خواهیم کرد که پاسخگو این مسئله باشند.

محمد پور در پایان دستور کار آخر جلسه را در مورد اقدامات انجام شده در راستای اجرای مصوبات سومین نشست کار گروه تخصصی اشتغال عنوان کرد.