مدیر عامل آب و فاضلاب اهواز: پساب‌های آلوده از ۲۲ نقطه وارد رودخانه کارون می‌شوند

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست پیگیری مصوبات دولت در استان خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد فردوس کریمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: براساس اعتباراتی که هیأت دولت به منظور ساماندهی فاضلاب شهر اهواز پیش‌بینی کرده‌ شرکت آب و فاضلاب اهواز یک طرح پیشنهادی براساس اهداف کلان اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: ب‍راساس اهداف اقتصادی این طرح از مجموع ۱۶۵ ایستگاه پمپاژ، در حدود یکصد ایستگاه را حذف می‌کنیم که این امر باعث می‌شود که سالانه در حدود ۲۰ میلیارد تومان در بحث راهبری و تامین نگهداری صرفه‌ جویی به عمل آید؛ در بحث زیست محیطی هم این طرح با جلوگیری از ورود پساب‌های آلوده به داخل رودخانه ک‍ارون باعث بالا بردن سطح بهداشت و رضایت‌ مندی مردم م‍ی‌شود.

کریمی تصریح کرد: طرح جامع فاضلاب اهواز که ۲۲ هزار هکتار را پوشش می‌دهد شامل پوشش دادن دو محدوده شرق و غرب می‌شود که بیش از یازده هزار هکتار شرق اهواز و نزدیک به ۹ هزار هکتار از غرب اهواز را پوشش می‌دهد.

مدیر عامل آب و فاضلاب اهواز اظهار کرد: در شرایط فعلی در شهر اهواز ۲۹۱‌ هزار متر مکعب در شبانه روز فاضلاب تولید می‌شود که ۱۶۱ هزار متر مکعب آن در تصفیه خانه‌های شرق و غرب اهواز تصفیه و مابقی آن یعنی چیزی در حدود ۱۳۰ هزار متر مکعب در شبانه روز وارد رودخانه کارون می‌شود که سهم شرق اهواز ۷۲ هزار متر مکعب و غرب اهواز ۵۷ هزار متر مکعب است

وی افزود: پساب‌های آلوده از طریق ۲۲ نقطه وارد رودخانه کارون می‌شوند که ۱۴ نقطه آن از شرق اهواز و هشت نقطه دیگر هم از غرب اهواز این آلودگی‌ها را وارد کارون میکنند.

کریمی گفت: از ۱۶۱ هزار متر مکعب فاضلابی که در تصفیه خانه‌های شرق و غرب اهواز تصفیه می‌شود، تصفیه خانه شرق اهواز ۱۱۲ هزار متر مکعب و تصفیه خانه غرب حدود ۵۰ هزار متر مکعب را تصفیه می‌کند.

مدیر عامل آب و فاضلاب اهواز تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت شهر اهواز یک میلیون و ۳۷۶ هزار نفر است که براساس افقی که برای طرح فاضلاب اهواز در نظر گرفته شده است تا سال ۱۴۰۶ جمعیتی بالغ بر دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: استرکچر یا ساختمان این طرح شامل احداث شبکه جمع آوری و خطوط اصلی فاضلاب است که ۶۸ ایستگاه اصلی و فرعی پمپاژ به همراه دو تصفیه خانه شرق و غرب فعلی اهواز نیز در این طرح وجود دارد.

کریمی ادامه داد: براساس طرح فاضلاب اهواز احداث یکهزار و ۵۱۴ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب را در دستور کار داریم که ۶۰۵ کیلومتر آن تا به امروز اجرایی شده و ۹۰۹ کیلومتر دیگر باقی مانده است.

مدیر عامل آب و فاضلاب اهواز افزود: از ۸۹ کیلومتر خطوط اصلی فاضلاب که باید احداث شود تاکنون ۷۷ کیلومتر اجرا شده و یازده کیلومتر دیگر آن باقی مانده است.

وی در مورد آخرین وضعیت ساخت ایستگاههای پمپاژ فاضلاب اهواز گفت: تاکنون هشت ایستگاه پمپاژ اصلی ساخته شده و یازده ایستگاه دیگر باقی مانده و از ۴۹ ایستگاه پمپاژ فرعی ۱۸ ایستگاه ساخته شده و ۳۱ ایستگاه دیگر را نیز خواهیم ساخت.

کریمی خبر داد: تصفیه‌ خانه ۱۱۲ هزار متر مکعبی شرق ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تصفیه خانه غرب نیز به تازگی به مناقصه رفته است.

مدیر عامل آب و فاضلاب اهواز در پایان عنوان کرد: تاکنون ۴۵ درصد از طرح ساماندهی زیر ساخت‌های فاضلاب شهر اهواز اجرایی شده و ۵۵ درصد دیگر باقی مانده که برای تکمیل به یکهزار و ۶۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.