مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در جلسه پیگیری مصوبات دولت عنوان کرد؛

رشد ۸۰۰ درصدی تعطیلی ساعت ۱۳ در استان خوزستان

محمود دشت‌ بزرگ - در سالجاری تاکنون ۳۳ بار از ظرفیت تعطیلی ساعت ۱۳ در خوزستان استفاده کرده‌ایم که این تعطیلی‌ها، نسبت به سال گذشته ک‍ه چ‍ه‍ار روز بوده ۸۰۰ درصد رشد داشته است.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه پیگیری مصوبات دولت محمود دشت ‌بزرگ مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در مورد وضعیت پیک مصرف برق و ۷۹ روز گرمایی که تاکنون مردم استان تحمل کرده‌اند اظهار کرد: امسال ۸۴ درصد روزهای گرم خوزستان نسبت به سال گذشته بیشتر شده و در حدود ۲۵ بار از پیک مصرف سال قبل عبور کرده‌ایم که این مقدار ۱.۵ برابر مدت مشابه پارسال است.

وی با اشاره به گرمای ۵۴ درجه امسال خوزستان ادامه داد: نکته قابل توجه در این خصوص این است که در سالجاری تاکنون ۳۳ بار از ظرفیت تعطیلی ساعت ۱۳ در خوزستان استفاده کرده‌ایم که این تعطیلی‌ها، نسبت به سال گذشته که چهار روز بوده ۸۰۰ درصد رشد داشته است.

دشت بزرگ در تصریح مصوبه هیأت وزیران در مورد حل مشکلات برق خوزستان گفت: بر طبق متن این مصوبه مبلغ یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای صنعت برق خوزستان در نظر گرفته شده که باید در مدت سه سال در زیر ساخت‌های برقی استان هزینه شود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: از آنجایی که پروژه‌های صنعت برق زمان بر هستند، باید تمامی این پروژه‌های سه ساله و در دو سال ابتدایی پس از تصویب مصوبه به سرعت آغاز شوند بنابراین نمی‌توانیم پروژه‌ای را در سال سوم آغاز کنیم و دو سال بعد شاهد افتتاح آن باشیم.

وی عنوان کرد: این یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده از طرف دولت در میان چهار شرکت اصلی خوزستان که در بحث برق فعالیت دارند تقسیم می‌شود که در این میان برای شرکت برق منطقه‌ای خوزستان ۹۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این میزان تخصیص آن در سال اول ۴۰۰ میلیارد تومان، سال دوم ۳۰۰ میلیارد تومان و سال سوم ۲۰۰ میلیارد تومان است.

دشت بزرگ توضیح داد: علت اصلی تقسیم اعتبارات در طول سه سال این است که پروژه‌ها عمدتاً باید در طول سال‌های اول و دوم اجرایی و در سال سوم به بهره‌برداری برسند؛ اعتبارات در نظر گرفته شده در این مصوبه باید در مدت سه سال هزینه شود و زمان پایان پروژه ها هم باید در انتهای سال سوم باشد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اظهار کرد: برای شرکت توزیع برق خوزستان و اهواز نیز به صورت مساوی ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در طی سه سال و هر سال ۵۰ میلیارد تومان به آنها تخصیص داده خواهد شد؛ برای تولید نیروی برق حرارتی نیز ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که هر ساله ۱۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده اگر قرار است به شرکت تولید برق اعتباری اختصاص داده شود، باید این اعتبار به پست‌های نیروگاهی تخصیص یابد و نه برای نیروگاه، چون نیروگاه بدلیل داشتن مایعات Indoor نمی‌تواند نقشی در مساله ریزگرد‌ها ایفا کند.

دشت بزرگ گفت: بر اساس جدول اعتبارات پیشنهادی که برای سال اول در نظر گرفته شده، قرار است از محل سه درصد مناطق نفت خیز ۱۰۰ میلیارد تومان و از محل اسناد خزانه اسلامی ۲۰۰ میلیارد تومان و همچنین از محل کمیسیون ماده ۱۰ مدیریت بحران ۲۰۰ میلیارد تومان و نیز تبصره ماده ۱۴ هم ۱۰۰ میلیارد تومان که در مجموع در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای سال اول در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در مورد نحوه هزینه‌کرد اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی برق منطقه‌ای خوزستان اظهار کرد: در این خصوص برای این اعتبار دو سر فصل در نظر گرفته شده که باید براساس آن مشکلات صنعت برق استان را مرتفع سازیم؛ در این راستا کار اصلاح پست‌های انتقال را با ۵۰ میلیارد تومان، اصلاح و بهسازی شبکه را با ۱۰۰ میلیارد تومان، تعویض هادی‌ها و احداث خط‌های جدید ۱۱۵ میلیارد تومان و خرید لوازم یدکی شبکه را نیز با ۲۰ میلیارد تومان آغاز کرده‌ایم.

وی در پایان عنوان کرد: تبدیل پست های T-OFF خطوط انتقال و توزیع برق، روی‌ هم رفته ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است که در کل حدود ۵۰ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای شرکت برق منطقه ای خوزستان را به حذف پست های T-OFF اختصاص داده‌ایم.