در جلسه پیگیری مصوبات دولت

معاون اجرایی مؤسسه جهاد نصر کشور: امیدوارم هر چه زودتر فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تعیین تکلیف شود

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه پیگیری مصوبات دولت در خوزستان حسن علاقه بند معاون اجرایی مؤسسه جهاد نصر کشور گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که در قالب دو فاز اجرایی شد، در فاز نخست ۳۱۲ هزار هکتار آن را به سه فعالیت احداث شبکه های فرعی آبیاری، تجهیز و نوسازی زهکش‌های زیر زمینی و تسطیح اراضی اختصاص داده‌ایم.

وی افزود: امیدواریم امسال که در سال پایانی فاز اول طرح قرار داریم بتوانیم به تمامی تعهدات این فاز دست پیدا کنیم.

علاقه بند اظهار کرد: در بخش شبکه های فرعی آبیاری تا پایان تیرماه امسال، در حدود ۲۵۴ هزار هکتار کار صورت گرفته که پیشرفت فیزیکی آن ۸۱.۵ درصد بوده است.

معاون اجرایی مؤسسه جهاد نصر افزود: در بحث زهکش‌های زیر زمینی ۱۷۱ هزار هکتار کار انجام شده ‍و تجهیز و نوسازی اراضی هم ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: در بخش شبکه آبیاری، طول کار انجام شده که به صورت کانال درجا، کانالت و بصورت آبیاری تحت فشار انجام شده است، نزدیک ۱۴ هزار کیلومتر کار شبکه‌های فرعی در استان خوزستان و ایلام صورت گرفته است.

علاقه‌ بند با بیان اینکه دو هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در پروژه‌ها مشغول کار هستند تصریح کرد: علاوه بر ۲۷ هزار کیلومتر زهکش زیر زمینی که تاکنون به منظور آماده کردن بستر اراضی برای کشت ‌و کار احداث شده است، ۱۷۵ هزار و ۵۰۰ هکتار تجهیز و نوسازی تا پایان تیر‌ماه نیز صورت گرفته است.

معاون اجرایی مؤسسه جهاد نصر ضمن اشاره به شش هزار و ۳۵۶ نیروی انسانی که در طرح مشغول به کار هستند، در مورد وضعیت اعتباری طرح توضیح داد: میزان اعتباراتی که از سال ۸۷ تاکنون تخصیص یافته، چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان، سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به سفر رئیس جمهور به استان است که تا امروز از طریق صندوق توسعه ملی تخصیص یافته و ۸۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده آن نیز از دو محل طرح‌های تملک دارایی و صندوق توسعه تخصیص اعتبار شده است.‌

وی عنوان کرد: درسال جاری در حدود یازده هزار و ۶۰۰هکتار پروژه‌های جدید در اردیبهشت ماه با همکاری سازمان آب و برق برای رسیدن به ۳۱۲ هزار هکتار فاز نخست صورت جلسه کردیم. مکاتباتی صورت گرفته و فرم ها توسط وزارت جهاد کشاورزی امضا شده ولی در بحث تخصیص آب در دفتر آقای میدانی همچنان باقی مانده و تا به امروز تخصیص آب آن ابلاغ نشده است یعنی عملاً با همان مشکلی که در فاز یک روبرو بودیم در این فاز نیز همچنان روبرو هستیم.

علاقه‌ بند خاطر نشان کرد: از جمله موارد قابل ذکری که نیاز به مساعدت بیشتر به منظور روانتر شدن کار است یکی لزوم تمدید زمان عملیات اجرایی طرح تا پایان سال ۹۶ است که در این خصوص درخواست کرده‌ایم از سال ۹۵ به ۹۶ این کار تمدید شود.

معاون اجرایی مؤسسه جهاد نصر افزود: لزوم تکمیل و بهره برداری بخشی از شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی در فاز اول (حدود ۶۰ هزار هکتار ) و همچنین تخصیص آب در بخشی از پروژه ها (۱۱۶۰۰ هکتار) جهت دستیابی به اهداف مشخص شده در فاز اول طرح (۳۱۲ هزار هکتار) و نیز لزوم حل مشکلات شبکه زهکش‌های اصلی و منابع پذیرنده زهکش‌ها در سطح پروژه‌های طرح که لازم به ذکر است در این خصوص اقداماتی توسط موسسه جهاد نصر در دست اقدام است ولی به اقدامات اساسی‌تری هم نیاز است.

وی یادآوری کرد: به دلیل وجود مشکلات در بحث شبکه های اصلی، قرار شد موسسه جهاد نصر سه ایستگاه پمپاژ را احداث کند که یکی از آن‌ها در مجموعه زه‌کشی شادگان و دیگری در ویس است. اسناد مناقصه آن‌ها در سازمان آب و برق خوزستان تهیه شده، پیمانکار پروژه شادگان مشخص شده و به زودی اجرایی می شود و همچنین پروژه ویس هم در شرف برگزاری مناقصه است؛ ایستگاه پمپاژ CMD یکی از مشکلات ما بود که قرار شد با احداث این پمپاژ مشکل بازگشت آب زهکش‌ها و مشکلات تخلیه آب برای ما حل شود.

علاقه‌بند عنوان کرد: ما در رابطه با بهره‌برداری و کارهای آموزشی و ترویجی مباحثی داریم که با تصمیم جهاد کشاورزی خوزستان یک درصد از اعتبارات به این مباحث تخصیص یافته و از امسال شروع شده و تا سال دیگر هم باید در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی همچنان ادامه داشته باشد.

معاون اجرایی مؤسسه جهاد نصر در مورد تامین برق فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: طی هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان آب و برق، توزیع و تأمین برق چیزی در حدود ۱۸ هزار هکتار از شبکه‌های آبیاری که تعریف کرده‌ایم نیاز به ایستگاه پمپاژ آب و تامین برق دارند که این کار اکنون با تامین اعتباری که از سوی موسسه جهاد نصر صورت گرفته اجرایی شده است به جز محدوده عرایض و دوسلق شوش که درخصوص تأمیت برق در این مکانها با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم با توجه ویژه دست‌اندرکاران به زودی حل شود.

وی با بیان اینکه در فاز دوم طرح ۵۵۰ هکتاری در بحث تامین و تخصیص آب و اعتبارات وقت زیادی را از دست داده‌ایم خاطر نشان کرد: امسال سال پایانی طرح است و اگر تجهیزاتی که برای پیشبرد کار گرد آمده، دچار وقفه شوند، دچار خسران می‌شویم و با توجه به این که همه شرایط برای اجرای فاز دوم طرح مهیا است، امیدوارم هر چه زودتر فاز دوم طرح تعیین تکلیف شود.

علاقه بند در پایان یادآوری کرد: علی‌رغم عدم تخصیص آب برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هکتاری، اما پیگیر تخصیص اعتبارات مورد نیاز این فاز بوده‌ و در تلاش هستیم تا از طریق شورای اقتصاد مجوز فاینانس خارجی برای اجرای فاز دوم این طرح بگیریم.