در جلسه هماهنگی ستاد هماهنگی هفته دولت استان خوزستان:

برگزاری نمایشگاه هفته دولت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز/صدا و سیما ناکام ماند

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه‌ ستاد هماهنگی “هفته دولت” که در سالن شهید رجائی استانداری خوزستان برگزار شد در ابتدا شهاب رزمی مدیر کل روابط عمومی استانداری خوزستان و دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت اظهار کرد: همانطور که استحضار دارید جلسه امروز در خصوص هماهنگی بزرگداشت هفته دولت است که هر ساله از ۲ الی ۹ شهریور ماه که به هفته دولت نامگذاری شده در محل نمایشگاه بین‌المللی، نمایشگاهی با نام انعکاس عملکردها و برنامه‌های دولت برگزار میشود.

وی افزود: امسال با مشورت برخی دوستان و استاندار خوزستان پیشنهاداتی به دبیرخانه ستاد ارسال شده مبنی بر اینکه امسال برنامه‌ها کمی متنوع‌تر و با نگاه جدید‌تری برگزار شود و به منظور عبور از حالت عرف هر ساله علاوه بر تغیر محل از فضای نمایشگاه بین‌المللی به پارک ساحلی کیانپارس، همزمان در کنار برپایی نمایشگاه از برنامه‌های شاد و متنوع نیز استفاده شود.

رزمی ادامه داد: البته پیشنهادات دیگری از جمله برگزاری نمایشگاه غذا در جوار این رویداد هم وجود دارد که بر این اساس تصمیم گرفته شد در غالب این جلسه تمام این پیشنهادات و برنامه‌ها مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت در این موارد با همفکری و هم اندیشی تصمیمات لازم اتخاذ شود.

در ادامه این جمال عالمی نیسی معاون منابع انسانی استانداری خوزستان و رئیس ستاد بزرگداشت هفته دولت گفت: بحث نمایشگاه هفته دولت موضوع همیشگی است که هر ساله در هفته دولت برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به پیشنهادات و نظرات متفاوتی که در خصوص محل برگزاری نمایشگاه و بحث اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در جوار نمایشگاه است و همچنین مباحث اجتماعی، امنیتی و انتظامی که در صورت برگزاری نمایشگاه در محل باز، امکان رویارویی با آنها هستیم، تصمیم داریم تمامی این موارد را در این جلسه با همفکری سایر اعضای به نتیجه‌ای در مورد آنها دست پیدا کنیم. پس خواهشمندیم که اعضای جلسه در این موارد ذکر شده نظریات خود را ارائه دهند.

طالبی پور مسئول روابط عمومی اداره راه و شهرسازی استان خوزستان گفت: برگزاری نمایشگاه هفته دولت در فضای باز و در پارک قطعاً نیاز به یکسری تمهیداتی دارد که با توجه به نزدیکی هفته دولت به نظر اینجانب اکنون زمان کافی برای اجرای این فکر خوب فراهم نمی‌باشد و چه بسا اگر زمان کافی در اختیار بود شاید می‌شد بهترین استفاده‌ها و بهره‌ها را از مکان پارک ساحلی کیانپارس برد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر گرمای بی‌سابقه امسال هم مزید بر علتی است که ما را به این نتیجه میرساند که فضای دائمی نمایشگاه بین‌المللی اهواز بهترین گزینه برای میزبانی از این رویداد بزرگ است.

طالبی پور ضمن بیان اینکه تجهیز گروه‌های هنری با برنامه‌هایی که بر محوریت هفته دولت استوار است در تحقق اهداف برگزاری این نمایشگاه نقش بسزایی دارد، پیشنهاد داد: با محوریت استانداری تدبیری دیده شود که به منظور جلوگیری از هدر رفت هزینه‌های خرج شده، ساختار غرفه‌های هر دستگاهی تقریبا ثابت باقی بماند و فقط هر سال شکل تکمیل‌تری به خود بگیرند. البته به غیر از مواردی که امکان دارد دستگاه مربوطه بخواهد از لحاظ فنی تغییر دکوراسیونی اعمال کند و دوم اینکه از طریق فراهم کردن امکان ارتباطات تصویری و منیتورینگ می‌توان در چند پارک دیگر اهواز هم اگر برنامه جذابی در نمایشگاه در حال اجراست همزمان در دیگر نقاط اهواز نیز نمایش داده شود.

در ادامه جلسه جانشین معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان با بیان اینکه نمایشگاه بهترین فرصت برای معرفی دستاوردهای دولت است اظهار داشت: با توجه به موضوعات و مسائل امنیتی چند هفته اخیر استان، احساس می‌شود در همان نمایشگاه بین‌المللی بهتر بتوانیم دستاوردهای دولت را معرفی بکنیم.

وی تصریح کرد: اگر جشن یا برنامه‌ای در ساحلی کیانپارس داشته باشید می‌توانید با هماهنگی با نیروی انتظامی برگزار کنید ولی اگر بحث روی کل نمایشگاه باشد، با توجه به کمبود وقت و شرایط آب و هوایی و هم اینکه آن منطقه شرایط امنیتی خو‌اصی دارد که حفاظت از آن را شاید با مقداری مشکل مواجه می‌‌کند پس بنابراین فضای نمایشگاه دائمی اهواز همچنان بهترین گزینه برای برپایی این رویداد است.

رضا دهدشتی‌زاده مدیر کل استاندارد خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: این نمایشگاه فرصت خوبی است که در راه‌ اندازی آن می‌توان از تمام ظرفیت‌های موجود در بستر شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد

وی تاکید کرد: لازم است صدا و سیمای مرکز خوزستان پای کار آمده و حداقل در این یکهفته برگزاری نمایشگاه نهایت همکاری رو داشته باشد تا دستگا‌هها بتوانند از این فرصت، برای معرفی دستاوردهای خود نهایت استفاده لازم را ببرند

دهدشتی زاده عنوان کرد: در حاشیه نمایشگاه بدلیل شرایط آب و هوایی استان امکان برگزاری برنامه متنوع در فضای پارک ساحلی به منظور سرگرمی مردم فراهم نیست مگر در ساعات پایانی شب که دما قدری فروکش می‌کند که آن ساعات هم به هیچ عنوان مطلوب نظر نیست پس بنابراین همان محیط‌ بسته‌ای چون نمایشگاه بهترین گزینه برپایی نمایشگاه است.

در ادامه جلسه سیده فرانک موسوی مدیر کل امور بانوان استانداری خوزستان گفت: در تائید فرمایشاتی که ارائه شد با توجه به زمان کمی که داریم به نظر اینجانب چندان مقدور نیست که همه دستگاه در مکان جدیدی چون پارک ساحلی مستقر شوند زیرا اقدام به چنین کاری واقعا یک عزم واقعا سنگینی مطلبد.

وی افزود: در مورد جشنواره غذا با توجه به تجربه‌های قبلی که در بلوار ساحلی داشته‌ایم می‌توان گفت برگزاری این جشنواره در این محل امکان پذیر است؛ البته شهرداری هم میتواند جشنواره‌های هنری خود را در کنار آن برگزار کند ولی مطلقاً از نظر اینجانب برای دستگاههای دولتی که قرار است عملکرد خود را در هفته دولت ارائه بدهند به نظر می‌آید همان فضای نمایشگاه بین المللی مکان مناسب‌تری است.

غلامرضا صدیقی‌راد مدیرکل بهزیستی خوزستان نیز ضمن مخالفت با برگزاری جشنواره غذا در پارک ساحلی اظهار داشت: با توجه به مسائل و مشکلات موجود بهتر است بحث فضای باز را بطور کلی در همه زمینه‌ها منتفی کنیم زیرا به خاطر بحث آب‌و هوا و تنگناهای زمانی تا هفته دولت و نیز فقدان زیر ساخت‌های مناسب در پارک ساحلی، باید فقط به فکر برگزاری جشنواره در نمایشگاه بین المللی باشیم.

وی یادآوری کرد: از هم‌اکنون باید هر چه سریعتر تقسیم کارها صورت بگیرد و غرفه‌ها و متراژی که به هر دستگاه داده می‌شود نیز مشخص بشود تا انشاءالله دستگاه‌های اجرایی بتوانند به نحو مطلوبی در نمایشگاه فعالیت کنند.

نماینده صدا وسیما حاضر در این جلسه هم تصریح کرد: بدی آب و هوا و شرایط اقلیمی خاصی که استان خوزستان دارد، برگزاری این نمایشگاه را به آن صورت که مد نظر می‌باشد را غیر ممکن می‌‌سازد و بنوعی اقدام به این کار اگر صورت بگیرد، نوعی اتلاف منابع و هزینه‌هاست.

وی افزود: بهتر است به جای برگزاری نمایشگاهی که شاید نهایت زیر پنج‌ هزار نفر بازدیدکننده دارد! و بازدیدکنندگانش هم بیشتر گذری یا غیر متخصص هستند!! از بستر رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیمای خوزستان بخوبی استفاده شود و هزینه‌هایی که قرار است صرف راه‌اندازی نمایشگاه بشود را صرف بستن قرار دادی با صدا و سیمای استان بکنید!!! و با اختصاص ساعات پر بیننده سیما، به معرفی دستگاههایی که در استان بالاترین کارایی را در چهار سال گذشته داشته‌اند، به بهترین نحو اقدامات آنها را در این هفته مورد انعکاس قرار دهیم.

نماینده صدا وسیما برگزاری نمایشگاه را بدلیل هدر دادن بودجه بیت‌المال کار جالبی ندانست و عنوان کرد: در نمایشگاهها معمولا یکسری کارهای روتین و تکراری نمایش داده می‌شود و بعضاً حرف جدیدی برای گفتن ندارند و فقط اقدام رفع تکلیفی است که مثلا آقایان بگویند نمایشگاهی برگزار شده و ما هم غرفه داشته‌ایم.

در ادامه نبی اله خون میرزایی فرماندار شهرستان اهواز بیان داشت: تقریبا با تمامی پیشنهادات ارائه شده در جلسه بجز پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه در فضای باز موافق هستم.

وی ضمن تاکید بر لزوم دوری از برنامه‌های خشک و کلیشه‌ای در این نمایشگاه، وجود برنامه‌های متنوع و جذاب را لازم دانست و ادامه داد: با توجه به گرمای کنونی هوا و غیر قابل پیش‌بینی بودن آن که احتمال شکستن و یا حتی افرایش ناگهانی آن هم طی روزها و هفته‌های آینده است لذا لازم است اگر برپایی نمایشگاه در فضای باز تصویب شد قبل از اقدام به هر کاری حتما در این خصوص از طریق هواشناسی از وضعیت دمای هوا در آن ایام مطلع شویم .

خون میرزایی گفت: وضعیت دمایی استان در کنار مشکلات ترافیکی و انتظامی که بالطبع بر اثر برپایی نمایشگاهها در فضای باز حادث می‌شود باعث می‌شود که محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی اهواز را بهترین مکان برای برپایی نمایشگاه هفته دولت بدانیم.

فرماندار اهواز در پایان گفت: اگر فکر میکنیم که نمایشگاه در مسیر دید قرار ندارد و از این لحاظ امکان عدم استقبال محدود است، میتوان این نقیصه را براساس تبلیغات و افزودن بر جاذبه برنامه‌ها و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، دنیای مجازی و مشارکت صدا و سیما جبران کرد.

رحیم جلیلی مدیر عامل نمایشگاههای بین‌المللی اهواز گفت: متاسفانه ما برای استفاده از نمایشگاه دولت دقیقه نودی هستیم. در سالهای گذشته شاهد بودیم که در روز افتتاحیه برخی از دستگاهها در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند

وی با بیان اینکه نمایشگاه فرصتی برای نمایش آخرین دستاوردهای تولیدی کشور و دولت است خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه به مناسبت هفته دولت است، برای اینکه بیلان کاری از چهار سال تلاش دولت به نمایش گذاشته شود و مردم در جریان فعالیت‌ها و عملکرد دولت قرار بگیرند می‌بایستی حداقل سه ماه روی نمایشگاه عمومی و برای نمایشگاه تخصصی هم شش ماه کار شود تا به مرحله افتتاحیه برسد، پس مشاهده می‌کنید که با زمان بسیار کمی در این خصوص مواجهیم.

جلیلی در پایان بیان داشت: اگر قرار است که امسال هم مانند سالهای گذشته نمایشگاه معرفی دستاوردهای دولت در نمایشگاه بین‌المللی اهواز برگزار شود کل مجموعه نمایشگاه در خدمت این امر هستیم.

در پایان این جلسه جمال عالمی نیسی رئیس ستاد بزرگداشت هفته دولت در پایان جلسه عنوان کرد: با توجه به نقطه نظرات ارائه شده به اینگونه باید جمع‌بندی کرد که با توجه به کمی وقت تا هفته دولت و همچنین وضعیت گرما و شرجی موجود در استان که نمی‌شود در پارک جزیره امکانات خنک کننده را در آن به نحو احسنت فراهم کرد و نیز اتخاذ بحث‌های امنیتی در فضای باز که تا حدی فراهم کردن آن مشکل است، در جمع بندی کلی تمامی نقطه نظرات در این جلسه عنوان می‌کنیم که نمایشگاه امسال هفته دولت مثل سالهای گذشته در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اهواز برگزار می‌شود.