ستایش لیموچی:با وجود علاقمندان زیاد به فراگیری شاهنامه در ایذه متآسفانه فضای مناسب برای آموزش این هنرجویان وجودندارد

به گزارش خورنا از ایذه،درگفت وگوی خواندنی با ستایش لیموچی بانوی جوان شاهنامه خوان ایذه ای نظر وی را درباره فراز و فرودهای شاهنامه خوانی در ایران و شهرستان ایذه جویا شدیم که در زیر می خوانید.
?خورنا:منظور از این گفتگو بیشتر آشنایی با شما به عنوان یک بانو شاهنامه خوان و دغدغه های پیش روی شماست
خودتان را مختصر معرفی کنید؟
?ستایش لیموچی هستم متولد بهار ۸۱ حدودا چندین ماهه کار روایتگری شاهنامه را انجام میدم و جدیدا قرار است با یک اجرا به سرپرستی و کمک استادم نوربخش احمدزاده ودخترشان کارنقالی روهم آغازکنم.
? خورنا:چی شد که به شاهنامه خوانی روی آوردید؟ ?لیموچی:من از ۹سالگی کار تئاتر انجام دادم و به شعر و زبان پارسی بسیار علاقمند بودم بعد از دیدن اجرای دوستان شاهنامه خوان و ملاقات با استاد احمدزاده تصمیم گرفتم وارد این راه بشم و الان هم بسیار خرسندم از انتخابی که داشتم
? چه حسی دارید از اینکه شاهنامه خوانی میکنید؟
?لیموچی:بنده به عنوان یک نوجوان ایرانی این را یک وظیفه میدانم و با هر بار خواندن و اجرا کردن احساس غرور میکنم چون شاهنامه یا به اصلاح خردنامه، تمدن و فرهنگ ما ایرانی ها است و حکیم تمام عمرش روصرف اون کرده است
?خورنا:قطعا شما از هم سن های خود که در این سن دغدغه هایی کاملا متفاوت با شما را داشتند متفاوت بودید ، آیا شده بود که بود بگویید شاهنامه خوانی کار من نیست؟
?لیموچی:من هیچوقت ازاینکه توانایی دراین زمینه آمدنم را نداشته باشم به ذهنم راه ندادم،زیرا خواستن توانستن است و هرکس اراده کند قطعا موفق است،فقط باید بدانیم که شاهنامه خوانی برای ما ایرانی ها امری واجب است
?خورنا:شاهنامه خوانی بانوان ایرانی در تاریخی معاصر تقریبا سابقه ای ندارد و تقریبا چند دهه است که شروع شده ،و شاید بانوان شاهنامه خوان در ایران هستند به انگشتان دست هم نرسند و یا اگر هم هستند به به صورت عمومی برنامه ای اجرا نمی کنند . شما در این زمینه چه اطلاع و دیدگاهی دارید؟
?لیموچی:علاقمند و مستعد در این زمینه فراوان است و خانواده نقش مهمی در تشویق فرزندان به این راه دارد ، بحث دیگر و مهم ترین و مهم ترین مطلب این است که کمتر به این موضوعات توجه خواهد شد،من همین ایذه را برای شما مثال خواهم زد که بسیار بسیار هنرجو درحال فعالیت هستند اما فضا و مکان مناسب برای آموزش ندارند اما یزدان را سپاس که ازتلاش دست برنداشته و هر روز مقاوم تر ازدیروز قدم برمیدارند.
?خورنا:در شاهنامه خوانی در حضور مردم آیا با مشکل و سدی روبرو شده اید؟
?لیموچی:شوربختانه گاهی اوقات بعضی مردم عکس العمل خوبی نشان نمیدهند و این نا آگاهی نسبت به شاهنامه رانشان میدهد،اما خدا را سپاس که درشهرمن با وسعت کم استقبال گرم و بسیارخوب بوده و همه کمال همکاری در اجراها را داشته اند.
?خورنا:به عنوان یک شاهنامه خوان کدام قسمت و کدامین شخصیت شاهنامه  به طور خاص مورد علاقه شماست؟
?لیموچی:بنده به شخصیت رستم که نام آورترین پهلوان شاهنامه و گرد افرید که به عنوان یک زن در میدان نبرد حاضر بود بسیار علاقمندم.
?خورنا:آیا علاقه دارید در مقابل سراینده شاهنامه ،حکیم توس ،و در مقابل تمام علاقه مندان به شاهنامه و ایران دوستان ،شاهنامه خوانی کنید؟
?لیموچی:بله باکمال میل بسیار علاقمندم به انجام این کار و ازاین عمل قطعا خرسند خواهم شد.
? خورنا:از دیگر فعالیت هایتان در زمینه شاهنامه خوانی بیشتر توضیح بدهید؟
?لیموچی:من برای تعطیلات نوروز ۹۶ این افتخار نصیبم شد که به پاسارگارد،آرامگاه کوروش کبیر بروم و با اجرای شاهنامه خوانی در کناره مقبره،این اجرا بسیار مورد پسند همه ی عزیزان قرارگرفت و بر روی زبان ها افتاد تا اینکه رئیس جمهور کشورمان هم پیام تبریکی به خاطر آن اجرا برای من فرستاد و اهواز را قطب شاهنامه خوانی دانست در صورتی که ایذه و مالمیر قطب شاهنامه خوانی میباشد.
?خورنا:اینکه شاهنامه به طور مختصر با خود چه مفهومی همراه دارد؟
?لیموچی:سراسر شاهنامه صحبت از خردورزی و دوستی و انسانیت است و به همین خاطر نام دیگر شاهنامه خردنامه میباشد و اگر توجه کنیم دانای توس بعد از ستایش خداوند درشاهنامه ستایش خرد را به جای آورده است.
?خورنا:آیا با اولین زن شاهنامه خوان ،مشهور به گردآفرید ،آشنایی دارید؟
?لیموچی:بله اخیرا اطلاعاتی راجب ایشان شنیدم و این بانو را ستایش میکنم و قطعا تصمیم دارم ازاین پس با این بانو بیشتر آشنا شوم و این را بدانیم که ایشان الگویی نیک برای تمامی ما میباشد.
?خورنا: جایگاه شاهنامه خوانی در ایذه را چطور میبینید؟
?لیموچی:همانطور که درسخنانم گفتم ایذه قطب شاهنامه خوانی است و شهری سرشار از استعداد و علاقمند دراین راه، و به یقین می گویم که با زحمات جناب احمد زاده ریش سفید این زمینه اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و جایگاه ازدالان که دراوج هست هم به فراتر خواهد رسید
?خورنا:کمبودات برای شاهنامه خوانی در ایذه کجا میبینید و چه انتظاری از مسئولین دارید؟
?لیموچی:به عنوان یک هنرجو و علاقمند به شاهنامه این انتظار را به خاطر یک مکان خوب برای آموزش شاهنامه دارم،شوربختانه ما برای آموزش و یادگیری شاهنامه یک مکان مختص و جداگانه که در آن شاهنامه خوان ها شاهنامه را بیاموزند نداریم،و این انتظار را هم از خانواده ها دارم که فرزندانشان را بیشتر به این زمینه تشویق کنند.
?خورنا:سخنی هست که بخواهید با ایران دوستان و شاهنامه پژوهان در میان بگذارید؟
?لیموچی:دوست دارم این سوال را باسخنی از استادم پاسخ دهم:قصه های شاهنامه را به کودکانمان بیاموزیم تا ایران را ازویر نبرند زیرا قصه های شاهنامه برای بیدارشدن است نه خوابیدن
?خورنا:ضمن تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید صحبت های پایانی شما میشنویم.
?لیموچی:همی خواهم از کردگارجهان
شناسنده ی آشکارونهان
که باشد زهر بدنگهدارتان
همه نیک نامی بود یارتان
امید که همه ی ما مردم ایران ره ایزدی و بخردی را برویم و پیرو خرد و خرد ورزی باشیم و شاهنامه را از ویرنبریم
بهروز و نیک کام باشید
تشکر از شما که اولین فردی بودید به این رشته توجه داشتید.

گفت و گو از فیروز بیگلری شهرستان ایذه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • آیدا مرادی هزاران درود بر ستایش لیموچی باعث افتخار شهرش هست امید وارم موفق و موید باشند ، و در پناه ایزدی❤❤❤