مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت:

شناورسازی مغروقه ها مقدمه لایروبی اروند است

خورنا-عادل دریس با تأکید بر ضرورت لایروبی اروند ا’ظهار داشت: برای اینکه بندرخرمشهر به رونق گذشته خود بازگردد و شناورهایی با آبخور ۸ تا ۹ متر به این بندر تردد کنند باید لایروبی اروند صورت بگیرد، در این خصوص ابتدا باید شناورسازی مغروقه ها انجام شود تا مقدمات لازم برای انجام عملیات لایروبی اروند فراهم شود.
وی با تأکید بر اینکه لایروبی اروند به توافقنامه های ایران و عراق بستگی دارد، افزود: در حال حاضر ما همچنان به خارج سازی مغروقه ها ادامه می دهیم، این در حالی است که انجام عملیات شناورسازی مغروقه های مشترک و لایروبی اروند مستلزم راه اندازی دفتر مشترک بین ایران و عراق است.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: در حال حاضر وزارت امورخارجه و سازمان بنادر و دریانوردی در حال مذاکره و پیگیری این مسئله هستند و پس از انجام توافقات میان کشور ما و عراق لایروبی اروند رود به شکل جدی آغاز خواهد شد.
دریس با بیان اینکه سال گذشته و همزمان با اوج توجه سازمان به موضوع شناورسازی مغروقه‌های اروند، قرارداد شناورسازی ۳۹ فروند مغروقه نهایی شد و با انتخاب پیمانکار داخلی عملیات شناورسازی آغاز شد اضافه کرد: هم اکنون از این ۳۹ فروند ۱۸ فروند مغروقه شناورسازی شده است و عملیات خارج‌سازی ۲۱ فروند مغروقه دیگر در دست اجرا است.
احداث موزه دریایی در مرحله مطالعه است
وی درباره وضعیت احداث موزه دریایی در بندرخرمشهر گفت: در مذاکرات صورت گرفته میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان بنادر و دریانوردی در سال گذشته مقرر شد موزه دریایی با همکاری این دو ارگان در بندرخرمشهر راه اندازی شود، بر همین اساس ساختمان قدیمی بندرخرمشهر به عنوان مکان راه اندازی این موزه در نظر گرفته شد.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه در حال حاضر در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی در حال پیگیری ثبت ملی ساختمان مرکزی قدیمی بندرخرمشهر است افزود: قرار است این ساختمان توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شود.
دریس با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی عهده دار امر جمع آوری آثار و تجهیز موزه دریایی است اظهار داشت: در حال حاضر روند احداث موزه دریایی در مرحله کار مطالعاتی است و امیدواریم در آینده نزدیک در خصوص احداث آن تصمیم گیری شود.
تمایل به سرمایه گذاری نفتی در بندرخرمشهر کم است
وی در خصوص طرح ساماندهی پایانه های نفتی بنادر اظهار کرد: بندر خرمشهر همانند سایر بنادر در طرح ساماندهی پایانه های نفتی قرار دارد و در کمیته ترانزیت مواد نفتی نیز عضویت دارد.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: در این راستا بخشهای E1,E2,E3 (به مساحت کل ۴۶۱۰۰ متر مربع) از اراضی سرمایه گذاری بندرخرمشهر به زون نفتی تبدیل شده و با هماهنگی واحد بازاریابی سازمان نسبت به اجرای طرح ایجاد شناسنامه طرح اراضی مذکور اقدامات لازم انجام شده است .
دریس با اشاره به برنامه ریزی انجام شده در طرح جامع بنادر بازرگانی ایران افزود: با توجه به اینکه بندر امام خمینی (ره) به عنوان بهترین پتانسیل برای ترانزیت مواد نفتی در فاصله ۱۰۰ کیلومتری بندرخرمشهرقرار دارد سرمایه گذاران بیشتر راغب به بندرامام خمینی(ره) هستند تا بندرخرمشهر.
به گفته وی تنها گزینه بندرخرمشهر کشورهای واقع در غرب ایران و به ویژه عراق است که با توجه به مرز خشکی بین دو کشور، حمل و نقل دریایی مواد نفتی به نظر مقرون به صرفه نیست.
پیش بینی افزایش سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اهمیت منطقه آزاد اروند گفت: بندرخرمشهر از سال ۸۳ در منطقه آزاد اروند واقع شده است و اخیرا تمام شهرستانهای آبادان و خرمشهر در مجموع به عنوان منطقه آزاد معرفی شده اند. این موضوع برای سرمایه گذارانی که مایلند نه تنها در بندرخرمشهر بلکه در سطح شهرستان نیز سرمایه گذاری کنند، فرصت بسیار خوبی فراهم کرده است.
دریس ادامه داد: این سرمایه گذاری به دلیل ایجاد ارزش افزوده و بهره مند شدن شرکت های آنها از معافیت های بلندمدت منطقه آزاد بسیار اهمیت دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشترین اراضی صنعتی منطقه آزاد اروند در محدوده شهرستان خرمشهر و نزدیک به بندر آن قرار گرفته و از سوی دیگر به دلیل وجود پتانسیل های موجود در محدوده مجتمع بندری خرمشهر، این انتظار می رود که بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای استفاده از این ظرفیت بندر خرمشهر استفاده بهینه تری کنند.
وی با اشاره به تورهای گردشگری دریایی در بندرخرمشهر گفت:به علت واقع شدن در محل تلاقی رودخانه های کارون و اروند، از پتانسیل ویژه ای برای رونق بخشیدن به فعالیت های گردشگری برخوردار است.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار داشت: همه ساله با فرارسیدن ماه های اسفند و فروردین با توجه به شرایط مساعد آب و هوای منطقه ، بندرخرمشهر میزبان تعداد کثیری از بازدیدکنندگان، مسافران نوروزی و گردشگران است. همچنین بندرخرمشهر بعنوان منطقه عملیاتی کربلای ۴ و ۵ و نماد مقاومت و بازسازی شهرستان خرمشهر مورد بازدید کاروان های راهیان نور نیز قرار می گیرد.
• دریس با بیان اینکه در ماه های محرم و صفر برخی از زائران عتبات عالیات برای سفر به کشور عراق از طریق مسیر دریایی خرمشهر بصره به کشور عراق تردد می کنند افزود: در فصل زمستان به علت شرایط آب و هوایی مطلوب این منطقه با استقبال خوب گردشگران دریایی مواجه هستیم این در حالی است که در فصل تابستان به دلیل شرایط آب و هوایی این منطقه و گرمای طاقت فرسا استقبال کمتری از تورهای گردشگری صورت می گیرد اما در صورت تقاضا در این ایام بخش خصوصی اقدام به تور گردشگری می کند که معمولا این تورها در روزهای جمعه برپا می شود.