نامه کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران به معاون اول رئیس جمهور

خورنا – کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور، خواستار توجه بیشتر دولت به منافع ملی و آینده نگری شد و دولت را از طرح منافع زودگذر و غیرملی برحذر داشت. این نامه در پی نامه هفته گذشته رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان نگاشته شده که خواستار انتقال آب بین حوضه ای برای زاینده رود به دلیل افت روحیه مردم اصفهان شده بود. متن کامل این نامه که به دفتر خورنا ارسال شده بدین شرح است:

جناب آقای دکتر جهانگیری

معاون محترم اول ریاست جمهوری اسلامی ایران

در روزهای اخیر شاهد انتشار نامه‌ای تاسف ‌برانگیز به امضای رئیس مجمع نمایندگان محترم استان اصفهان جناب حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی‌لارگانی نماینده محترم مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی بودیم. در این نامه که به درستی به مشکلات بزرگ اقتصادی و زیست محیطی استان اصفهان اشاره شده است، در کمال تعجب و بدون توجه به ریشه‌های این مشکلات که توسط متخصصان و استادان دانشگاه‌های مختلف کشور بیان گردیده است، بر راه حلی به نام طرح انتقال آب بهشت‌آباد تاکید و تعجیل ورزیده که طبق نظر کارشناسان، مشکلات متعدد زیست محیطی و اقتصادی جدیدی را بر بخشی از کشور عزیزمان ایران تحمیل خواهد نمود.

طبق نظر کارشناسان و استادان برجسته دانشگاهای کشور در حوزه‌های مختلف، اعم از آب، اقتصاد، صنعت و کشاورزی، در چند دهه‌ی اخیر تصمیمات توسعه‌ای به گونه‌ای اتخاذ و اجرا گردیده است که آثار مخرب عظیمی بر محیط زیست کشور گذاشته است و هزینه‌های ناموجهی را بر اقتصاد ما تحمیل نموده است. مشکلات زیست محیطی استان اصفهان، استان خوزستان و دیگر استانهای کشور ناشی از همین تصمیماتی بوده که نگاه همه جانبه و جامع‌نگر به طرح‌ها اعم از صنعتی و کشاورزی نداشته است. نگاه غیرکارشناسانه و غیرمتعهدانه به توسعه کشور موجب نتایجی بسیار خسارت‌بار گردیده و آهنگ پیشرفت ایران را مختل نموده است.

طرح‌های انتقال بین حوضه ای آب از سر شاخه‌های کارون، دز و زاینده‌رود به خارج از حوضه برای مقاصد کشاورزی و صنعتی، احداث صنایع آب‌‌بری چون ذوب آهن و فولاد بدون توجه به اقلیم کم آب اصفهان و دیگر استانهای کویری مجاور، عدم توجه به اصلاح الگوهای نوین کشاورزی و تداوم در کاشت انواع محصولات آب‌بری چون برنج و صیفی‌جات و افزایش جمعیت شهرنشینی بسیار فزاینده و توسعه‌ی فضای سبز شهری نامتناسب با ظرفیت محدود آب در استان اصفهان و استانهای کویری مجاور از جمله نکاتی است که موجب فشار بیش از حد بر منابع آب استان اصفهان و استانهای کویری فلات مرکزی ایران گردیده است.

بر اساس نظر کارشناسان اگر بخواهیم کل آب شرب فلات مرکزی تا دور افتاده‌ترین نقاط همچون طبس را طی ۲۰ سال آینده طبق نرخ رشد جمعیت تأمین نماییم به سالانه کمتر از ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم در حالی که هم اکنون تنها از دو تونل کوهرنگ و طرح چشمه لنگان سالانه  ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب منتقل می‌شود. علاوه بر طرح‌های انتقال آب فوق الذکر هم اکنون طرح‌های کوهرنگ ۳ و  بهشت‌آباد و سولکان در حال انجام هستند که در صورت بهره‌برداری سالیانه حجمی نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد مترمکعب از سرشاخه‌های کارون کسر خواهد شد که مطمئناً برای اهدافی غیرشرب صرف خواهند شد. این انتقال‌های جدید وضعیت کارون در خوزستان را بسیار بغرنج خواهند کرد.

مقایسه استان خوزستان و استان های واقع در فلات مرکزی از جهات مختلف نشان می دهد که بکارگیری آب در استان خوزستان به مراتب برای کشور مفیدتر خواهد بود. در حال حاضر زمین‌های مرغوب بسیاری در استان خوزستان فقط به جهت کمبود آب بلااستفاده مانده‌اند.  علاوه بر این امکان کشت در همه فصول سال این مزیت را در خوزستان ایجاد کرده که بتوان بیش از یک بار در سال زمین‌ها را کشت نمود نیز دیگر با مشکلات کمبود آب روبرو شده است. هم اکنون اشکار شده است مسائل و مشکلات زیست محیطی استان خوزستان مانند گرد و غبار تنها با وجود آب قابل حل می‌باشند.

ما با انتقال آب جهت شرب هیچ مخالفتی نداریم اما حجم انتقال‌ها به اندازه‌ای است که باید در اهداف انتقال آب به دیده شک و تردید جدی نگریست. ما معتقدیم طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای جدید توجیه زیست محیطی و اقتصادی ندارند و صرف هزینه‌های کلان میلیاردی ریالی و دلاری برای آنها تنها موجب اتلاف سرمایه‌های کشور عزیزمان ایران خواهد شد.

انتظار ما از نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان محترم استان اصفهان توجه به نظرات دلسوزانه و متعهدانه کارشناسان و استادان دانشگاههاست است. ما نباید منافع و مصالح بلند مدت کشور را فدای منافع منطقه‎ای و زودگذر خود بنماییم و نسبت به مشکلات مردم ذی حق استان خوزستان بی‌توجه باشیم. همچنین انتظارمان از نمایندگان محترم مجلس و مدیران محترم استان خوزستان این است که برای محافظت از رودخانه کارون و حفظ محیط زیست استان خوزستان اهتمام جدی نموده و با طرح‌هایی ملی مانع از نابودی شاهرگ حیاتی استان شوند. امیدواریم با پیگیری نمایندگان مجلس و مدیران استان خوزستان شاهد توقف طرح‌های زیان‌بار انتقال آب بین حوضه‌ای آب باشیم. آرزومند توفیق بیشتر همه خادمان ملت بزرگ ایران هستیم.

والسلام علی من اتبع الهدی

کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

دبیر کانون-حسین الهام پور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *