مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان: اتصال بندر سجافی به شبکه برق سراسری/ زیر ساخت‌های بندر چوئبده آبادان کاملا مهیاء شده است

خورنا| احمدرضارستمی: در جلسه کار گروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان سعدالله عبدالهی مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: در حوزه بنادر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سه بخش فعال است. بخش اول کنترل و نظارت بر حوزه داخلی بنادر، بخش دوم نظارت بر سواحل و مدیریت سواحل و اسکله‌هایی که در سواحل احداث شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرند و بخش سوم بازرسی و کنترل شناورها از لحاظ تطابق آنها با اسناد ثبتی و کنترل آنها از این بابت که در فعالیت قاچاق نقشی نداشته باشند.

وی افزود: در حوزه بنادر اواخر سال گذشته یک سامانه‌ای را وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان سامانه جامع انبار‌ها و مراکز نگهداری مطرح کرد که به موجب این سامانه تمامی مراکزی که برای نگهداری کالاها اعم از اینکه وارداتی، صادراتی یا مصرفی هستند باید در این سامانه کالاهای خود را ثبت و گزارش آن را نیز به روز ارائه کنند.

عبدالهی یادآوری کرد: در حوزه بنادر تعامل بسیار مثبتی با این سامانه صورت گرفته و تمامی گزارشات به روز و به موقع تحویل داده شده است. بنحوی که در جلسه ۱۷ خرداد کار گروه صادرات استان، مراتب تقدیر اعضا و مدیریت کمیته، از بنادر استان به واسطه همکاری خوبی که در این زمینه داشته به عمل آمده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان تصریح کرد: بخش دوم فعالیت‌های ما در بنادر، به بندرهای کوچک برمی‌گردد تا در اثر این فعالیت‌ها، امکانات زیر ساختی این بنادر کوچک به مرور زمان تکمیل و فعالیت‌ها و رویه‌های تجاری گمرکی هم در آنها آهسته آهسته حاکم بشود.

وی عنوان کرد: خوشبختانه با تعامل و سرمایه‌گذاری خوبی که بین سه دستگاه سازمان بنادر، سپاه و شیلات در بندر سجافی صورت گرفت، کار انتقال برق به طول ۳۵ کیلومتر تکمیل و نهایی شد و بندر سجافی به شبکه برق سراسری متصل شد و چیزی در حدود دو و نیم میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شد.

عبدالهی با بیان اینکه بخشی از زیر ساخت‌های بندر شادگان هم‌اکنون فراهم شده است ادامه داد:
برای شبکه برق بندر شادگان قرار است ۵۰ درصد هزینه ها را اداره کل بنادر و ۵۰ درصد دیگر را استانداری تأمین کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: در بندر شادگان برای ساخت زیر ساخت‌های مورد نیاز دیگری مثل سالن ارزیابی هم هماهنگی‌‌های لازم با گمرک انجام و تامین اعتبار آن نیز صورت پذیرفته که هم‌اکنون مشاور طرح، نقشه این سالن را طراحی کرده و به گمرگ داده شده و در انتظاریم که گمرک تائیدیه آن را به ناظر گمرکات استان اعلام کند، که در صورت تصویب، استارت احداث این سالن را هم خواهیم زد.

وی اظهار کرد: بندر چوئبده در جنوب آبادان نیز، زیر ساخت‌های آن کاملا مهیا شده و رسما گمرک نیز اعلام کرده که رویه تجاری، گمرکی در آنجا شروع شده است یعنی آنجا هیچ نقصی از لحاظ ساختمان گمرک، ساختمان ارزیابی امکانات زیر ساختی و فیبر نوری ندارد.

عبدالهی در مورد اروندکنار گفت: برای اروند‌کنار هم مقدمات کارها آغاز شده ولی بدلیل ضغف زیر ساخت‌ها، مقداری پروسه انجام کار آن زمان‌بر خواهد بود. اما در کل تلاش می‌کنیم که آن را به نتیجه برسانیم.‌

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان در پایان عنوان کرد: به منظور بازرسی و کنترل هر چه بهتر شناور‌ها، در زیر مجموعه کار گروه ساماندهی و مدیریت سواحل و بنادر، یک کار گروه ویژه‌ای با عضویت کارشناسان دریایی مثل دریابانی، شیلات، نفت و سایر عوامل تشکیل داده‌ایم که این کمیته بازرسی های مستمر از لنج‌های مستقر در بنادر انجام می‌دهند تا وضعیت واقعی این لنج‌ها نسبت به قدرت موتوری آنها مقایسه شود.