معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: سگها در خیابانهای اهواز جولان می‌دهند

خورنا|احمدرضارستمی- در جلسه شورای سلامت و امنیت مواد غذایی استان دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیش از نیمی از بیماری‌هایی که به انسان منتقل می‌شوند، منشاء حیوانی دارند. لذا به دلیل اهمیتی که این بیماری‌ها در بحث به خطر انداختن سلامت انسان می‌توانند داشته یاشند، هفته‌ای در تقویم (۱۶-۱۰ تیر) به این عنوان نامگذاری شده است.

وی افزود: تماس انسان با حیوان غیر قابل اجتناب است زیرا یا بعنوان منبع غذایی از آن استفاده می‌شود یا بعنوان حیوان خانگی در مزرعه یا خیلی جاهای دیگر به کار گرفته می‌شوند که این مسائل می‌تواند، امکان انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را فراهم کند.

سلمان‌زاده در ادامه توضیح داد: در مقابل یک سری از این بیماری‌ها مثل مثل تب مالت، هاری و سالک که خیلی قدیمی و سنتی هستند، بیماری‌هایی هم وجود دارند که جدید می‌باشند که از این نمونه میتوان به بیماری سارس که در سال ۲۰۰۲ یک تهدید جهانی ایجاد کرد، بیماری مرس که در کشور عربستان وجود دارد و از آنجایی که امسال حجاج مشرف می‌شوند، احتمال ابتلاء و ورود این بیماری به کشور هم وجود دارد، تب کریمه کنگو، ایبولا و انواع آنفولانزاها که همه آنها منشاء حیوانی دارند و خیلی اهمیت دارد که به آنها پرداخته شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: از آنجایی که برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بومی خوزستان می‌باشند بالطبع ابتلا به آنها نیز در استان غیر قابل اجتناب است. مانند بیماری تب‌مالت و بیماری هاری که بدلیل افزایش نگران‌ کننده تعداد سگهای ولگرد، امکان خطر ابتلا به آن در حال افزایش است.

وی در مورد بیماری هاری توضیح داد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی سیستم، دستگاه عصبی مرکزی است که فاقد درمان است و هر کس به آن مبتلا بشود بطور قطع از بین خواهد رفت. تمامی پستانداران توانایی انتقال آن را به انسان دارند. حتی خفاش که یک پستاندار است هم می‌تواند ناقل این بیماری باشد‌.

سلمان‌زاده عنوان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر علی‌رغم تعداد بالای گزش یا گاز گرفتی که توسط حیوان در خوزستان صورت می‌گیرد، مواردی از بیماری هاری در استان گزارش نشده است. آخرین گزارشات در این مورد مربوط به یک مورد در غرب اهواز در سال ۸۷ و یک مورد هم در سال ۹۲ در شوشتر و موردی هم به دزفول تعلق داشته که در سال ۹۳ اتفاق افتاده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داد: بر طبق آمار در سال نزدیک به شش هزار گاز گرفتگی در استان خوزستان توسط حیوانات اتفاق می‌افتد که برای هر بار گزش پنج دوز واکسن و یک دوز ایموگلوبولین تزریق می‌شود که بار مالی بسیار بالایی را به نظام سلامت استان تحمیل می‌کند. بطور مثال در حدود دو میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان در سال فقط هزینه‌ واکسن ضد هاری می‌شود.

وی بیان کرد: علیرغم جلسات بسیار خوبی که با معاونت اجتماعی استانداری در مورد بیماری‌های مشترک انسان و دام داشته‌ایم ولی متاسفانه در مورد مسئله نوع برخورد با سگهای ولگرد به علت اعتراضات سازمان‌های مردم نهاد به بن‌بستی‌هایی رسیده‌ایم که در حقیقت لازم است در مورد آن فکری بشود.

سلمان زاده خاطر نشان کرد: در مورد بحث برخورد ترحم آمیز با سگهای ولگرد ما هم هیچ مشکلی با این مسئله ن‍داری‍م و شعار ما هم این است که باید به صورت ترحم آمیز این حیوان کنترل و برخورد بشود و هیچکس قبول نمی‌کند که اتلاف این موجودات به صورت خشن و غیر انسانی انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: بحث اصلی ما این است که این حیوانات باید در نهایت جمع‌آوری و در مکان‌های خاصی نگهداری شوند و فکر نمی‌کنم شهرداری اهواز فعلا امکان چنین کاری را در حال حاضر داشته باشد که این سگها را نگهداری و غذادهی و همچنین کار واکسیناسیون آنها را هم مرتب انجام دهد‌ چون این مسئله هزینه‌ بسیار بالایی را طلب میکند. بنابراین با این شرایط وقتی امکان نگهداری وجود ندارد، مجبور به اتلاف این سگهای ولگرد می‌شویم که سازمانهای مردم در این مورد معترض می‌باشند.

وی افزود: متاسفانه در سایه این بن‌بستی که هم‌اکنون رسیده‌ایم مشاهده می‌کنیم که روز بروز بر تعداد سگ‌های ولگرد افزود می‌شود. بطوریکه خیابانی در اهواز وجود ندارد که در حال گذر باشیم و جولان سگهای ولگرد را در آن مشاهده نکنیم .

سلمان زاده با بیان اینکه حضور سگ‌های ولگرد در حال حاضر مشکلاتی فراوانی را در استان و اهواز بوجود آورده است، عنوان کرد: با عرض تاسف باید عنوان داشت که کار به جایی رسیده که دیگر در بیمارستان‌های اهواز از جمله گلستان و سینا نیز حضور سگ‌های ولگرد را می‌شود مشاهده کرد و همچنین می‌بینیم که در برخی از پارک‌ها هم که به دلیل وجود سگ‌ها در آنجا مردم جرأت نمی‌کنند از پنج عصر به بعد به بعضی از پارکها بروند این است که واقعا لازم است فکری در این زمینه بشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطر نشان کرد: سگ علاوه بر هاری بیماری‌های متعددی دیگری را نیز از جمله کرم انگل آسکاریس سگی، کیست هیدراتیک و نیز تب کریمه کنگو را هم می‌تواند در ابتلاء به آن نقش‌آفرین باشد. بنابراین لازم است، هر چه زودتر تصمیم‌گیری در این مورد لحاظ شود.

وی در مورد بیماری تب مالت گفت: این یک بیماری هزار چهره‌ای و کشنده‌ای است که از حیوان به انسان منتقل و دارای طیف وسیعی از علائم می‌باشد و راه انتقال آن هم بیشتر مصرف لبنیات غیر پاستوریزه است که متاسفانه تعداد عرضه کنندگان این محصولات هم در استان رو به افزایش است.

سلمان زاده افزود: علاوه بر اقدامات آموزشی که دانشگاه در مورد تب‌مالت انجام می‌دهد، دامپزشکی استان هم در زمینه واکسیناسیون ومعدوم سازی حیوانات آلوده کارهای مثمر ثمری را انجام داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد اقدامات انجام شده در مقابله با تب کریمه کنگو اظهار کرد: برای مقابله با این بیماری هم باید یکی اینکه کشتارگاههای استان صنعتی و مجهز به سردخانه‌های لازم بشوند که لاشه های ذبح شده قبل از ورود چرخه توزیع در سردخانه‌ها نگهداری شوند تا ویروس‌های احتمالی این بیماری در لاشه دام از بین برده شود و دوم اینکه باید شهرداری‌ها از عرضه دام زنده در سطح شهرها جلوگیری به عمل کنند که بعید می‌دانم در مورد دوم حتی‌امکان کاری صورت گرفته باشد.

وی در پایان گفت: خوشبختانه اقدامات انجام شده توسط دامپزشکی خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور باعث شده است که امسال هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو را در استان مشاهده نکنیم.