در دومین جلسه از شورای سلامت و امنیت غذایی استانداری

فرجام خواهی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز/ گیاه کنوکارپوس به هیچ عنوان سمی نیست

دکتر ایدنی: تاکنون دانشگاه و هیچ مرجع علمی دیگری نگفته است که کنوکارپوس سمی می‌باشد، بلکه همزمانی گل‌دهی آن با فصل بارندگی منجر به بروز بحران‌های تنفسی در استان می‌شود.

خورنا|احمدرضارستمی: در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی استان خوزستان دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۴ استان خوزستان با پدیده‌ای مواجه شد که بعدها در کشور با نام بحران تنفسی معروف و حتی انعکاس‌های بین‌‌المللی هم پیدا کرد، بدین صورت که با اولین بارندگی‌های پاییزی این بحران تشدید و حجم زیادی از مراجعات بیمارستانی را در سطح استان بویژه در شهر اهواز به دنبال خود ایجاد می‌کرد.

وی افزود: اگر چه مراکز درمانی استان تمامی امکانات خود را برای مبارزه با این بحران افزایش داده بودند، ولی از آنجایی که این پدیده روز به روز بر شدت و فراگیری آن افزوده می‌شد لذا لازم بود تمهیدات موثری در امر پیشگیری و مبارزه با این بیماری در شورای سلامت استان اندیشیده شود.

ایدنی یادآور شد: سال گذشته بدنبال تحقیقات گسترده‌ای که گروه‌های مختلف در این زمینه انجام دادند، بحث هرس گیاهان بومی و گیاه کنوکارپوس که همزمان با فصل بارندگی به علت گلدهی و گرده افشانی که انجام می‌دهند، آلرژی زایی را تشدید می‌کردند در دستورکار قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یاد آوری کرد: خوشبختانه با حمایت شورای سلامت و بسیج امکانات فرابخشی در استان، بحث هرس درختان بخوبی انجام شد، که در نهایت این اقدامات باعث کاهش قابل توجهی در تعداد بیماران شد. بطوریکه در ۲۴ ساعت اول پس از اولین بارندگی در شهر اهواز میزان مراجعین به بیمارستانها در حدود ۱۱.۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، که در بقیه شهرهای استان به استثنای آبادان و خرمشهر نیز با همین آمار مواجه بودیم.

وی تصریح کرد: در آبادان و خرمشهر چون دستور کار شورای سلامت مبنی بر هرس کردن درختان اجرایی نشد، با افزایش هشت برابری این بیماران در آنجا مواجه بودیم.

ایدنی گفت: همزمان با بارندگی‌های اهواز، در کویت هم بحرانی تنفسی هم بوجود آمد، که به این دلیل در آنجا ۸۵۰ نفر به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه و پنج نفر نیز جان خود را از دست دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه خوشبختانه بحران تنفسی در طول سه سال گذشته در کشور تلفات جانی را به بار نیاورده است، افزود: دو هفته قبل از بحران تنفسی اهواز، در ملبورن استرالیا هم بدنبال بارندگی در این کشور و بحران تنفسی که پس از آن بوجود آمد در حدود هشت ‌هزار و ۵۰۰ نفر به بیمارستان‌ها این کشور مراجعه و ۴۶ نفر هم جان خود را از دست دادند.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که بارندگی های استان خوزستان در آبان‌ماه رخ می‌دهد به همین خاطر از الان ما تنها سه ماه فرصت داریم که هرس گیاهان کنوکارپوس را انجام بدهیم. البته لازم به ذکر است که هرس فقط باید صورت بگیرد و هیچ کس موافق قطع کامل این درختان نیست.

ایدنی افزود: معمولا سوء برداشتی همیشه وجود دارد، که گیاه کنوکارپوس سمی می‌باشد، در صورتی که این گیاه به هیچ عنوان سمی نیست و تاکنون دانشگاه و هیچ مرجع علمی دیگری نگفته است که کنوکارپوس سمی می‌باشد، بلکه همزمانی گل‌دهی آن با فصل بارندگی منجر به بروز بحران‌های تنفسی در استان می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد راهکارهای جلوگیری از آلرژی‌زایی کنوکارپوس در فصل بارندگی توضیح داد: اگر بتوانیم امکان گل‌دهی را در این گیاه کاهش بدهیم یا کاری کنیم که زمان گل‌دهی کنوکارپوس با زمان بارندگی همراه نباشد، درآنصورت دیگر بحران تنفسی را در استان مشاهده نخواهیم کرد.

وی در پایان توصیه کرد: هرس کردن تنها باید مربوط به گونه‌ای از این گیاهان باشد که در حقیقت امکان گلدهی دارند و به هیچ وجه گونه‌هایی که در فصل رویشی هستند نه در فصل زایشی، توصیه به هرس کردن آنها نمی‌کنیم.