در همایش روز ملی صنعت و معدن؛

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان: تسهیلات چهار درصدی به صنعتگران استان پرداخت می‌شود/ صادرات به کشور عراق کاهش یافته است

خورنا|احمدرضارستمی: در همایش روز ملی صنعت و معدن که در محل سالن اجتماعات این سازمان در اهواز برگزار شد، سید نوراله حسن‌زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان گفت: در سالهای گذشته عامل اصلی رشد منفی در بخش صنعت کشور وجود تحریم های ناعادلانه‌ای بود که موجب عدم دستیابی به تکنولوژی و مواد اولیه و همچنین قطعات مورد نیاز این بخش شده بود. خوشبختانه با استقرار دولت جدید این فضا تا حدی بهبود یافت ولی تا رسیدن به سطح مطلوب صنعتگران همچنان فاصله داریم.

وی افزود: البته در دولت یازدهم علاوه بر بخش صنعت که رشدی بالای هشت درصدی پیدا کرد، ارزش افزوده صنعتی و سرمایه‌گذاری خارجی نیز افزایش یافت.

حسن‌زاده اظهار کرد: ریشه برخی از مشکلات کنونی بخش صنعت، مربوط به داخل کشور است که اگر این مشکلات برطرف شوند علاوه بر اینکه فضای کسب و کار رونق چشمگیری خواهد یافت، امکان سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی در استان نیز فراهم می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزایش صادرات و رقابت‌پذیری را از جمله عوامل ایجاد رونق تولید در طی سالهای اخیر عنوان کرد و توضیح داد: در فاصله بین سالهای ۹۳ تا ۹۵ در صنعت خوزستان حدود پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته که در این خصوص ۵۱۱ واحد تولیدی، پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند .

وی در مورد برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: در زمینه اقتصاد مقاومتی هفت برنامه به وزارت‌خانه صنعت و معدن و تجارت اختصاص دارد که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه رونق تولید با تامین مالی، افزایش صادرات، تامین مالی طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، تامین ذخیره فولاد، آموزش و توانمند‌سازی واحدهای تولیدی اشاره کرد.

حسن‌زاده در مورد برنامه رونق تولید توضیح داد: هدف اصلی این برنامه تأمین منابع مالی برای کارگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی است. تلاش‌های زیادی در این امر صورت گرفته ولی کافی نبوده که در این خصوص، متاسفانه تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد مشکلات مالی صنایع را برطرف نمی‌کند که باید دولت این نرخ سود را کاهش دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان عنوان کرد: تاکنون در بخش رونق تولید درحدود ۷۰۰ واحد استان برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند که که از این تعداد فقط ۱۵۴ واحد توانسته اند این تسهیلات را دریافت کنند .

وی با اشاره به برنامه هایی که امسال در استان برای کمک به بخش صنعت در نظر گرفته شده خبر داد: براین‌اساس مقرر شده است که بانک‌ها تسهیلاتی را با سود چهار الی پنج درصد را به صنعتگران پرداخت کنند که امیدواریم این اتفاق امسال محقق شود تا این واحدها بتوانند تجهیزات خود را مورد نوسازی و بازسازی قرار دهند.‌

حسن زاده افزود: در بخش سرمایه گذاری از صندوق توسعه ملی نیز یک سهمیه ارزی برای استان در نظر گرفته شده است که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار می‌باشد و امیدواریم که از آن بتوانیم برای طرح‌هایی که به مشارکت خارجی برای اجرا نیاز دارد استفاده کنیم، تا در این راستا علاوه بر بهره‌گیری از دانش فنی مناسب بتوانیم بخشی از بازارهای هدف را نیز در اختیار بگیریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در مورد موانع و مشکلاتی که در بحث صادرات به عراق وجود دارد گفت: متاسفانه وجود نوعی رفتارهای سلیقه‌ای از سوی کشور عراق در مورد کالا‌های استان وجود دارد که عوارض گمرکی پنج درصدی این کالاها به صورت سرسام‌آوری افزایش داده‌اند که این عمل در کنار عوامل دیگر از جمله عدم وصول مطالبات بازرگانان، بازار شکنی محصولات تولیدی استان در مرز توسط دلالان، بیمه نبودن کامیون های عراقی و موارد دیگر، باعث کاهش صادرات از خوزستان به عراق شده است.

حسن‌زاده در پایان رقابت پذیری را از جمله وظایف واحدهای تولیدی دانست و خاطرنشان کرد: ما باید ضمن رفع تمامی موانع موجود در امر صادرات به عراق، سعی کنیم که صادرات را به این کشور افزایش دهیم، تا بتوانیم رتبه صادرات خود را بالا ببریم و امیدواریم که در این راستا تمام مسئولان با ما همکاری کنند.

گفتنی است در پایان این مراسم از خانواده شهید مدافع حرم سید مهدی موسوی تجلیل و همچنین از واحدهای نمونه تولیدی و صنعتی استان خوزستان نیز تقدیر شد.