نماینده مردم اهواز در مجلس: دستکاری در محیط زیست خوزستان همچنان ادامه دارد/ کاهش ۴۰ درصدی در آورده‌ آبی رودخانه‌های استان خوزستان

خورنا|احمدرضارستمی: در نشست علنی امروز چهارشنبه، ۲۱ تیرماه مجلس شورای اسلامی دکتر همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی ‌و کارون در مجلس گفت: استان خوزستان با تولید ۸۰ درصد نفت و گاز کشور و ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی، بودن قطب اول کشاورزی کشور، داشتن یک‌سوم از منابع آبی کشور و همچنین قطب اصلی در پتروشیمی و بندرگاهی کشور، داشتن ۶۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی، برخورداری از پر تردد ترین محور‌های مواصلاتی کشور و دلایل بی‌شمار دیگر، ملی‌ترین استان کشور است.

«خوزستان سد اول دفاعی، امنیتی و اقتصادی کشور است»

وی با بیان اینکه ضعف یا قوت خوزستان اثر کاملا مشخصی بر توسعه ملی خواهد داشت عنوان کرد: بیشک خوزستان سد اول دفاعی، امنیتی و اقتصادی کشور است و بخش‌ها و عواملی که در توسعه کشور نقش اصلی را دارند مانند بخش‌های آب، برق، نفت، پتروشیمی، صنعت، مرز، بنادر و اشتغال، قسمت عمده آنها در خوزستان می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت به این دلیل که تمامی فرصت‌های توسعه در خوزستان فراهم است، قطعا در دراز مدت راه خود را در توسعه پیدا خواهد کرد.

یوسفی تصریح کرد: خوزستان یکی از کانون‌های اصلی و اولیه تمدن ایرانی، دروازه ورود اسلام و شیعه، مبداء اولیه مدرنیته و همچنین یکی از دلایل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی و سد اولیه دفاعی کشور در دوران دفاع مقدس است که متأسفانه اکنون مبداء ورود تغییرات اقلیمی در فلات ایران شده است.

نماینده اهواز ضمن بیان اینکه خوزستان آئینه تمام نمای آینده ایران در تمام طول تاریخ بوده است، عنوان کرد: برطبق نقشه‌های جهانی پدیده تغییر اقلیم، که موجبات گرد و غبار و گرمایش بالا و خشکسالی را فراهم می‌کند، هم ‌اکنون از جنوب‌ غرب کشور و استان خوزستان در حال ورود به فلات ایران است و اگر تدبیر لازم دیده نشود در آینده نه چندان دور فلات ایران را فرا خواهد گرفت‌، با این تفاوت که اثر تغییر اقلیم در سایر نقاط نسبت به خوزستان به علت کم آب بودن آنها به مراتب شدیدتر از خوزستان خواهد بود.

«شاه بیت کنترل مشکلات خوزستان، مدیریت منابع آب و عدم انتقال آب می‌باشد»

وی اظهار داشت: هیچ استانی به اندازه خوزستان، محیط زیست آن مورد دستکاری واقع نشده است که متاسفانه هنوز هم این اقدامات در حوزه‌های مختلف وزارت نفت، کشاورزی، نیرو و راه‌سازی، بدون ملاحظات محیط زیستی ادامه دارد.

یوسفی خاطر نشان کرد: مشکلات قطعی آب و برق خوزستان ریشه در گردوغباری دارد که به علت کمبود منابع آبی بوجود آمده است. لذا شاه بیت کنترل مشکلات خوزستان، مدیریت منابع آب و عدم انتقال آب می‌باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان ضمن بیان اینکه ۴۰ درصد آورده کارون و رودخانه‌های استان کاهش یافته است گفت: کارون یکی از اصلی ترین مشخصات شناسنامه‌ای تمدن ایرانی است که متأسفانه امروزه بر سر بدن نیمه جان آن نگاه کاسب‌کارانه وجود دارد.

«عدم مدیریت مناسب در مشکلات روز افزون استان خوزستان بحران زاست»

وی در ادامه هشدار داد: عدم مدیریت مناسب در مشکلات روز افزون استان خوزستان که در اثر پدیده‌هایی مثل ریزگردها، گرمایش هوا، قطع مکرر آب و برق، درگیری‌های مسلحانه طایفه‌ای، اعتراضات مردمی و خیابانی، وجود مافیای اقتصادی سازمان یافته و غیره بوجود آمده، ممکن است عنقریب موجب و منجر به بحران‌های اجتماعی و امنیتی در استان شود .

یوسفی در پایان در جهت برون رفت از مشکلات استان خوزستان پیشنهاداتی به شرح زیر ارائه کرد:
۱)ایجاد کار گروه ملی گردوغبار خوزستان مانند کار گروه ملی و موفق احیای دریاچه ارومیه
۲)تجدید نظر اساسی و لزوم توقف در پروژه‌های انتقال آب و سد سازی های غیر کارشناسی
۳)اعمال مدیریت مناسب در مشکلات روزافزون استان خوزستان
۴)تقویت ساختارها و امور زیربنایی مثل آب و برق و مخابرات خوزستان
۵) ورود جدی دستگاههای امنیتی در برخورد با لایه‌های قدرت و ثروت در استان که مانع اصلی پیشرفت استان خوزستان هستند.
۶)تعیین تکلیف سریعتر موسسات اعتباری از جمله موسسات آرمان در شهرهای خوزستان و باز پرداخت اصل و سود سپرده‌گذاران