هدایت الله خادمی؛ هم زمانی عقد قرارداد توتال با انتخاب وزرا مشکوک است

خورنا – هدایت الله خادمی؛ هم‌زمانی عقد قرارداد توتال با #انتخاب_وزرا مشکوک است

?#نایب_رئیس_کمیسیون_انرژی مجلس با اشاره به اینکه شرکت #توتال چهار سال از عقد قرارداد با ایران خودداری می‌کرد، گفت: اکنون بسته شدن این قرارداد با انتخاب وزرای کابینه جدید مشکوک است.

?#هدایت_الله_خادمی نماینده مردم #ایذه و #باغملک در #مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره قرارداد عقد شده با شرکت #توتال گفت: ما هنوز اطلاعات کامل از این قرارداد نداریم و تنها چیزی که می‌دانیم این است که از جهت طویل‌ المدت بودن شبیه IPC# است.

?وی با اشاره به اینکه بخشی از اشکالات قراردادهای موسوم به IPC در اثر توصیه‌ها و نقدهای کارشناسان رفع شد، خاطرنشان کرد: اگر سایر اشکالات مربوط به IPC را هنوز برطرف نکرده باشند و قرارداد توتال را بر مبنای همان الگو بسته باشند، پس این قرارداد نیز دچار اشکالاتی است.

?خادمی از طولانی مدت بودن قرارداد به عنوان مهمترین نقص وارد بر آن سخن گفت و اظهار داشت: هر چند برخی این مسئله را نقطه قوت آن می‌دانند اما از نظر ما نقطه ضعف قرارداد است. زیرا کشورهای مستقل قراردادهای ۲۵ ساله درباره تولید و اکتشاف و توسعه و نگهداری صنعت نفت خود ببندند.

?وی تصریح کرد: از سوی دیگر اینگونه قرارداد بستن به این معناست که ما نمی‌توانیم در هیچ یک از این حوزه‌ها کاری انجام دهیم.

?نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه شرکت توتال ۴ سال از عقد قرارداد با ایران خودداری می‌کرد، گفت: اکنون بسته شدن این قرارداد با انتخاب وزرای کابینه جدید مشکوک است.

?وی در پاسخ به این سوال که آیا رویه اخیر #دولت و #مجلس مبنی بر بررسی قراردادهای خارجی صرفا در هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین بدعت است یا نه، عنوان داشت: در زمینه IPC که در هیأت تطبیق بررسی شد واقعیت این است که اصلا الگویی وجود نداشت که این هیأت بخواهد قراردادها با آن مطابقت دهد و ما هم به این اعتراض داشتیم اما به هر حال اتفاق افتاد.

?خادمی در ادامه گفت: اگر IPC اصلاح می‌شد قرارداد توتال بر اساس IPC بسته شده است نیازی به تصویب در صحن مجلس نداشت، اما اگر بر اساس IPC نباشد، چون ما هنوز آن الگو را نداریم پس قرارداد با مشکل مواجه است و از طریق کمیسیون آن را پیگیری خواهیم کرد.

?نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: حتی برخی تحلیل‌گران و شبکه‌های ضد انقلاب هم به این شیوه عقد قرارداد درازمدت با توتال اعتراض کرده‌اند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *