استاندار خوزستان: باید در مسیر توسعه استان شنونده نقد و انتقادات باشیم

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جلسه‌ای که پیش از ظهر شنبه هفتدهم تیرماه با مدیران مدارس استعدادهای درخشان استان داشت عنوان کرد: اعتقاد دارم که عدالت آن است که بتوانیم هر استعدادی که خداوند به ما داده است آن را بارور و به منحصه ظهور برسانیم و استفاده لازم را از آن هم بعمل آوریم.

وی افزود: اگر این استعدادهای خداوندی را در جهت اصلاح، بهبود و رشد جامعه بارور نکنیم، شاید به نوعی کفران نعمتی است که خداوند تبارک و تعالی به ما ارزانی داشته است.

شریعتی تصریح کرد: خداوند همه چیز را به تک تک افراد نداده بلکه به همه افراد سرجمع همه چیز را داده و این ناشی از عدالت خداوند است و گرنه در غیر اینصورت یعنی اگر به یک نفر همه چیز داده می‌شد و به نفر دیگر، چیزی داده نمی‌شد این که از عدالت خداوندی به دور بود.

استاندار خوزستان ضمن اشاره به اینکه در برخی از مواقع این استعدادها کشف نمی‌شود که در مسیر صحیح آن قرار بگیردگفت: هر چه در جامعه‌ای واحدهای تخصصی افزایش بیشتری پیدا بکنند، استعدادهای درونی افراد آن جامعه ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کنند.

وی ضمن اشاره به کشورهای توسعه یافته که در غالب برنامه‌های خاص مقدمات بروز استعدادهای افراد جامعه را فراهم می‌کنند، گفت: متاسفانه در کشور ما چنین برنامه‌های استعداد‌یابی کمتر تعبیه و نیز کمتر برای آن وقت گذاشته می‌شود، که در نهایت این سهل‌انگاری‌ها، باعث هدر رفت سرمایه‌های انسانی ما و یا عدم استفاده بهینه از آنها می‌شود. پس لازم است که در این زمینه‌ها حتما توجهات ویژه‌ را مبذول کنیم.

شریعتی عنوان کرد: در این مدت زمانی که به استانداری آمده‌ام سعی کرده‌ام برای اینکه یک حالت تعادلی برقرار شود، به تمام قسمت‌های آموزش و پرورش استان توجه یکسانی داشته باشم، زیرا اعتقاد دارم، زمانی باید به سمت بهره‌برداری از استعدادهای بکر و درخشان استان برویم که ابتدا یک شرایط و امکانات تحصیلی حداقلی را برای همگان فراهم کنیم تا بعد از آن بتوانیم به دنبال شکوفا کردن استعدادهای درخشان باشیم. زیرا ما نمیتوانیم که در یک کشور برای فردی همه چیز را فراهم و برای یک فرد دیگر هیچ چیز ایجاد نکنیم. چون این کار ناصحیح و از عدالت بدور است.

استاندار خوزستان در مورد برنامه‌هایی که در راستای ارتقای آموزشی استان هم اکنون در حال اجرا می‌باشد، گفت: در این راستا اولین برنامه ما جمع آوری تمامی مدارس کانکسی استان تا پایان سال ۹۷ است و دومین برنامه، اجباری کردن پیش دبستانی برای همه و سومین آن در مورد کلاس‌های کنکور است که باید برای تمامی دانش‌آموزان مستعد که امکان شرکت در این کلاسها را ندارند فراهم شود و از سوی دیگر اعتباراتی را نیز برای دانش‌آموزان مستعدی که از لحاظ مالی بی بضاعت هستند هم در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم از این طریق شرایط عادلانه‌تری را برای شکوفایی استعدادهای برتر آنها فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه نتیجه کار در آموزش و پرورش در بلند مدت مشخص می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه که به علت خلق و خویی که ما داریم همیشه عجول برای دیدن نتایج کارهای خود می‌باشیم و میخواهیم یک کار را خود انجام داده و خود نیز نتیجه آن را مشاهده کنیم که صد البته این معزل ریشه در سنجش میزان کارآیی مدیران براین اساس است. یعنی هیچوقت به نوع کار و دستاوردهای مفیدی که اقدام مدیر در آینده می‌تواند داشته باشد، نگریسته نمی‌شود، بلکه اتمام و پایان دادن به آن کار به هر صورت ممکن و به سریع‌ترین وجه، تنها ملاک و معیار در نظر گرفته می‌شود.

شریعتی افزود: از این بابت لازم که برای رفتن به سمت توسعه استان کارهای زیر ساختی و ماندگاری در حوزه‌های عمران، سلامت و از همه مهمتر در حوزه آموزش انجام بدهیم و باید همواره در نظر داشته باشیم که عقب ماندگی‌های استان که در اثر عوامل مختلفی چون جنگ و غیره بوجود آمده، یک شبه قابل حل نمی‌باشند و باید برای رسیدن به این مهم کارهای اساسی و زیر بنایی استان را بدرستی و با همکاری همدیگر انجام دهیم.

استاندار خوزستان ابراز کرد: ما در مسیر توسعه استان باید گوش شنوا برای شنیدن همه نقد و انتقادات داشته باشیم و به هیچ وجه نباید انرژی و وقت گرانبهای خود را در این مسیر صرف حاشیه‌ها بکنیم، بلکه باید هدف اصلی را در نظر بگیریم و به آن سمت حرکت کنیم، زیرا در غیر اینصورت به هیچ وجه استان مسیر توسعه را پیدا نمی‌کند.

وی در مورد مدارس استعدادهای درخشان اظهار کرد: این مدارس در ساختن انسانهای توسعه گرا که در فردای استان می‌توانند کار زیر بنایی انجام دهند، موثر و مفیدند. پس لازم است شما متولیان و مسئولین این مدارس، بغیر از امر آموزش، این وظیفه را هم انجام دهید که انسانهایی تربیت کنید که، کرامت‌های خدادادی را حفظ و سرلوحه کار خود قرار دهند. زیرا اگر این کرامتها محور کارها بشود از خیلی مشکلات رهایی می‌ یابیم ‌و دیگر به هیچ عنوان درگیر مسائل و مشکلات کنونی نمی‌شویم.

شریعتی در مورد لزوم وجود روحیه پژوهش‌ محوری در دانش‌آموزان گفت: لازمه اینکه دانش‌آموز، پژوهش محور بار بیاید این است که ابتدا وی را پرسشگر کنیم تا این روحیه در آنها تقویت بشود که در مسائل مختلف، بصورت منطقی و علمی توجیه شوند و فقط صرفا تمکین کننده نباشند ، زیرا اگر این روحیه پرسشگری در آنها رشد یافت، دانش‌آموز به سمت تحقیق، پژوهش و فهم پاسخ سئوالات خود میرود.

استاندار خوزستان در پایان گفت:استانداری آمادگی دارد در حد بضاعت برای تامین امکانات مورد نیاز مدارس استعدادهای درخشان خوزستان همه نوع همکاری را به عمل آورد و همچنین از اینکه یک سری دوره‌های آموزشی یا بازدیدهایی از بعضی کشورها باشد، که در این زمینه ها موفقیتهایی لازم را بدست آورده‌اند، نیز موافقت کامل دارد .

به گزارش پایگاه خبری خورنا در پایان این مراسم از طرف کلیه مدارس استعدادهای درخشان خوزستان به رسم هدیه پنج کتاب ارزشمند به استاندار خوزستان تقدیم شد.