در گفتگو با خورنا؛

مدیر عامل اتحادیه تعاونی مرغداران خوزستان: عامل اصلی گرانی مرغ افزایش قیمت جوجه یکروزه است

خورنا|احمدرضارستمی: در پی نوسانات افزایشی اخیری که در قیمت مرغ کشتار روز بوجود آمد و باعث صعود قیمت آن در بازارهای استان و کشور گردید، شهریار شایسته مدیر عامل اتحادیه تعاونی مرغداران خوزستان در گفتگویی اختصاصی با پایگاه خبری خورنا گفت: افزایش کنونی قیمت مرغ در بازار بیشتر به دلیل افزایش قیمت جوجه یکروزه می‌باشد. یعنی مرغی که هم‌اکنون وارد بازار شده است، مرغدار چیزی در حدود ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان پول، تنها برای خرید جوجه یکروزه آن پرداخت کرده است.

وی افزود: مرغدار علاوه بر این قیمت بالایی که برای خرید جوجه یکروزه می‌دهد باید ذرت، سویا، دارو، واکسن و سایر مواد لازم آن را نیز گاهاً به قیمت بالا در طول یک دوره پرورش ۴۵ روزه خریداری کند که طبعا وقتی این قیمتها با هفت درصد سود، وارد آنالیزی برای تعیین قیمت مرغ زنده میشوند، حداقل قیمتی که برای مرغ از آن بدست می‌آید چیزی در حدود۵۳۰۰ تا ۵۴۰۰ تومان است که این همان قیمت واقعی مرغ است که مرغدار باید با این قیمت محصول خود را درب مرغداری به فروش برساند.

«مرغداران در چند سال اخیر به مردم یارانه‌ داده‌اند»

شایسته در ادامه ضمن بیان اینکه در این چند ساله اخیر مرغداران همیشه با ضرر، تولیدات خود را به فروش ‌رسانیده‌اند، توضیح داد: اگر دقت بکنید تا چند ماه پیش قیمت مرغ زنده ۴۱۰۰ تا ۴۳۰۰ تومان و حتی گاهی هم به زیر ۴۰۰۰ تومان هم رسیده است که البته این وضعیت نامطلوب قیمتی فقط منحصر به ماههای اخیر نبوده است، بلکه در سال‌ گذشته و سال‌های قبل‌تر از آن‌هم به مراتب شرایط بدتری وجود داشته، بطوریکه در آن سالها مرغدار مرغ خود را با ضررهای بسیار فراوان و با قیمت بسیار پائین ٢٧٠٠ تا ٢٨٠٠ فروخته است که متاسفانه این مسئله جزء ضرر چیزی عاید مرغدار نمی‌کرد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی مرغداران خوزستان اظهار داشت: آنچه که مسلم است، طی این چند ساله اخیر مرغدار باید به همین قیمت (۵۳۰۰ الی ۵۴۰۰ ) مرغ تولیدی خود را عرضه می‌داشت. در صورتی که همیشه زیر این قیمت فروخته است که در این مورد به نوعی می‌توان گفت مرغدار با دادن یارانه به مردم تا الان تمام دارایی خود را از دست داده است.

«هزینه پرورش مرغ در استان خوزستان نسبت به استان‌های دیگر بالاتر است »

وی در مورد علل وجود تفاوت قیمت مرغ در استان خوزستان با سایر استانها گفت: قیمت مرغ زنده ما با سایر استانهای کشور برابر و براساس قیمت تمام شده مرغ در طول دوره پرورش است و چیزی جزء آن نیست و اگر در این مورد اختلاف قیمتی بین استان خوزستان و دیگر استان ها وجو دارد مربوط به بعد از مرغ زنده است یعنی در مراحل کشتار و عرضه به بازار این اتفاق می‌افتد.

شایسته ضمن بیان اینکه هزینه پرورش مرغ در استان خوزستان نسبت به استان‌های دیگر بالاتر است توضیح داد: در خوزستان با توجه به شرایط سختی که از لحاظ گرما و گردخاک وجود دارد این عوامل باعث وارد شدن استرس‌های گرمایی و گردوخاکی در مرغ می‌شود که نهایتاً هزینه‌های تولید بالاتری را به مرغداران استان نسبت به دیگر استانها تحمیل میکند.

«اصلی ترین راهکار تعدیل قیمت مرغ کاهش هزینه‌های تولید است»

مدیر عامل اتحادیه تعاونی مرغداران خوزستان در مورد راهکارهای موثر در ساماندهی قیمت مرغ گفت: اگر قرار است قیمت مرغ در بازار کاهش یابد و دیگر شاهد افزایش‌های اینچنینی در بازار نباشیم باید قیمت خرید جوجه یکروزه کاهش یابد، امکانات صادرات در مواقع مازاد تولید افزایش پیدا کند و همچنین هزینه‌های تولید برای مرغداران کم شود.

وی در پایان تصریح کرد: قیمت مرغ محصول نهایی یک زنجیره متصل بهم از هزینه‌های مختلفی چون هزینه خرید جوجه یکروزه، هزینه خوراک مرغ(ذرت و سویا)، هزینه نگهداری، هزینه بهداشتی و درمانی(واکسن و دارو)، هزینه حمل بار و دیگر هزینه‌هاست و هر وقت این قیمت‌ها با تمام دنیا مطابقت پیدا کردند و ما کاهش در آنها داشتیم آن وقت میتوانیم بگوییم چرا قیمت مرغ ما بالاست ولی وقتی هزینه‌ها بدون حساب و کتاب بالا می‌رود و مرتب هم افزایش پیدا می‌کنند، که نمی‌توانیم بگوییم چرا قیمت مرغ بالاست. مطمئناً تا زمانی که مشکلات اینچنینی در تولید و پرورش مرغ وجود دارد و راهکاری هم برای ساماندهی و کاهش هزینه‌های تولید ارائه نشود، نمی‌توان انتظار کاهش، در قیمت داشته باشیم و این را هم باید مدنظر قرار دهیم که استفاده از سیاستهای دیگر چون عرضه مستقیم مرغ در مناسبت‌ها و غیره برای کاهش قیمت، تنها تزریق یک مُسکن است که درد را آرام می‌کند و گرنه به هیچ عنوان نمی‌توانند نقش درمانی داشته باشند.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس درود به شرفتون واقعا حرف حق را زدید به امید کاهش هزینه تولید و حمایت دولت و باالطبع افزایش صادرات در بازار جهانی