در جلسه شورای آب شرب و کشاورزی بخش مرکزی اهواز؛

تاکید استاندار خوزستان بر سرعت عمل در آبرسانی به بخش های مرکزی اهواز

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جلسه شورای آب شرب و کشاورزی بخش مرکزی اهواز، گفت: طی بازدیدی که روز جمعه از روستاهای مناطق الهایی، قلعه سحر، مراونه و الباجی داشتیم، در آنجا مشاهده کردیم که مردم این مناطق در زمینه آب شرب و کشاورزی مشکلاتی دارند که واقعا از نزدیک قابل لمس بود و باید گفت، جای تاسف دارد که این مردم این مناطق، از مهمترین نیاز زندگی خود یعنی آب اینگونه دارای محرومیت شدید هستند.

وی افزود: وقتی در ادامه بازدید کمی به سمت بالادست رفتیم، مشاهد کردیم که در حوزه شوش، آب به حد وفور در بخش کشاورزی وجود دارد، اما وقتی که این آب به انتهای مسیر خود، در پایین دست یعنی مناطق بخش مرکزی اهواز می‌رسد، چیزی از آن برای کشاورزان این قسمت، باقی نمانده است.

شریعتی در ادامه تصریح کرد: در این مورد علت اصل این مسئله را گاهی وجود وجود پمپهای قوی و بزرگ کردن راه‌آب‌ها در بالا دست عنوان می‌کنند که چنین وضعیتی نیز هم‌اکنون به صورت جدی‌تر در حوزه مارون و زهره نیز وجود دارد.

استاندار خوزستان بیان کرد: وقوع اینچنین اتفاقاتی از نظر عقل اقتصادی فرد، به هیچ عنوان اشکالی ندارد! چون طبیعتاً هر کس بدنبال منافع شخصی خود می‌باشد. ولی در بُعد وسیع‌تر یعنی در اجتماع باید گفت، که جامعه دارای یک نظام مدیریتی و حاکمیتی است، که باید این نظام با برقراری اعتدال و انصاف، سعی کند که همه اهالی جامعه، قدرت خرید نسبی را بصورت عادلانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه حاکمیت ملی تبلور برقراری مساوات و برابری است یادآوری کرد: استانداری هم بعنوان نماینده مرکز وظیفه دارد، عدالت و مساوات را بطور کامل برقرار کند و همچنین نمایندگان استاندار نیز که در هر منطقه‌ای از استان می‌باشند موظف به دفاع از حقوق مردم منطقه خود می‌باشند که در غیر اینصورت هر کس در این مسیر نباشد، صلاحیت لازم در نمایندگی استانداری ندارد.

شریعتی اظهار کرد: بنابراین در این جلسه می‌خواهیم که با همفکری، شرایطی را فراهم آوریم که هم مردم بالادست، استفاده لازم را از آب برای کشت خود داشته باشند و هم ساکنین پائین دست بتوانند از این موهبت الهی بهرمند شوند. تا انشاالله در نهایت امر بتوانیم تا حدی مساوات و عدالتی را در دو طرف برقرار کنیم.

استاندار خوزستان در ادامه ضمن تاکید بر لزوم سرعت عمل، در امر آبرسانی به مناطق بخش مرکزی اهواز گفت: در آن بازدید که رفته بودیم به پیرمرد بزرگواری از سادات برخورد کردم که عنوان کرد، الان نزدیک به یک ماه است که حمام نکرده‌ام که شنیدن این مطلب مرا بسیار متأسف و شرمنده کرد.

وی عنوان کرد: با ابلاغی که دولت در خصوص آب و فاضلاب خوزستان داشته شرایط انجام کار به نحو بسیار مطلوبی تسهیل شده است که براین‌اساس می‌توانیم با یک برنامه ریزی صحیح و مناسب این مهم را در اسرع وقت به سرانجام برسانیم. البته لازم به ذکر است که در این امر مهم بی‌شک همکاری بین بخشی، بسیار می‌تواند مثمر ثمر باشد.

شریعتی در ادامه به معاونت عمرانی استانداری دستور داد: معاونت عمرانی باید بین فرمانداران، سازمان آب و برق خوزستان، جهاد کشاورزی و بخشداران شاوور و بخش مرکزی اهواز یک جلسه‌ای را برگزار کرده که در آن جلسه ابتدا سهمیه بندی آب بصورت عادلانه برنامه‌ریزی و بعد به کشاورزان ابلاغ بشود تا از این به بعد بر طبق این سهمیه بندی‌های تصویب شده، عمل بشود و همچنین اگر کسانی هم در آینده مانع و مخل این سهمیه بندی‌ها شدند باید به دادستانی معرفی تا با آنها برخورد قانونی شود.

استاندار خوزستان در جواب سازمان آب و برق خوزستان که تقاضای ۱/۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی سردهنه‌های نهر لشکر آباد کرده بود، گفت: با در نظر گرفتن این مطلب که مشکل اصلی مملکت در سالهای آینده آب است پس لازم است که سازمان، نهایت اهتمام خود را در مدیریت بهینه آب به خرج دهد و این مبلغ اگر می‌تواند بسیاری از مشکلات را در این حوزه حل کند، ارزش هزینه کردن را دارد. پس لازم است سردهنه سازی به یک اولویت کاری برای سازمان آب و برق خوزستان تبدیل شود. از اینرو مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از طرف استانداری به این امر اختصاص داده می‌شود.

وی در پایان گفت: بالاخره کشاورزی و همچنین آب مورد نیاز آن برای مردم بخش مرکزی اهواز بسیار مهم و حیاتی است. زیرا به ارتزاق این مردم ربط دارد بطوریکه می‌توان گفت که از آب شرب هم برایشان واجب‌تر است. پس بنابراین ما نیز باید در نظام برنامه ریزی استان طوری عمل کنیم که به این امر مهم کاملا توجه شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مازینهو کمی بیشتر اب را به قم و اصفهان بدید مشکل حل میشه بی عرضه ها