معاون اقتصادی استاندار خوزستان: بانک مرکزی موضوع موسسه آرمان را مورد پیگیری قضایی قرار نداده است/حل شدن کامل مشکلات موسسه ثامن‌الائمه

خورنا|احمدرضارستمی: در جلسه اقتصاد‌ مقاومتی و رفع موانع تولید استان، دکتر علی بحرینی معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان در خصوص مسائل و مشکلاتی که در روزهای اخیر برای موسسات مالی و اعتباری استان بوجود آمده اظهار کرد: همانطور که استحضار دارید، از اواخر فرودین ماه بود که به دنبال مصاحبه یکی از معاونین بانک مرکزی در خصوص اینکه موسسه مالی و اعتباری آرمان مجوز قانونی ندارد، مراجعات سپرده‌گذاران مردمی به ۳۴ شعبه این موسسه در استان خوزستان افزایش پیدا کرد.

وی افزود: استارت اولیه این مراجعات به بانکها در استان لرستان زده شد که در ادامه از طریق شهرستانهایی چون دزفول اندیمشک و شوش به درون استان خوزستان نیز راه یافت که در این رابطه نهایتاً موجی در فضای مجازی ایجاد میشود که یک حس عدم اطمینانی را بین مردم، نسبت به سرنوشت سپرده‌ها در موسسه آرمان ایجاد میکند که نهایتا هجوم گسترده مردم را برای برداشت سپرده‌ها از این پس آغاز می‌شود.

معاون اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه معمولا پنج درصد منابع مالی نقدا در بانک ها موجود می‌باشد و بیشترین درصد منابع آنها در مسیر سرمایه گذاری و یا سپرده‌گذاری در بانکهای دیگر می‌باشد ابراز داشت: از اینرو اگر به هر بانکی یک باره هجوم آورده شود و از آن سپرده بخواهند واقعا از پس آن برنمی‌آید. بنابراین چون موسسه آرمان توان این را نداشت که پاسخگوی مراجعات باشد، لذا با یک بحرانی مواجه شد که دامن سایر موسسات و بانکهای خصوصی دیگر را هم گرفت.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون ساماندهی این وضع در سطح استانی و ملی در حال پیگیری است و از جانب استاندار نیز مذاکراتی جدی با ریاست ‌‌محترم جمهوری، معاون اول ایشان، رئیس بانک مرکزی، وزیر کشور و همه دست اندرکاران این مسئله در جریان می‌باشد.

بحرینی با بیان اینکه بحث موسسه آرمان در بُعد حقوقی آن، در بانک مرکزی دنبال می‌شود، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی به هیچ‌ عنوانی این موضوع را پیگیری قضایی نکرده یعنی به نوعی در حال مدیریت است که این موسسه را با موسسه دیگری ادغام و یک خط اعتباری جدید را بازگشایی کند تا انشاالله سپرده‌های سپرده‌گذاران برگشته و این موسسه به صورت قانونی در چهارچوب مقررات بانک مرکزی به کار خودش ادامه دهد.

معاون اقتصادی استانداری بیان داشت: آخرین اخباری که در این خصوص داریم اینست که شب گذشته در حضور حیدری معاون نظارت بانک مرکزی در یک جلسه نهایی قرار بر عقد یک تفاهم‌نامه بین موسسه آرمان و یک موسسه اعتباری بزرگ بود که باز یک بند از این تفاهم‌نامه توسط موسسه دوم ایراد گرفته شد که امروز قرار براین شده که مجددا مدارک دیگری ضمیمه بشود و تفاهم‌نامه نهایتا به امضا برسد.

وی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی ما بر اینست که ظرف دو تا سه روز آینده این تفاهم نامه نهایی شده و کارها به روال عادی خود برگردد.

بحرینی در مورد مشکلات بوجود آمده برای موسسه ثامن الائمه گفت: در خصوص موسسه ثامن الائمه هم که مشکلاتی ایجاد شده بود، خوشبختانه با تدبیری که این موسسه کرد و بانک‌مرکزی هم با ورودی که داشت، این موسسه بطور کامل مشکلش حل شده و هیچ‌گونه دغدغه‌ای بابت موسسه ثامن الائمه نیز وجود ندارد.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان در پایان توصیه کرد: با توجه به اینکه همه بانکها هم‌اکنون در جلسه می‌باشند، توصیه دارم که این چند روز را هم بانک‌ها مدیریت بکنند، تا بانک مرکزی این تفاهم‌نامه را نهایی بکند و شاهد این باشیم که موسسه وحدت که حالا در یک موسسه دیگر ادغام خواهد شد، انشاالله زودتر به روند جریان عادی کارهای خود برگردد و هیچ دغدغه‌ای بابت سپرده مردم نداشته باشیم.