در نشست شورای مسکن استان؛

بیم و امیدهای مدیر کل راه و شهرسازی استان در گزارشی از آخرین وضعیت مسکن‌ مهر خوزستان

خورنا|احمدرضارستمی: در نشست شورای مسکن استان منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان اظهار کرد: طبق تاکیدات ریاست محترم جمهور، تا پایان سال در کشور باید کل پروژه‌های مسکن مهر جمع‌بندی و ساماندهی و کار ساخت آن به پایان برسد.

وی ضمن دعوت از سایر دستگاههای استانی بر همکاری و همراهی در اجرای سیاست‌های دولت برای سامان‌دهی مسکن مهر، در ادامه گفت: بسته‌ شدن مسکن مهر تا پایان سال مستلزم چند کار اساسی از جمله پایان بخشیدن به ساخت واحدهای دارای متقاضی، و دیگری تعیین تکلیف هر چه سریعتر واحدهای فاقد متقاضی بر طبق شیوه‌نامه دولت است.

رحمانی همچنین عنوان داشت: سرجمع کل مسکن مهری که این دولت و دولت‌های قبل در استان خوزستان شروع کرده‌اند ۱۰۳ هزار واحد است که از لحاظ سهم‌بندی، سهم راه و شهرسازی ۷۵ درصد، شهرهای‌جدید چون شیرین شهر، رامین و غیره ۱۱ درصد و زیر ۲۵ هزار نفر که بنیاد مسکن پیگیری می‌کند، ۱۴ درصد می‌باشد.

رئیس اداره راه و شهر سازی خوزستان افزود: در مورد وضعیت ۷۵ درصد راه و شهرسازی، حدود ۶۰ درصد از مسکن‌های مهر بالای ۲۵ هزار نفر افتتاح شده که مجموع آن پنجاه‌هزار و ۹۶۸ واحد است.

وی ادامه داد: در مورد واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر که در شیوه‌نامه ارائه شده از طرف دولت تعیین تکلیف میشوند، در کل استان تعداد پانزده‌هزار و ۴۲۵ واحد است که از دلایل به اتمام نرسیدن آن اینست که یا متقاضی ندارند و یا اینکه مقدار اندکی پول توسط متقاضی ریخته شده و دیگر مراجعه نکرده است.

رحمانی در مورد هزینه‌‌‌های پرداختی اداره مطبوعش در امر ساماندهی مسکن مهر استان، یادآوری کرد: از سال ۸۹ تا ۹۴ در حدود مبلغ ۴۱ میلیارد تومان و در سال ۹۵ علیرغم تمام محدودیت‌های موجود به هر شکلی که بود حدود ۶۶ میلیارد تومان توانستیم هزینه کنیم که این مبلغ با جمع هزینه‌هایی دیگر در بحث‌های خدماتی چون ساخت مساجد، کلانتری‌ها، نوسازی مدارس و غیره جمع هزینه‌کرد ما را به هفتاد میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می‌رساند.

دبیر شورای مسکن خوزستان در زمینه وضعیت افتتاحی واحدهای مسکن مهر استان خبر داد: تاکنون پنجاه هزار و ۹۶۵ واحد مسکن مهر افتتاح شده، آماده افتتاح تا شهریور دو هزارو ۱۰۹ واحد، آماده افتتاح تا آذرماه سه‌هزارو ۲۳۳ و آماده افتتاح تا بهمن ‌ماه سه هزارو ۴۰۶ واحد است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۳ هزار واحد مسکن مهر بر زمین مانده در استان داریم و وزارت راه و شهرسازی فقط سازنده این واحدهاست، خاطر نشان کرد: با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهور و نیز توجه به بین بخشی بودن موضوع مسکن مهر، همه دستگاههای عضو شورای مسکن مثل تعاون، آب و فاضلاب، برق و غیره باید در امر تعیین تکلیف آنها تا پایان سال همکاری کامل داشته باشند.

رحمانی افزود: هیچ‌ گروه یا ارگانی به استثنای شورای مسکن استان نمی‌تواند در ساماندهی مسکن مهر نقش داشته باشد. بنابراین لازم است که همه در این مسیر همکاری و همراهی داشته باشیم. زیرا اگر خدای ناکرده این پروژه به اتمام نرسد، آثار اجتماعی بدی برجا می‌گذارد که در ادامه ضربات سنگینی نیز بر بانکها وارد می‌شود، که این روند در نهایت استان را دچار تبعاتی نامطلوب می‌کند.

رئیس اداره کل راه و شهرسازی خوزستان همچنین یادآوری کرد: افزایش میزان وام مسکن مهر از ۳۰ میلیون به ۴۰ میلیون یک امتیاز عالی است که به واحدهای مسکن مهر استان اختصاص یافته است و اگر همه دستگاهها در کار اتمام این واحدها همکاری و همراهی به عمل نیاورند، مطمئناً این ظرفیت خوب نیز از استان می‌رود.

وی در پایان اظهار داشت: اگر تمامی دستگاههای استانی در کنار راه و شهرسازی پای کار باشند و فقط تنها راه و شهر سازی را متولی ندانند، مطمئن باشید که از این ۲۳ هزار واحد مسکن مهر استان که بر زمین مانده، توانایی داریم ۱۵ هزار واحد آن را به اتمام برسانیم. زیرا اکثر قردادهای آنها حتی بدون پول هم بسته شده است. ولی اگر کمک دستگاههای استانی نباشد واقعا در این مورد به مشکل‌های جدی بر میخوریم