در نشست شورای مسکن استان:

استاندار خوزستان: علت ورشکستگی اینروزهای بانکها و موسسات اعتباری هزینه کردن اجباری پول کشور در پروژه‌های غیر کارشناسی است

خورنا|احمدرضارستمی: در نخستین جلسه شورای مسکن استان در سال ۹۶، دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ضمن بیان این نکته که استان تاکنون در زمینه تکمیل و ساماندهی واحدهای مسکن مهر عملکرد مناسبی را نداشته است گفت: در این مدت چند ساله که از طرح مسکن مهر میگذرد ما در کشور با تصمیمات بسیار کُند و مقطعی در این زمینه روبرو بوده‌ایم که چندان این تصمیمات نتوانسته اثر گذارایی لازم را در بحث رونق بازار مسکن بوجود آورد. در استان نیز به همین منوال باز شاهدیم که به مسکن مهر بعنوان اولویت‌های دوم و سوم نگریسته میشود.‌

«تحرک در بخش مسکن حداقل بین ۸۰ تا ۹۰ صنعت دیگر را نیز رونق می‌دهد»

وی افزود: شاید از دلایلی که دولت تصمیم گرفته اعتبارات حوزه راه را از حوزه شهرسازی در وزارتخانه راه‌وشهرسازی جدا کند این باشد که دولت احساس کرده عدم رونق در بحث مسکن، بدلیل تحت شعاع قرار گرفتن حوزه مسکن در مسئله راه و حمل و نقل در این وزارت‌خانه باشد. بنابراین تصمیم به جداکردن این دو از هم گرفته تا به طور اختصاصی به آن پرداخته شود.

شریعتی در زمینه تبعاتی که می‌تواند رونق بازار مسکن در کشور بوجود آورد گفت: تحرک در بخش مسکن حداقل بین ۸۰ تا ۹۰ صنعت دیگر را نیز می‌تواند به عنوان پیش‌نیاز خود، رونق پذیر کند که در کل همه این موارد در مجموع می‌توانند، موجبات رونق اقتصادی کشور را فراهم کنند.‌

«وجود پنج هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در خوزستان»

رئیس شورای مسکن استان ضمن ابراز گلایه از وضعیت مسکن مهر در خوزستان گفت: متأسفانه
احساس می‌شود، آنطور که باید و شاید به نیازسنجی مسئله مسکن مهر در استان توجه اساسی نمی‌شود، زیرا در استان هم افراد فاقد مسکن را شاهد هستیم و هم مسکن‌هایی را شاهد می‌باشیم که هیچ‌کس چندان رغبت به اقامت در آنها ندارد که بهترین گواه بر این مطلب، وجود پنج هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در استان است.

وی در خطاب به مدیر‌عامل راه و شهر سازی استان گفت: درست است که اداره مطبوع شما پاسخگو مسئله مسکن مهر استان به تنهایی نیست و دیگر دستگاهها هم باید در این مورد باید پاسخگو باشند، ولی این را در نظر بگیرید که شما تنها متولی امر مسکن مهر در استان هستید، زیرا کسی که خانه‌ای را می‌سازد، باید تمام امکانات زیر ساختی آن مثل آب، برق، گاز و ‌…را فراهم ‌کند.

«۹ هزار واحد مسکن مهر دارای متقاضی در استان باید ساماندهی شوند»

شریعتی در ادامه با بیان اینکه در امر ساماندهی وضعیت مسکن‌های مهر استان باید ابتدا اولویت‌بندی‌ها را در نظر گرفت، خاطر‌نشان کرد: در ابتدا باید ساماندهی ۹ هزار واحدی که دارای متقاضی می‌باشند را براساس یک برنامه زمان‌بندی مناسب برای اتمام کار آنها در دستور کار قرار گیرد.

استاندار خوزستان افزود: اگر در انجام اینکار نیاز به جلسات بیشتری هم برای هماهنگی بیشتر است باید عنوان شود تا حتی‌الامکان جلسات ماهانه شورای مسکن، هر ۱۰ روز یکبار یا دوهفته یکبار برگزار شود، که در این راستا فرمانداران هم باید در شهرستانهای خود جلسات منظمی را برگزار کنند.که البته جلساتی که برگزار می‌شود، باید علاوه بر برپاری، همراه با تصمیمات سازنده و گره‌‌‌گشا برای رفع مشکلات این طرح باشد.

«پنج‌هزار واحد مسکن‌ مهر به دلیل ساخت و جانمایی‌های اشتباه فاقد متقاضی شده‌اند»

وی در مورد مسکن‌های مهر فاقد متقاضی پیشنهاد داد: در مورد این پنج‌هزار واحد مسکن‌ مهر که به دلیل ساخت و جانمایی‌های اشتباه فاقد متقاضی می‌باشند، درصورتی که میتوانیم با اصلاح قوانین میزان جذبه آنها را بیشتر کنیم، بی درنگ باید اقدام کرد و در غیر اینصورت باید از مرکز درخواست تغییر قوانین به منظور افزایش میزان جذبه آنها داشت.

شریعتی با بیان اینکه ساماندهی مسکن مهر تنها در سایه وجود برنامه‌ای منسجم و هدفدار است، دستور داد: لازم است که معاونت عمرانی استانداری در کنار مدیریت راه و شهر سازی استان دستورکاری را تدوین و بطور مرتب روند کار را رصد کرده و در صورت نیاز زیر کمیته‌ها و کارگروه‌هایی را نیز تشکیل داده که در چهارچوب آن اگر ناهماهنگی‌ها و نقصانی در کار بانک، آب و فاضلاب، اداره برق و امثالهم است آن‌ها را رفع کنند تا کار بهتر به پیش رود.

استاندار خوزستان در ادامه تذکر داد: جلسات بدون برنامه و هدف نه تنها دردی را در این مورد دوا نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود همچنان این واحدهای مسکن مهر بدون جذابیت باقی مانده که این فقدان جذابیت آنها باعث می‌شود که این مسکن مهر به یک آثار تاریخی و باستانی در شهر ‌تبدیل شود و سرمایه‌های ملی تبدیل شده به این واحدها نیز به هدر رود.

«عدم رغبت بانکها به دادن تسهیلات در مورد مسکن مهر»

وی با بیان اینکه در برخی موارد باید به بانکها در زمینه عدم پرداخت تسهیلات بانکی در این مورد حق داد، تصریح کرد: بالاخره بانکها سرمایه خود را با اجبار قانون در این پروژه‌های مسکن مهر ریخته‌اند که تاکنون برگشتی نداشته و اینک باز هم با اجبار دوباره از آنها خواسته میشود که این کار را تکرار کنند.

شریعتی ادامه داد: باید در جایی این کار صورت بگیرد که ما بتوانیم بانک‌ها را مجاب کنیم که مشتری این واحدها، توان باز پرداخت این تسهیلات بانکی را دارد و یا در صورتی که جایی، فاقد مشتری موثر برای واحدهاست، باید مقررات را طوری تغییر داده‌ که با ایجاد جذبه مفید، مشتری خودبخود به سمت واحدهای مهر گرایش پیدا کند و تنها در صورت وجود این توجیه‌هاست که بانک‌ها رغبت می‌یابند که برای برگشت پول خود حتی‌الامکان به طور کامل به پای کار آمده تا آن را به اتمام رساندند.

«۲۰ میلیارد دلار پول مملکت در پروژه‌های مسکن مهر برای هیچ تاکنون هزینه شده است»

استاندار خوزستان در زمینه علل ورشکستگی برخی از بانکها و موسسات اعتباری عنوان کرد: علت ورشکستگی این روزهای بانکها و موسسات اعتباری عدم استفاده بهینه از همین پول و سرمایه‌های مملکت است که به اجبار پای پروژه‌های بدون برنامه و غیر کارشناسی هزینه شده است. مسکن مهر امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان در آن هزینه شده است، که میشود گفت حدود ۲۰ میلیارد دلار پول مملکت برای هیچ تاکنون هزینه شده است.

وی در ادامه با انتقاد از اداره کل کار تعاون استان گفت: از روز اول به اداره کل کار و تعاون استان گفته‌ام که این تعاونی‌های مسکن را ساماندهی کند زیرا بسیاری از تعاونی های موجود در استان به دلیل مشکلات عدیده ای که دارند کارهایشان به کندی پیش می رود، ولی متاسفانه هیچ حرکت اثربخشی در ساماندهی این تعاونی‌ها همچنان مشاهده نشده است.

شریعتی در پایان با یادآوری دستور رئیس‌ جمهوری که باید وضعیت مسکن مهر تا پایان سال ساماندهی شود اظهار کرد: دستور ریاست جمهوری اجرا نمی‌شود مگر با اجرای یک برنامه کامل دقیق و هدف‌گذاری شده و اینجاست که حوزه مسکن مسئول است و باید یک برنامه‌ریزی هدفمندی را در شورا ارائه کند که پس از تصویب در شورای مسکن اجرایی شود تا در ادامه فرمانداران و راه و شهرسازی شهرستانها متولی اجرای آن در شهرهای خود شوند و انشاالله در آخر بتوانیم با سرعت بیشتری این کار را به انجام برسانیم و از این مشکل فرسایشی و گرداب مسکن مهر خارج شویم.