استاندار خوزستان در جمع خبرنگاران:

وجود پنج هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در خوزستان/آتش‌سوزی در یک ایستگاه پست برق باعث قطعی برق در برخی از مناطق اهواز شد

خورنا| احمدرضارستمی: در حاشیه جلسه امروز شورای مسکن استان دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با حضور در میان خبرنگاران در مورد جمع بندی جلسه اظهار کرد: در حال حاضر در حدود ۹ هزار واحد مسکن مهر دارای متقاضی موثر وجود دارد که باید با یک برنامه زمان‌بندی روند تکمیلی خود را طی کرده که هر چه زودتر آماده تحویل بشوند. که قرار است در جلسه آینده شورای مسکن این برنامه توسط راه و شهرسازی استان ارائه بشود تا در شورا به تصویب برسد.

وی در ادامه با انتقاد از اداره کل تعاون استان که در زمینه مسکن مهر خوب عمل نکرده است گفت: در حال حاضر به مدیرکل تعاون استان ماموریت داده شد که حتما باید در ساماندهی مسئله مسکن مهر و فعال کردن تعاونی‌ها، رفع مشکلات احتمالی در این زمینه عمل کند، تا این مسئله هر چه سریع‌تر به پیش برود. زیرا بر طبق دستور رئیس جمهور محترم که بحث مسکن مهر باید امسال به پایان برسد.

شریعتی با بیان اینکه پنج‌ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی وجود دارد گفت: ما موظفیم که در هر صورت کاری کنیم که این واحدها پرجذبه شوند تا برای آنها متقاضی ایجاد شود تا بعد از آن بتوانیم از به هدر رفتن این سرمایه‌های ملی که هم‌اکنون تبدیل به واحدهای مسکونی شده ‌اند، جلوگیری و پس از احیاء دوباره بتوانیم متقاضی جدید برایشان پیدا کنیم.

استاندار خوزستان در مورد قطعی‌های اخیر برق در اهواز گفت: علت اصلی این اتفاق، آتش سوزی در یکی از پست‌های برق اهواز بود که علت اصلی آنهم وجود گرمای بیش از حدی بود که مصرف بالای برق عامل اصلی آن بود

وی تصریح کرد: از کار افتادن این پست برق تقریبا حدود ۴۰ مگاوات برق رو از مدار خارج می‌کرد ولی به خاطر احتیاط و اینکه دیگر ترانس‌ها را درگیر نکند، حدود ۱۰۰ مگاوات از مدار خارج شد.

شریعتی ادامه داد: پس از اطفاء حریق پست که به سختی صورت گرفت، ترانس‌های فاقد مشکل را که به اختیار خاموش شده بودند چک و بررسی شد و بعد از کارهای احتیاطی که انجام شد آنها را دوباره وارد مدار کردند که در نهایت ترانسی که دچار حریق شده بود اصلاح و دوباره وارد مدار شد.

استاندار خوزستان بیان کرد: البته این اتفاقات باعث شد در این گرمای هوا عده‌ای از عزیزان اهوازی در حد سه تا چهار ساعت و در برخی جاهای دیگر در حدود ۱۳ ساعت دچار بی‌برقی شوند که این مایه تأسف همه ماست که از این بابت همه متأثر شده‌ایم.

وی در مورد علل بوجود آمدن آتش‌سوزی در پست برق توضیح داد: هرچند برق منطقه‌ای همه پیش‌بینی‌ها را انجام داده بودند ولی متاسفانه ما با یک گرمای شدید غیر منتظره و زودرس مواجه شدیم که همزمان با مصرف زیاد برق و فشاری که سیستم وارد شد باعث شد که چنین اتفاقی رخ بدهد.

شریعتی در جواب سئوالی که پرسیده شد آیا این اتفاقات بیشتر بدلیل عدم شناخت مسئولین برق از شرایط استان است که اتفاق می‌افتد گفت: مسئولین که همان مسئولین سابق هستند و تغییری نکرده‌اند و تماما به شرایط استان اشراف کامل دارند و همانطور که ذکر شد ما بایک گرمای زود‌رسی مواجه بوده‌ایم که چندان قابل پیش‌بینی نبود.

استاندار خوزستان در مورد اقداماتی که در این رابطه برای رفاه حال شهروندان استان صورت گرفته شده اظهار داشت: از جمله کارهایی که در رابطه صورت گرفته این است که دستور دادیم تا پایان شهریور ماه ادارات یکساعت زودتر تعطیل شوند، هر چند در ادامه مورد بازخواست مرکز هم قرار گرفتیم که چرا این کار را کرده‌اید که با توضیحاتی که ارائه شد، توانستیم آنها را مجاب کنیم و نیز از دیگر کارها هم میتوان تا ساعت ۱۲ اعلام کردن تایم اداری در این هفته نیز اشاره کرد.

وی در مورد وضعیت ساماندهی پست‌های برق استان خبرداد: چند پست جدید تا ۱۵ تیرماه وارد مدار می‌شود انشاالله با آمدن پست‌های جدید به مدار این مشکلات نیز حل میشود. و نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومانی هم که هیات دولت برای برق خوزستان تصویب کرده در کنار ۲۲۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه که دولت از طریق وزارت نیرو به دستگاههای مختلفی استانی می‌دهد میتواند وضعیت برق استان را به بهترین شرایط ممکن برساند.

شریعتی ادامه داد: در شهرستان ایذه روز گذشته مسئله زمین، برای احداث یک ایستگاه پست برق نیز با همکاری فرماندار، نماینده این شهر و مدیرعامل برق منطقه‌ای هم مرتفع شد و انشاالله در مورد شهرستان باغملک هم پست جدید ۴۰۰ کیلواتی آن بزودی و ظرف یک تا دوهفته آینده افتتاح میشود .
استاندار خوزستان در پایان عنوان داشت: در سال گذشته تا اواخر مردادماه بالاترین مقدار مصرف برق در حدود ۷۸۲۰ مگاوات بوده که امسال در این ۱۵ روز گذشته ما از این مقدار هم رد کرده‌ایم و بعد از تهران در کشور از لحاظ مصرف برق دوم شده‌ایم که این مصرف بالا همیشه می‌تواند تاثیرگذار در روند خدمت رسانی دستگاههای متولی باشد که البته گرمای شدید هوا را میتوان عامل اصلی این مقدار مصرف دانست که انشاالله در ادامه بتوانیم با صرفه‌جویی در ساعات اوج مصرف برق علاوه بر مصرف بهینه از این نعمت در ادامه دیگر شاهد اینگونه اتفاقات در هیچ کجای استان عزیزمان نباشیم.