استاندارخوزستان: عملکرد‌ سال‌ گذشته‌ خوزستان‌ در تولید و اشتغال‌ غیر قابل‌ قبول‌ است

خورنا|احمدرضارستمی: در دومین جلسه کارگروه اشتغال خوزستان در سال۹۶ دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: با توجه به نامگذاری امسال از طرف مقام معظم رهبری به نام، سال اقتصاد مقاومتی و تولید اشتغال، فرصتی و مسئولیتی برای همهٔ ماست که در راستای اجرایی شدن فرمایشات ایشان و این دستور کارسالانه، کارها و برنامه‌ریزی‌‌های خود را به آن سمت‌وسو قرار دهیم و بتوانیم هدف کارکردی‌ خود را تا پایان سال، رونق تولید و بالابردن میزان اشتغال قرار دهیم.

وی تصریح کرد: هر کسی که در حوزه تحت فعالیت خود، نه بخش دولتی، بلکه عمدتا بخش خصوصی، از لحاظ نحوه برنامه‌ریزی و کارکرد بگونه‌ای باشد که باعث افزایش تولید و میزان اشتغال شود، بی‌شک در جهت منویات مقام معظم رهبری گام برداشته و اگر که در آن مسیر نباشد یا عملکردش بنحوی باشد که حوزه تحت فعالیتش در پایان با کسری و رکود و کوچکتر شدن مواجه شود، مشخص است عملکرد و رفتارش در این سمت‌وسو نبوده است.

شریعتی با بیان اینکه استان در سال گذشته عملکرد متوسطی در تولید و اشتغال داشته یادآوری کرد: با توجه به وجود فرصت‌ها و پتانسیل‌های مطلوبی که استان دارد قابل قبول نمی‌باشد که خوزستان در سطح استانی متوسط در این زمینه ظاهر شود و این نشان‌دهنده آن است که از یکسو برنامه‌ریزی‌های مدونی دراین مسیر نداشته‌ایم و از سوی دیگر دستگاه‌هایی مثل بانکها که باید در این زمینه کمک می‌کردند، همانند دیگر استانها، ورود لازم را نداشته‌اند.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: باید تمام برنامه‌ریزی‌ها در جهت عملیاتی شدن شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت باشد یعنی برای حفظ اشتغال و بالابردن سطح آن و کم کردن ییکاری در کشور باشد.

وی تصریح کرد: طرح‌هایی چون کارورزی دانش‌آموختگان که در جهت عملیاتی کردن آموخته‌های تئوریک دانشگاه می‌باشد، میتواند زمینه ساز آشنایی مدیران کارگاههای تولیدی با کاروزان و نهایتاً باعث اشتغال‌زایی آنها شود.

شریعتی با اشاره به فراوانی دانش‌آموختگان دانشگاهی و کمبود نیروی ماهر تجربی در کشور گفت: باید تلاش بشود که این نیروهای دانش‌آموخته مهارت لازم و کافی را هم داشته باشند زیرا در صورت داشتن بالطبع جذب پروژه‌ها هم می‌شوند. نمیتوانیم نیرویی را که فاقد مهارت کافی در یک تخصص می‌باشد را جذب کنیم زیرا باعث هدررفت منابع می‌شود. بنابراین سازمان فنی‌حرفه‌ای و سایر دستگاههای ذی‌ربط باید وظیفه خود را انجام دهد تا بر مهارت نیروها در کسب مهارتهای مختلف افزوده شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: فنی و حرفه‌ای استان باید همانند کلاسهای آموزشی که در غرب کارون و ماهشهر دایر کرده بود، در سطح استان نیز این حرکت را توسعه دهد، زیرا چند پروژه بزرگ در حال کلید خوردن در استان م‍ی‌باشد که نیروی زیادی را جذب می‌کند غرب کارون، ماهشهر برای فاز دوم منطقه ویژه، پالایشگاه گاز بیدبلند۲ و فازدوم پالایشگاه نفت آبادان از جمله این پروژه‌ها می‌باشند که نیروی کار بسیار زیادی را میخواهند اما باید مهارت لازم را نیز داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اشتغال و نیز جهت‌گیری دولت در این زمینه تاکید می‌کنم که جلسات کارگروه اشتغال استان باید با فاصله زمانی کمتر یعنی تعداد بیشتری جلسات را در طول سال داشته باشیم و همچنین باید علاوه بر اینکه تعداد کار گروه‌ها در این شورا بیشتر می‌شود، کارگروه‌ها هم از حالت تئوری و بحث خارج شوند و کارکرد آنها اجرایی وعملیاتی، همراه با ارائه گزارش‌کار باشد.

شریعتی در مورد بسته حمایتی خروج از رکود گفت: با توجه به اینکه طرح بسته حمایتی خروج از رکود از سال گذشته شروع شده لازم است که سازمان برنامه و بودجه و معاونت اقتصادی، محور برنامه بسته حمایتی باشند و نیز سایر دستگاههای ذی‌ربطی چون دانشگاهها هم همکاری‌هایی را در این مورد داشته باشند تا این بسته که میتواند کمکی هم برای بانکها باشد را انجام دهیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: واحدهای تولیدی زیادی در استان وجود دارد که علیرغم تکمیل شدن ولی فاقد سرمایه در گردش می‌باشند که میتوانیم از طریق بسته حمایتی خروج از رکود، سرمایه در گردش آنها را از طریق بانک‌ها فراهم کنیم و در ادامه نیز بتوانیم اشتغال قابل ملاحظه‌ای هم در استان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: کار بعدی که میتواند اشتغال موثری را در استان ایجاد بکند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری استان است که در این‌راستا بنا داریم اعتبار قابل ملاحظه‌ای را در نقاط مختلف استان که دارای پتانسیل و ظرفیت گردشگری میباشند را پیش‌بینی کنیم.

شریعتی بیان کرد: وقتی کشورهای بزرگ با رکود اقتصادی مواجه میشوند بسته‌های حمایتی را تدوین میکنند و پروژ‌ه‌های زیر ساختی بزرگی چون بزرگرا‌ه‌ها و آزادراهها را ایجاد می‌کنند و با اینکار صنایع و مشاغل زیادی را فعال می‌کنند.

استاندار خوزستان با ابراز تاسف از وضعیت حاکم بر جاده‌ها و راههای موصلاتی استان خبر داد: خوزستان در حمل بار رتبه اول، جابه‌جایی مسافر رتبه سوم ولی در استانداردهای جاده‌ای رتبه ششم را در کشور دارد که این یعنی تصادفات ما بیشتر و امنیت مسافران کمتر و مردم در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وی افزود: بنابراین با توجه به این وضعیتی که در راه‌های استان وجود دارد لازم است به منظور ساماندهی آنها، سرمایه‌گذاری‌ها و اعتبارات لازم پیش‌بینی شود تا هم بتوانیم علاوه بر حل مشکل ناامنی جاده‌های استان، اشتغال موثری را هم در این حوزه‌ها ایجاد کنیم.

شریعتی در پایان گفت: امسال با توجه ویژه به شورای اشتغال و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سعی داریم که از این طریق بتوانیم باعث عمران و آبادانی در استان و در ادامه موجبات افزایش تولید و اشتغال بیشتر را نیز فراهم کنیم.