کمیته اسناد، آموزش و پژوهش دفاع مقدس استان خوزستان گزارش داد؛

جمع‌آوری یک میلیون سند مربوط به دفاع مقدس در خوزستان/ تحصیل در کارشناسی ارشد دفاع مقدس بزودی محقق می‌شود

خورنا|احمدرضارستمی: در نشست ستاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان، جمال عالمی نیسی معاون منابع انسانی استانداری و رئیس کمیته اسناد، آموزش و پژوهش دفاع مقدس ستاد در بیان گزارشی از عملکرد سالانه کمیته مذکور عنوان کرد: در سال ۹۵ کمیته اسناد، آموزش و پژوهش دفاع مقدس با پیگیری‌های که انجام داد توانست در حدود یک میلیون سند مربوط به دفاع مقدس را جمع‌آوری کند.

وی با بیان اینکه در سال جدید تلاش بیشتری در جمع آوری اسناد دفاع‌مقدس صورت می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از مصوبات این کمیته بحث پروژه، پژوهشی نقش دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با دفاع مقدس می‌باشد که در جلسات آینده گزارش‌گیری آن را انجام می‌دهیم.

عالمی نیسی در پایان از راه‌اندازی سایت دفاع‌مقدس با همکاری حوزه‌فناوری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که جلسات کمیته نیز در رابطه پیگیری امور مربوط به حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس همچنان منسجم و منظم در سال ۹۶ برگزار شود.

در ادامه این جلسه، غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز و دبیر کمیته آموزش، پژوهش و اسناد دفاع مقدس خوزستان نیز اظهار کرد: یکی از مصوبات کمیته که به صورت پیشنهاد در اینجا ارائه می‌شود، این است که در ستاد مصوب شود که هر کدام از دستگاههای اجرایی استان نقش خود را در دوران دفاع مقدس بعنوان یک پروژه تحقیقاتی تعریف و ارائه کنند.

وی عنوان کرد: از جمله کارهای مطالعاتی که در دستور کار کمیته قرار گرفته است، چگونگی استفاده از ظرفیت دائمی راهیان نور در توسعه استان خوزستان است.

خواجه ادامه داد: از جمله برنامه‌هایی دیگری هم که می‌شود روی آن‌ها کار و به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد، رایزنی با دانشگاه درصدد راه‌اندازی دوره‌ کارشناسی ارشد دفاع مقدس در گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه می‌باشد.

دبیر کمیته آموزش، پژوهش و اسناد دفاع مقدس خوزستان افزود: بحث راه‌اندازی مرکز مطالعات و پژوهشهای دفاع مقدس با همکاری گروه تاریخ و ادبیات دانشگاه شهیدچمران و نیز راه‌اندازی بخشی در کتابخانه مرکزی دانشگاه به عنوان مرکز مطالعات و پژوهش‌های دفاع مقدس، که هم‌اکنون با اهدای هزار جلد کتاب راه‌اندازی شده است.

وی راه‌اندازی یک مجله تخصصی در زمینه دفاع مقدس و پیشنهاد برای برگزاری کنفرانس ملی دفاع مقدس با همکاری بنیاد، استانداری و سایر دستگاههای اجرایی در استان و همچنین تجدید‌نظر در محتوی درس دفاع مقدس (بدلیل دور شدن از اولویت اصلی این درس) را نیز‌ از دیگر برنامه‌های در دست اقدام، کارگروه مطبوع خود معرفی کرد.

رئیس دانشگاه شهید چمران در پایان خاطر نشان کرد: البته کمیته تدوین نقش دانشگاه در دفاع مقدس را از سال گذشته در دانشگاه تشکیل داده بودیم که این کمیته در قالب سه طرح تحقیقاتی و پایان نامه‌های کارشناسی و ارشد، برنامه‌ها را ارائه می‌دهد.