اهم اقدامات پتروشيمي فن اوران در ماههاي انتهايي سال ٩٥و سال ٩٦؛

سودآوری سالانه ۹۲ میلیارد ریال/صرفه جویی ۶۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در سال

ركورد توليد در واحدCO پتروشیمی فن آوران شکسته شد

خورنا – مدیرعامل پتروشیمی فن آوران در گفت و گو با خبرنگار خورنا اظهار کرد: رکورد تولید در واحد CO با ۲٫۵ درصد افزایش نسبت به فروردین ماه ۱۳۹۴  شکسته شد و تداوم آن سالانه ۹۲ میلیارد ریال سود آوری برای شرکت خواهد داشت.

وی افزود: علاوه بر این ارزش سهام شرکت پتروشیمی فن آوران نیز بیش از دو برابر رشد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در پتروشیمی فن آوران طی ۵ ماه گذشته گفت: مصرف گاز در واحد متانول ۱۰ درصد کاهش یافته است، به این ترتیب در واحد متانول از Purge Gas ارسالی به Flare استفاده شده و این موضوع سبب می شود تا معادل ۲۳۰ میلیارد ریال در سال صرفه جویی شود.

وی افزود: در شرایط تولید طراحی و ۷۹۲۰ ساعت کارکرد واحدهای عملیاتی در این واحد روزانه ۲۰۰۰۰۰ متر مکعب  و سالانه بالغ بر ۶۶میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سال صرفه جویی میگردد.

 

وی همچنین به تزریق هیدروژن مازاد و ارسالی به Flare و استفاده از آن به عنوان سوخت در کوره ریفرمر واحد CO و صرفه جویی سالانه ۵۵ میلیارد ریال در پتروشیمی فن آوران اشاره کرد و گفت: در شرایط طراحی و ۷۹۲۰ ساعت کارکرد واحد، در این واحد روزانه ۴۸۰۰۰ متر مکعب و سالانه بالغ بر ۱۶ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف سوخت شده است.

مدیرعامل پتروشیمی فن آوران همچنین از کاهش ۱۸۲۰۰۰  تنی سالانه ورود گاز کربنیک به اتمسفر با اقدامات صرفه جویی و مدیریت انرژی خبر داد و گفت: از اقدامات دیگر در پتروشیمی فن آوران کاهش روزانه ۱۲۰ تن بخار مصرفی و صرفه جویی سالانه ۲۵ میلیارد ریال در شرایط تولید و عملیات طراحی است که در سال ۹۶ به آن دست یافته ایم.

وی در ادامه به بازیافت کندانس فرآیندی با دبی حداقل ۲۰ تن در ساعت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب صرفه جویی سالانه حداقل ۱۶ میلیارد ریال شده است.

وی همچنین به خرید و راه اندازی سیستم تزریق گاز کلر به برج های خنک کننده اشاره کرد و گفت: خرید و راه اندازی سیستم تزریق گاز کلر به برج های خنک کننده در کمتر از یک ماه انجام شد.

وی افزود: با راه اندازی سیستم تزریق کلر به برج های خنک کننده توانستیم در مصرف آب و مواد شیمیایی ۳۰ درصد صرفه جویی کنیم. این در حالی است که سالانه ۷۰۰۰۰۰ تا یک میلیون متر مکعب مصرف آب داشتیم.

وی همچنین به تعمیر مبدل E-2008 و صرفه جویی سالانه ۵۰ میلیارد ریال بخار مصرفی شرکت پتروشیمی فن آوران اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای تعمیرات اساسی در ماه های آینده با محوریت افزایش ۱۰ درصدی تولید واحد متانول و کاهش مصرف انرژِی و صرفه جوئی  بالغ بر ۱۰۰میلیارد ریال در بخار انجام شده است.

مدیرعامل پتروشیمی فن آوران یکی از مهمترین اقدامات پتروشیمی فن آوران را در سال ۹۶ آغاز مطالعات طرح احداث واحد تولید مونوکلرواستیک اسید دانست و تاکید کرد: اصلاح تولید واحد اسید استیک در دستور کار قرار دارد که سبب می شود تا از ضرر سالانه  ۴۰۰ میلیارد ریال در پتروشیمی فن آوران جلوگیری شود.

وی در ادامه به پیگیری پروژه REVAMP  واحد متانول با شرکت HALDOR TOPSOE اشاره کرد و گفت: مناقصه پروژه CO2 RECOVERY با شرکت های صاحب لیسانس از جمله SUJITS ؛ UNION ؛ MITSUE ؛ UHDE در حال پی گیری است.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی فن آوران مجوز عدم عرضه متانول به بورس از بخش توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اخذ شده است. از سوی دیگر تسهیم به نسبت تامین متانول بین تولید کنندگان در حال پی گیری است و  پیش بینی می شود  با اجرای آن سالانه ۲۰۰ میلیارد ریال به سود شرکت افزوده شود .

وی در ادامه با اشاره به رکورد بیش از ۲ میلیون نفر کار بدون حادثه در شرکت فن آوران گفت: سیستم اعلان  و اطفاء حریق انبار مواد شیمیایی در پتروشیمی فن آوران با هزینه ۱۱ میلیارد ریال و  پروژه سیستم اطفا‌ء حریق مخازن متانول و اسید استیک با ۱۷ میلیارد ریال سرمایه گذاری راه اندازی و در سرویس قرار گرفته است.

وی با اشاره به Revampeایدی فن ریفرمر متانول و رفع مشکل یکی از گلوگاه های واحد متانول با قرارداد با شرکت زیمنس افزود: یکی دیگر از اقدامات مهم در سال ۹۶ ، تعمیر توربین سنتز واحد متانول و اصلاح روتور توربین توسط شرکت زیمنس است.

در ادامه مدیرعامل پتروشیمی فن آوران به تمدید سیستمهای مدیریتی ( گواهینامه های ISO9001:2008,14001:2004,TS29001:2010,50001:2010 , HSE-MS در سال ۹۶ اشاره و خاطر نشان  کرد:  امسال پتروشیمی فن آوران توانست جایزه ملی مدیریت انرژی و  لوح و تندیس سیمین را از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور دریافت کند.

وی همچنین به انتخاب پتروشیمی فن آوران به عنوان واحد سبز از سوی محیط زیست اشاره کرد و گفت : ما توانستیم در هفتمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی حضور یافته و تقدیر نامه ۴ ستاره تعالی و یک ستاره ترقی را به دست آوریم.

وی در ادامه پیگیری پروژه های طرح پتروالفین فن آوران و طرح تولید متیل استات و پیگیری طرح تولید DMDS  به عنوان اولین تولید کننده با توجه به نیاز صنایع پالایشی و گاز کشور را از مهمترین اقدامات سال ۹۶ پتروشیمی فن آوران برشمرد و گفت: گواهینامه صادرات متانول به اروپا (REACH) نیز دریافت شده است.

مدیرعامل پتروشیمی فن آوران همچنین تاکید کرد: با وجود گذشت ۵ سال از آخرین تعمیرات اساسی و با توجه به عمر ۳۶ ماه کاتالیست سنتز که در حال حاضر بیش از ۷۳ ماه در سرویس قرار دارد، معادل ۲۰ میلیون دلار کاتالیست صرفه جویی شده است. از سوی دیگر پروژه تغییر سیستم روشنایی انبار مجتمع و کاهش ۸۷درصدی برق مصرفی و افزایش ۱۰ برابری روشنایی انبار  نیز توانسته برای شرکت سالانه ۱۰۵ میلیون ریال صرفه جویی داشته باشد.

وی همچنین به پیگیری راه اندازی پتروشیمی مرجان توسط کارکنان پتروشیمی فن آوران و اعزام کارشناسان به این مجتمع اشاره کرد و گفت: قرارداد پتروشیمی فجر هم بازنگری شده تا از جریمه مازاد مصرف (۲۰۰میلیارد ریال درسال) جلوگیری شود، این در حالی است که در سال های گذشته این مبلغ پرداخت می شد.

وی در ادامه به برخی از فعالیت ها و اقدامات پتروشیمی فن آوران در سال ۹۶ مانند: تشکیل سازمان مردم نهاد محیط زیست و انرژی فن آوران   با تایید مدیرعامل محترم تاپیکو جناب آقای مهندس پیوندی ( در شرف تاسیس)، پیگیری دریافت استاندارد ISO 26000  مسئولیت اجتماعی بعنوان اولین شرکت پتروشیمیایی کشور و وزارت رفاه ، تدوین آیین نامه های رفاهی ؛ استخدام و جذب ؛ حقوق و دستمزد ،خودکفایی و ساخت داخل وبهره وری و پیشنهادات، شرکت در سومین جشنواره رتبه بندی شرکت های تابعه شستا و دریافت نشان برتر از وزیر محترم تعاون ؛ رفاه و کار، تشکیل کمیته های رفاهی و وام کارکنان ؛ کمیته نظام مشارکت و بهره وری ؛ کمیته ورزش ؛ کمیته وصول مطالبات ؛ کمیته خود کفایی و ساخت داخل ؛ کمیته فرهنگی و کمیته فرهنگی، تشکیل کانون تفکر شرکت، برگزاری تورهای تفریحی داخل استان برای خانواده ها ؛ مسابقات ورزشی کارکنان و فرزندان، سفر به عتبات عالیات در قالب دو کاروان در تعطیلات عید نوروز، پیگیری عقد تفاهم نامه با دانشگاه شهید چمران اهواز برای برگزاری دوره های توانمند سازی کارکنان ؛ روئسا و مدیران و طرح جانشین پروری، بازسازی رستوران مجتمع، برگزاری آزمون  روانشناسی ؛ علمی و مصاحبه فنی – تخصصی توسط دانشگاه صنعتی امیر کبیر شعبه ماهشهر بمنظور جذب تعدادی از همکاران بهره برداری، ارتقاء تعاملات اجتماعی در سطح منطقه و تعهد به مسئولیت اجتماعی و برقراری آرامش عمومی در سطح شرکت و رضایت نسبی همکاران با اجرای عدالت اجتماعی نیز اشاره کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • جنوبی خیلی هم خوب جناب مدیر عامل بفرمایند برای شهر چه کاری انجام داده اند؟