در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان؛

مدیرکل برنامه و بودجه خوزستان: ۴۸ درصد از درآمدهای کشور را خوزستان وصول می‌کند

خورنا|احمدرضارستمی: در دومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال ۹۶ که در سالن جلسات حوزه استاندار خوزستان برگزار شد، امید حاجتی مدیرکل برنامه و بودجه خوزستان گفت: همانطور که استحضار دارید، بودجه عمومی دولت در کلان شامل منابع و مصالح می‌باشد که منابع دولت که حدوداً ۳۴۶ هزار میلیارد تومان می‌باشد، نسبت به لایحه پیشنهادی افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: این منابع بودجه‌ای دولت شامل درآمدها، واگذاری‌ دارایی سرمایه‌ای و واگذاری دارایی مالی می‌باشد که به ترتیب ۵۰ درصد، ۳۴ درصد و ۱۵ درصد از این منابع بودجه‌ای دولت را به خود اختصاص می‌دهند.

«در کشور سیاست کسری و مازاد بودجه دنبال نمیشود»

حاجتی اظهار کرد: بودجه در کشور ما همیشه بالانس شده و بصورت متوازن ارائه می‌شود، یعنی در کشور، سیاست کسری و مازاد بودجه را به هیچ وجه دنبال نمی‌کنیم. به همین خاطر می‌باشد که مصارف‌ کشور همان مبلغ ۳۴۶‌ هزار میلیارد تومان است که از نظر تقسیم‌بندی شامل ۷۳ درصد اعتبارات هزینه‌ای، ۲۰درصد اعتبارات تملک دارائی سرمایه‌ای و حدود شش درصد تملک دارایی‌های مالی است.
مدیرکل برنامه و بودجه خوزستان یادآوری کرد: درآمد دولت به درآمدهای ملی و استانی تفکیک میشود که خوزستان در بین ۳۱ استان کشور ۴۸ درصد از درآمدهای کشور را وصول می‌کند.

«عمده اعتبارات هزینه‌ای کشور در بخش ملی مصرف می‌شود»

وی بیان داشت: در بخش اعتبارات هزینه‌ای، از مجموع اعتبارات کشوری، تنها ۳.۵ درصد اعتبارات در قالب، اعتبارات هزینه‌ای استانی در ۳۱ استان کشور هزینه می‌شود و بیش از ۹۶ درصد آن در سطح ملی و یا بابت موضوعات و ردیف‌های مختلفی نظیر یارانه‌هایی که پرداخت می‌شود، طرح بیمه سلامت و بقیه موضوعات صرف می‌شود.
حاجتی نتیجه گیری کرد: بنابراین عمده اعتبارات کشور که در بخش اعتبارات هزینه‌ای می‌باشد، بیشتر در سطح ملی مدیریت می‌شود و تقریباً مشکلی که همه مدیران استانی با آن مواجه هستند، شاید فاصلهٔ بین این ۳.۵ درصد تا پنج درصد است.
در ادامه مدیرکل برنامه و بودجه خوزستان تصریح کرد: زیرا اگر این ۳.۵ درصد به پنج درصد افزایش پیدا کند، مدیران دستگاهها هیچ دغدغه‌ای بابت کم و کسری‌های اعتبارات جاری و پرداخت‌ هزینه‌های آب، برق، تلفن و بدهی‌های بازار و پرسنلی و غیره نخواهند داشت. ولی متاسفانه با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته تنها ۳.۵ درصد به عنوان اعتبارات هزینه‌ای پرداخت می‌شود و مابقی هزینه‌ها را مدیران در استان‌ها متحمل می‌شوند.
وی عنوان کرد: در حال‌حاضر در حدود ۲۵ درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای کشور، استانی و مابقی آن عمدتاً در ردیف‌ها و طرح‌های ملی که در پیوست قانون بودجه سالانه مشخص است هزینه می‌شود.

«رشد ۹ درصدی درآمدهای استانی خوزستان تسهیل‌کننده رونق کسب‌و‌کار در استان »

حاجتی گفت: در بحث درآمدها، ما سه ردیف جدا از هم می‌توانیم تعریف بکنیم که شامل درآمد‌های استانی، درآمد‌های ملی و درآمدهای اختصاصی است.
مدیرکل برنامه و بودجه خوزستان با بیان اینکه سهم درآمد‌های اختصاصی که به مصارف خاصی می‌رسند در قانون مشخص است خاطر نشان کرد:
در مورد درآمد‌های ملی که یک بخش از آن بحث سه درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی است، امسال با توجه به اینکه دو درصد سالهای قبل به سه درصد افزایش پیدا کرده است کمک بسیار خوبی در بودجه خوزستان و سایر استانهای نفتی شده است.
وی در مورد درآمدهای استانی گفت: برخلاف رشد میانگین ۹.۳ درصدی درآمد‌های استانی کشور، در استان خوزستان این درآمدها ۹ درصد افزایش رشد داشته‌ است، که فکر می‌کنم در این شرایط رکوردی در استان خوزستان این اتفاق بسیار خوبی می‌باشد، زیرا اگر سیاست‌ها در جهت کاهش درآمدهای مالیاتی قرار بگیرد، ضمن آنکه سرمایه‌گذاری در خوزستان افزایش پیدا می‌کند، می‌توانیم شاهد رونق بهتری در سطح کسب‌و‌کار استان خوزستان هم باشیم.

«بیش از ۸۰ درصد از اعتبارات کشور را اعتبارات هزینه‌ای تشکیل می‌‌دهد»

مدیرکل برنامه‌و‌بودجه خوزستان با اشاره به شرایط بد آب و هوایی استان و عدم لحاظ آن در افزایش حقوق و مزایا کارکنان افزود: وقتی تفاوت معنی‌داری بین پرداختی پرسنل، در استانهای مشابه ما با استانهای خوش آب‌وهوا و برخوردار‌ از امکانات وجود نداشته باشه طبیعتا تقاضا برای مهاجرت کارکنان‌مان بویژه کارکنان موثرمان به خارج استان بیشتر می‌شود که در این موقع برای جلوگیری از خروج کارکنان از استان مجبور هستیم برخی پرداخت‌ها را از محل اعتبارات هزینه‌ای جبران کنیم.
وی در پایان ضمن بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از اعتبارات کشور را اعتبارات هزینه‌ای تشکیل می‌‌دهد، عنوان کرد: رشد اعتبارات هزینه‌ای در کشور ۱۷.۵ درصد و در استان خوزستان ۱۵.۳ درصد است که تا به این لحظه حدود دو درصد رشد خوزستان، کمتر از متوسط رشد اعتبارات هزینه‌ای کشور است.