گزارش صعود باشگاه کوهنوردی کیان قلعه تل به ارتفاعات ۴۲۹۰ متری دنا قلعه پوتک

گزارش صعود به کوهستان دنا قله پوتک به ارتفاع ۴۲۹۰ متری کوهستان دنا، آنجا که تنها کبک مـیخواند و بـُـز و پـــازن کوهـــی توان رفتن دارند. این کوه ها در زاگرس مرکزی قرار دارد و گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که دنا یک قله تنها نیست بلکه رشته کوهی است با بیش از ۴۸ قله بالای ۴هزار متر ۶۰ کیلومتر خط هوایی و ۹۰ کیلومتر پیمایشی که بلندترین نقطه زاگرس را در خود جای داده است

خورنا – گزارش صعود تیم کوهنوردی کیان به ارتفاعات ۴۲۹۰ متری قلعه پوتک دنا

هیات کوهنوردی شهرستان باغملک
باشگاه کوهنوردی کیان قلعه تل

گزارش صعود به کوهستان دنا قله پوتک به ارتفاع ۴۲۹۰ متری کوهستان دنا در زاگرس مرکزی قرار دارد و گفتن این نکته خالی از لطف نیست که دنا یک قله تنها نیست بلکه رشته کوهی است با بیش از ۴۸ قله بالای ۴هزار متر ۶۰ کیلومتر خط هوایی و ۹۰ کیلومتر پیمایشی که بلندترین نقطه زاگرس را در خود جای داده است. رشته کوه دنا از چهار بخش شمال غربی، مرکزی، شمال شرقی و رشته فرعی تشکیل شده است
هدف اصلی ما در این برنامه صعود خط الراس فرعی دنا با ۴ قله ۴۰۰۰ هزاری آن و قله پوتک بوده با توجه به شرایط بد جوی که در پیش بینی هواشناسی هم نبوده و سرعت باد بیشتر ۶۰ کیلومتر که باعث برهم خوردن تعادل و سقوط می شد برنامه فرعی دنا را تغییر داده و به سمت قله سرسخت و بکر پوتک رفتیم که با توجه به جهت باد و موقعیت قرار گیری آن و در پناه یال سنگی و با شیب تقریبا ۴۵ درجه ای بدور از وزش باد به قله صعود کردیم.نکته:
این تیم را تجربه پیمایش خط الراس کامل دنا به طول ۹۰ کیلومتر با صعود به ۳۰ قله ۴۰۰۰ متر در مدت ۶ روز سال ۹۳
پیماش خط الراس مرکزی دنا با صعود به ۹ قله در ۳ روز از سی سخت به خفر
پیمایش خط الراس مرکزی دنا به صورت رفت و برگشتی در مدت ۳ روز در سال ۹۵ و صعودهای که به صورت تک قله ای از مسیر های متفاوت کوهستان دنا، که کاملا توسط کوهنوردان کیان قلعه تل بدون راهنما انجام شدند ، همراهی می کرد.

نفرات شرکت کننده بر اساس سن :

وسیله نقلیه :
دو دستگاه سواری ال۹۰ و سمند
مسیر حرکت:
روستای خفر _ تنگ آبشار _ چشمه پیدنی _ آبشار پیدنی _ تنگ کالادون _ گردنه پوتک _ قله پوتک

شرح به صورت خلاصه :
صبح روز سه شنبه ۲ خرداد ماه ساعت ۶:۰۰ با دوستگاه خودروی سواری از قلعه تل حرکت کردیم و پس از گذشتن از ایذه، کارون۳، دهدز، پل قره در ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه به روستای خفر رسیدیم باتوجه به هماهنگی های قبلی که آقا وحید انجام داده بودند وارد مسافرخانه کیخسرو شده پس از خوردن ناهار و جمع و چک کردن نهایی کوله ها، ماشین ها رو در پارکینگ مسافرخانه زده و با یک دستگاه وانت، مسیر خاکی ناهموار، ۳ کیلومتری را تا انتهای باغات خفر طی کردیم، پیاده شده و ساعت ۱۵:۰۰ حرکت خود را از ابتدای تنگ آبشار و سمت چپ رودخانه شروع کردیم پس از ۳۰ دقیقه کوهپیمایی در شیب ملایم به آبشار خفر رسیدیم، عکس یادگاری گرفته و از پاکوب سمت چپ مسیر را از میان بوته های گون، چویل، ریواس و… ادامه داده و بعد از گذر از چشمه پیدنی، دست به سنگ و آبشار پی دنی به ابتدای تنگ کالادون رسیدیم در مکانی مناسب چادر زده و شب مانی کردیم

صبح روز بعد ساعت ۶:۳۰ با کوله سبک مسیر پر شیب و برفی تنگ کالادون را که به صورت مداوم در معرض ریز سنگ از بالا بر روی مسیر و یا شکستن تله ها و پل های برفی است را با احتیاط و هوشیاری کامل در پیش گرفتیم و بعد از گذشت ۳:۳۰ دقیقه به گردنه پوتک رسیدم کمی استراحت کرده و با سبک کردن کوله ها مسیر یال سنگی و پر شیب پوتک را در پیش گرفتیم که سمت چپ آن با شیبی بیش از ۴۵ درجه تا انتهای دره کالادون و سمت راست هم چند صد متر دیواره عمودی وجود داشت و با توجه به شرایط بد جوی شامل سرعت زیاد باد که باعث برهم خوردن تعادل می شد و وجود توده های ابر که احتمال رعد و برق را افزایش می داد این قسمت آخر مسیر را هم پشت سر گذاشته و ساعت ۱۳:۰۰ چهار شنبه ۳ خرداد ۹۵ همگی دست در دست هم بر بلندای قله پوتک به ارتفاع ۴۲۹۰ متر ایستادیم خوشحال و خندان سرود ملی خوانده به هم تبریک گفته و با یادی از گذشتان و گرفتن عکس یادگاری مسیر برگشت و فرود را در پیش گرفتیم

رفته رفته بر سرعت باد افزوده می شد به گردنه رسیده در اینجا اصول کارگاه دفن کلنگ و فرود مرحله ای با سر هم کردن طنابچه های انفرادی بر روی برف آموزش داده شده و همه با فرود به روش دولفر با چند کارگاه پشت سر هم به سلامت قسمت پر شیب مسیر را پایین رفته از اواسط تنگه با توجه به شیب مناسب، مسیر را سخمه کردیم تا انتهای برف، به محل کمپ شب مانی رسیده وسایل را جمع کرده و به سمت پایین رفتیم از آبشار پیدنی، دست ب سنگ، چشمه پیدنی و آبشار خفر گذر کردیم و به ابتدای باغات خفر، جایی که وانت انتظار ما را می کشید رسیدیم، سوار شده و در نهایت ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه به مسافرخانه کیخسرو محل پارک ماشین ها رسیدیم. حمام، شام و استراحت….

در آخر صبح روز پنجشنبه از روستای خفر خارج شده و ساعت ۱۵:۰۰ به شهر زیبای قلعه تل رسیدیم. در پایان به همه همنوردان توصیه می کنم که اگر تمایل دارن دنا برن حتما قله پوتک از مسیر خفر را در برنامه خود جای دهند زیرا که یکی از زیبا ترین مسیرهای کوهنوردی دنا و ایران است. اینجاست که سرسبزی و بوی مدهوش کننده گل و گیاهان دارویی شما رو به دل ترانه های معروفی که در وصف زیبایی دنا سروده شده می برد/ به قلم: فرید کیانی مقدم